تجزیه و تحلیل یا «آنالیز حساسیت» (Sensitivity Analysis) تعیین میکند که چگونه مقادیر مختلف یک متغیر مستقل بر یک متغیر وابسته تحت مجموعهای از مفروضات تأثیر میگذارد. به عبارت دیگر، تجزیه و تحلیل حساسیت روشی برای بررسی و مطالعه چگونه تاثیر منابع مختلف (در محیط مطلق یا عدم اطمینان) در یک مدل ریاضی است. این تکنیک در حوزههایی استفاده میشود که با یک یا چند متغیر ورودی…
مالکیت فکری، تولید هرگونه محصول غیرملموس و دارای ارزش از فکر انسان است. این محصول فکری است زیرا حاصل تخیل، خلاقیت و ابتکار انسان است. به طور سنتی، کسب و کارها دارایی فیزیکی خود مانند زمین، ساختمان ها و تجهیزات را مهم ترین داراییشان می انگارند، اما امروزه به طور روزافزون دارایی های فکری یک شرکت، بسیار ارزشمند تلقی می شوند. دارایی فکری شرکت از دارایی های غیرملموس اما بسیار مهم شرکت ها هستند…
قیمت)price (یکی از اجزای چهار گانه آمیخته بازاریابی است. قیمت محصول (کالا ها و خدمات) برابر است با تمام ارزش هایی که مصرف کننده در ازای بهره مند شدن از مزایای یک محصول از دست می دهد. همچنین می توانیم در یک تعریف ساده تر بگوییم هزینهای است که مشتری پرداخت میکند تا از کالا و خدمات ما استفاده کند. قیمت گذاری با سنجش، ارزیابی، اندازه جامعه هدف و محصول در بازار مشخص می شود…
کبوتر گوگل نام یک الگوریتم گوگل است در کنار سایر الگوریتم های گوگل مثل مرغ مرگسخوار، پاندا، پنگوئن و غیره، اگر بخواهیم در یک تعریف خیلی ساده و مختصر کاربرد این الگوریتم را تعریف کنیم، این تعریف مناسب است؛ الگوریتمی از گوگل که وقتی شما کلمه کلیدی یا اسم خاصی را جستجو میکنید، آن عبارت را بررسی میکند تا اگر به موقعیت مکانی یا اسم مکان خاصی یا کسبوکار محلی اشاره شده بود…
در ابتدا با تعریف هوش هیجانی شروع می کنیم؛ هوش هیجانی به معنای توانایی افراد در تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود و دیگران می باشد. به راحتی می توان گفت افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند، روی احساسات خود تسلط کافی دارند و در عین حال به خوبی می توانند احساسات طرف مقابل را درک نموده و آنرا کنترل نمایند. بعضی تحقیقات نشان داده است که هوش هیجانی، یکی از مهم ترین عوامل موثر…
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال پیدا کردن ایده مناسب و سودده برای شروع کسب و کار هستید و یا ز افرادی هستید که با دیدن ایده پولسازی که تبدیل به کسب و کار شده است، می گویید چرا به ذهن من نرسید؟ باید به شما بگویم که روش های پیدا کردن ایده کسب و کار بسیار زیاد است و شما هم می توانید یک ایده کسب و کار پولساز پیدا کنید، همیشه زمانی که می خواهم با ساده ترین روش ممکن…
تدوین طرح کسب و کار یعنی گردآوری مطالبی جامع و توصیفی راجع به کسب و کار، این طرح حاوی بررسی های دقیقی است که تمام جوانب و اهداف کسب و کار را بیان می کند. در کنار تدوین طرح کسبوکار برای راهاندازی یک کسبوکار موفق ما به ایده خلاقانه، مدل مناسب اجرا، نیروی انسانی هوشمند و کارآمد و سرمایه نیاز داریم که در ذیل بهصورت خلاصه به بررسی آن میپردازیم…
انواع مختلفی از طرح های کسبوکار با توجه به هدف بهرهبرداری قابل تدوین هستند ازجمله این موارد میتوان به طرحهای سرمایه گذاری، طرحهای گسترش، طرحهای محصول، طرحهای استراتژیک، طرحهای امکانسنجی و … اشاره کرد که با توجه به هدف و نوع استفاده موردنظر تعیین میگردد. بهعنوان نمونه زمانی که شما طرح توسعهای را تنظیم میکنید نیازمند ارائه سوابق مالی خود…
با افزایش سطح رقابت و پیچیده شدن ساختار بازارها، کسبوکارها با نرخ خطرناکی در حال شکست خوردن هستند این موضوع میتواند زنگ هشداری را برای تازهواردها و شرکتهایی که درصدد توسعه هستند به صدا درآورد که خود یکی از عوامل گرایش به تدوین علمی طرحهای کسبوکار بهصورت حرفهای و کاربردی است. برای هر سرمایهگذار بسیار حائز اهمیت است که از ابتدا …
عموما طرح کسب و کار برای فروش یک ایده به سرمایه گذار و یا برای شروع یک کسب و کار و یا بهتر مدیریت کردن آن بکار میرود ، اما گاهی به دلیل برخی اشتباهات و نقاط ضعف جدی در برخی از موارد ، این طرح ها ، نه تنها حتی ارزش کاغذ های سیاه شده آن را هم ندارند ، بلکه میتوانند نقطه شروع یک اشتباه جبران نشدنی باشند، خواندن این اشتباهات رایج در طرح کسب و کار قبل از نوشتن…
پنج منبع برای ایده یابی کالای جدید عبارتند از:
منابع داخلی، مشتریان، رقبا، واسطه فروش و فروشندگان مواد اولیه
یک بررسی نشان داده است که حدود ۵۵ درصد تمام ایده های نو از داخل شرکت سرچشمه گرفته اند. شرکت در این زمینه ازروش های مختلفی استفاده میکند. ایده نو می تواند با تحقیق و توسعه در خود شرکت به دست آید…
خیلی از افراد رویای داشتن کسب و کار شخصی را در ذهن خود دارند و به عبارتی می خواهند رئیس خود باشند. رئیس یک کسب و کار پرسود و با درآمد بالا، اما معمولا نمیدانند چگونه قدم اول را بردارند، اغلب مردم فکر میکنند آغاز کردن یک کسبوکار جدید، یک فرآیند رازآلود است. آن ها فکر می کنند که ایده کسب و کار باید یک ایده عجیب و غریب باشد اما فراموش کرده اند که خیلی از کسب و کارهای موفق امروزی…
از جمله کسانی که طرح توجیهی را مطالعه می کنند، می توان به کارکنان کلیدی، هیئت مدیره و سهامداران، بعضی از شرکای تجاری، سرمایه گذاران و وام دهندگان کنونی و آتی اشاره کرد. این که کدام بخش از طرح بین کدام یک از افراد توزیع شود، بستگی به محرمانه بودن آن و مسئولیت ویژه افراد ذی ربط دارد. اگر در طرح خود اسرار یا تصمیمات راهبردی را گنجانده اید، باید در توزیع نسخه هایی از آن مراقب باشید …
با توجه به تعریف سایت ویکی پدیا، طرح کسبوکار، (به انگلیسی: business plan) یک نوشتهٔ رسمی است که اهداف کسب و کار را تعیین، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر و برنامه هایی که برای رسیدن به اهداف دنبال میشوند را ارائه میکند. همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی دربارهٔ پیشینهٔ سازمان و تیم مجری طرح باشد. طرح کسبوکار سندی مکتوب است که جزئیات کسبوکار پیشنهادی را مشخص میکند…
در مقاله اشتباهات رایج طرح کسب و کار توضیح دادیم که عموما طرح کسب و کار برای فروش یک ایده به سرمایه گذار و یا برای شروع یک کسب و کار و یا بهتر مدیریت کردن آن بکار میرود، اما گاهی به دلیل برخی اشتباهات و نقاط ضعف جدی در برخی از موارد، این طرح ها، نه تنها حتی ارزش کاغذهای سیاه شده آن را هم ندارند، بلکه میتوانند نقطه شروع یک اشتباه جبران نشدنی باشند. پس لازم است که اشتباهات…
نیازسنجی یکی از مهارت های مهم در هرکسب و کاری می باشد که هر فردی برای موفقیت باید اصول آن را بشناسد. لذا در این مقاله سعی بر آن شده که درابتدا با تعریف نیاز و پس از آشنایی با آن، اصول، انواع و روش های نیازسنجی را با هم مطالعه کنیم. نیاز یک مفهوم عمومی است که در زمینه های مختلف کاربرد نسبتاً وسیعی دارد و تعاریف متعددی از آن ارائه می شود که همگی یک نوع مفهوم یا احساس…
ماهیت مدل کسب و کار شما، توصیف نحوهی پول درآوردن در کارتان است. کسب و کار مدل های زیادی دارد که باید بر اساس بیزنسی که دارید این مدلها را یاد بگیرید. آشنایی با مدل های مختلف بیزنس میتواند نقش مهمی در موفقیت شما و شرکتتان داشته باشد. مدل کسب و کار عبارت از کلیاتی در مورد انتخاب مشتریان، انجام وظایف و برون سپاری، ترکیب منابع ، رفتن به بازار، ایجاد مطلوبیت…
وجود فرصت در بازار امری بدیهی است و کارآفرین باید همواره به دنبال کشف فرصت باشد؛ وی پس از کشف فرصت است که قادر خواهد بود ایده مناسبی را برای آن توسعه دهد. کارآفرین ابتدا عامل کشف خطاهای بازار و پس از آن منشأ کشف فرصت است. بنابراین فرصت همان خطای بازار است یا به عبارت دیگر، از وجود خطاهای کارآفرینانه که شامل کمبودها، مازادها و تخصیص نادرست منابع در بازار است، فرصت…
فضای مناسب برای کسب وکار یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری داخلی و بین المللی محسوب میشود که نیازمند توجه همه جانبه می باشد. لذا در این آموزش که خلاصه ای از مقاله تحلیلی بر شاخص های فضای کسب وکار در ایران نوشته نگار ارمغان و نگین فلاح حقیقتی است، سعی شده است که تحلیل مناسبی از وضعیت شاخص های ایران از منظر کسب وکار نمایش داده شود…
می دانیم که شروع یک کسبوکار جدید سختی های زیادی به همراه دارد و همواره با استرسهای زیادی همراه است. ترس از اینکه ممکن است شکست بخوریم یا نتوانیم به خوبی از عهده مشکلات برآییم یا دچار خطا و اشتباه های جبران ناپذیری شویم. متاسفانه، شکست کسب و کار بسیار رایج است. لذا یک کارآفرین باید بداند که در راه رسیدن به قله موفقیت، باید بتواند موانع بیشماری را پشت سر بگذارد. حال…
تشخیص فرصت موضوع بسیار مهمی است که از سه مرحله تشکیل می شود: شناسایی فرصت، ارزیابی فرصت و بهره برداری از فرصت. درواقع فرایند کسب و کار با شناسایی، خلق یا تشخیص فرصت آغاز میشود. تشخیص فرصت در کارآفرینی اولین گام برای راهاندازی کسب و کار است. به بیان دیگر، فرصت های کسب و کاری همان نیاز هایی در بازار هستند که می توان از طریق راه اندازی یک کسب و کار آن ها…
امروزه دارایی ها انواع متفاوتی داشته و می توانند بهصورت پولی، فیزیکی، فکری و… باشند. دارایی های فکری یکی از جدیدترین انواع داراییها بوده که امروزه در تدوین طرحهای کسبوکار نقش اساسی دارند. به تمام دستاوردها و ساختههای بشر که محصول ذهن انسان است، دارایی فکری گفته میشود که طیف وسیعی، اعم از اختراعات، آثار ادبی و هنری، نشانهای تجاری و … را در برمیگیرد. مالکیت فکری…
هر کسب وکاری نیاز به یک سری مجوزها دارد. منظور از جواز یا پروانه کسبوکار؛ هر نوع مجوزی است که باید از سازمانهای مربوطه مثل: سازمان صنعت معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیههای امور صنفی، اتاق بازرگانی صنایع و معادن، وزارتخانهها، اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی و دارویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا سایر مراجع ذیصلاح دریافت و کسبوکار خود را ثبت کنید…
خلاصه اجرایی آخرین قسمت از یک طرح کسبوکار است که پس از بررسیهای بازاریابی، اقتصادی، مدیریتی و مالی تنظیم میشود، ولیکن ازنظر ساختاری و شکلی در ابتدای خروجي طرح درج میگردد و اولین قسمتی است که خواننده آن را مطالعه میکند. این متن باید بهصورت خلاصه و دقیق و بابیان شیوا تنظیم گردد؛ درصورتیکه این بخش بتواند نظر مخاطب را جلب کند آنگاه وی به خواندن سایر قسمتهای طرح…
برای تدوین طرح کسبوکار مناسب میبایست به جمعآوری داده پرداخت. دادههای موردنیاز بر اساس طرح کسبوکار شما تعیین و برنامهریزی لازم جهت جمعآوری آنها صورت میپذیرد.واضح است که دستیابی به اطلاعات بسته به افرادی که به دنبال هدفگیری آنها هستید تعیین میکند چه روشی انتخاب شود. در این راستا میتوان از سه نوع داده استفاده کرد که در ذیل…
کارکنان کلیدی، کسانی هستند که امور مهمی در یک طرح کسبوکار را بر عهده داشته و دارای تخصص، توانایی، استعداد، مهارت و تجربه خاصی هستند، در بعضی تحقیقات نشان داده شده که افراد کلیدی (استعدادهای سازمانی) میتوانند ۲۰ برابر افراد عادی بهرهوری داشته باشند که درنتیجه پیشبرد فعالیت را با سرعت و کیفیت بهتری ممکن میسازند و باعث ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا میشوند…
اگر کسب و کار شما در قالب شرکت سهامی انجام می شود، وجود هیئت مدیره ضروری خواهد بود. هیئت مدیره از افرادی تشکیل می شود که توسط سهامداران به منظور اداره شرکت انتخاب می شوند. در یک بخش از کسب و کار خود باید برای خواننده طرح قسمتی را به معرفی اعضای هیئت مدیره و مسئولیتی که برعهده دارند اختصاص دهید. هیئت مدیره خوب می تواند باعث اعتبار شرکت شما شود…
هر کسب وکاری بنا بر نوع فعالیتی که قرار است داشته باشد به مساحتی برای اجرا و انجام عملیات نیاز دارد. انتخاب محل بهینه ی اجرای طرح که محل یابی نام دارد نقش مهمی در پیشبرد اهداف تعیین شده ی کسب وکار دارد. برای مثال خرید متراژ زمین به مقدار بیشتر از نیاز باعث هدر رفتن بودجه و تخصیص هزینه ی اضافی میشود و یا انتخاب موقعیت نامناسب برای احداث واحد مدنظر…
یکی از موضوعاتی که میبایست مورد توجه جدی قرار گیرد و در خصوص آن تصمیم مناسب اتخاذ گردد؛ انتخاب شکل حقوقی مناسب برای کسبوکار شماست.این شخصیت حقوقی مناسب باید بتواند از داراییهای شخصی شما محافظت کرده و به کسبوکاری که تازه آن را ایجاد کردهاید این امکان را بدهد تا مطابق با قوانین رشد کند. انتخاب ساختار قانونی برای کسبوکار در بسیاری…
بسته بندی محصول علاوه بر نقش حفاظتی آن در برابر آسیب های فیزیکی و شیمیایی بیرونی مثل صدمات، نور خورشید یا حتی حشرات موذی، نقش مهمی در بازاریابی و جذب مشتریان داشته و بهنوعی اولین خط دفاع از محصول بوده و خود، فروشنده محصول است. بسته بندی، مسئولیت حمل و انتقال برند را بر عهده دارد. یک بسته بندی خوب به مشتریان کمک میکند راحت تر محصول را انتخاب، حمل ونقل و…
در یک بخش از کسب و کارتان باید به معرفی سطح فناوری و نوآوری محصولات و خدمات خود بپردازید. در واقع سرمایهگذار یا وامدهنده در این بخش میخواهد بداند که محصول یا خدمت شما به چه اندازه یک فناوری و نوآوری جدید محسوب میشود و این محصول جدید تا چه اندازه موردپذیرش بازار قرار میگیرد؟ آیا مبانی و پایههای فناوری محصول شما در معرض منسوخ شدن و یا کهنه شدن است…
یکی از مراحل تدوین طرح کسبوکار مشخص کردن این موضوع است که کسبوکار شما چیست و چهکاری انجام میدهد؟ هویت مؤسسه و پروژه باید برای مشتریان، اعضا و سایر ذینفعان مشخص باشد. زمانی که هویت و چیستی خود را مشخص میکنید درواقع دغدغه گروه خود را مشخص کرده و همین دغدغه مشترک، موجب تمرکز اعضای گروه بر رسیدن به اهداف پروژه …
از موضوعات قابلتوجه در تهیه هر طرح کسب وکاری، توجه به تقسیم بازار و تعیین بازار هدف است. بدون توجه به اینکه محصول تولید شده یا خدمت برای چه بخشی از بازار و چه افرادی تولید میشود نمیتوان راه مناسبی در پیش گرفت. شرکت نمیتواند نیاز همهی افراد و همهی مشتریان را رفع کند زیرا افراد دارای سلایق و عادات خرید گوناگون بوده و بهعلاوه امکان دسترسی به تمام بازارها…
مدیریت استراتژیک به معنای مجموعه تصمیمها و اقدامات مدیریتی است که عملکرد بلندمدت یک شرکت را تعیین میکند. اصطلاحاتی مانند برنامه ریزی و تدوین استراتژی، استراتژی در سطح بنگاه، استراتژی کسب و کار و نیز استراتژی دپارتمانی، زیرمجموعهی مدیریت استراتژیک محسوب میشوند، به عبارت دیگر مدیریت راهبردی یا مدیریت استراتژیک یک تجزیه و تحلیل در خصوص…
روندهای زیادی در جامعه وجود دارند که برکسب وکارهای مختلف، اثری متفاوت دارند. در تدوین طرح کسب و کار خود باید روندهای تأثیرگذار را نام برده و اثر هرکدام را مشخص نمایید. توضیح درباره روندهای کلیدی، اعتبار ایده کسب و کار را در نظر خواننده افزایش می دهد. عواملی که می توانند بازار را تغییر داده و بر کسب و کار ما تأثیر داشته باشند، باید در نظر گرفته شوند. بسته به نوع کسب …
مفهوم مدیریت تداوم کسبوکار (BCM) در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی بهعنوان یک روش جدید برای مدیریت ریسک توسعه داده شد. هر سازمان همواره در معرض عوامل مختلفی مثل خرابی در تجهیزات، اختلال در زنجیره تأمین، تغییرات ناگهانی جوی، شیوع بیماری و … قرار میگیرد که میتوانند اختلالات و مشکلات اساسی در تولید و ارسال کالا یا ارائه خدمات به وجود آورند که همین امر می تواند…
قدرت نیروهای صنعت حاصل مطالعات استراتژیست معروف دانشگاه هاروارد، مایکل پورتر در سال ۱۹۸۰ است که مدلی تحت عنوان پنج نیروی رقابتی پورتر را معرفی نمود. این چارچوب پنج نیروی رقابتی پورتر را میتوان یک مدل کامل از نظر بررسی عوامل محیطی تأثیرگذار بر کسبوکار دانست که برای هر صنعت و کسبوکاری مهم است که آن را فراگیرد و در برنامهریزی استراتژیک خود استفاده نماید…
انجام مطالعه بازار و در خلال آن بررسی وضعیت عرضه و تقاضا، دو عنوان مهم در بررسی صنعت هستند که در هر طرح کسبوکاری باید روند کلی آنها در پنج سال گذشته بررسیشده و یک روند کلی برای آن تعیین شود تا بتوان اقدام به پیشبینی وضعیت عرضه و تقاضا برای پنج سال آینده نمود. یکی از گام های مهم در طرح های توجیهی مطالعه بازاراست و یکی از آیتم های مطالعه بازار بررسی عرضه و…
رفتار خرید هیچ گاه ساده نیست. بازاریاب باید بداند چه کسانی در تصمیم گیری خرید تأثیر دارند و نقش هرکدام از آنان چیست. انتخاب کفش مردها معمولا توسط خود آن ها صورت می گیرد یا خانم ها تعدادی از اقلام پوشاکی خود را، خود انتخاب می کنند، تصمیم درباره خرید بعضی از کالاها نیز به صورت گروهی انجام می گیرد. حوزه رفتار مصرف کننده به بررسی نحوه انتخاب، خرید، استفاده و مصرف کالا ها…
دنياي امروزي، دنياي تغييرات و تلاطمات شديد محيطي است. سازمانها نيز در نتيجه اين تغييرات، براي بقا و افزايش عملكرد خود نسبت به رقبا بايد از تفكر استراتژيك برخوردار باشند. تفكر استراتژيك مديران سازمان، مهمترين عامل تعيين كننده عملكرد سازماني است. در واقع، تفكر استراتژيك، ابزاري است براي ارائه بصيرت و چشم انداز استراتژيك، اين بصيرت و چشم انداز ميتواند راه هاي متفاوت و …
ابزارهای متفاوت و استانداردی برای تحلیل و بررسی محیط درونی و بیرونی سازمان ها وجود دارد. SWOT ابزاری است که برای تجزیه و تحلیل محیط درونی سازمان به کار می رود. نخستین گام برای استفاده از تحلیل SWOT این است که نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید را، هر یک به صورت جداگانه و دقیق، فهرست کنیم. دو اصطلاح قوت و ضعف به وضعیت درونی کسب و کار اشاره دارد…
در همه ی کسب وکارها عواملی وجود دارد که این عوامل نقشی تعیین کننده و مؤثر بر رشد و آینده ی کسب وکارها دارند. یکی از این عوامل، آمیخته بازاریابی ۴p است، بازاریابی ۴p شامل ۴ بخش است و ازآنجاکه در زبان انگلیسی شروع این ۴ کلمه با P است (promotion, place, price, product ) به بازاریابی ۴p شهرت دارد. چندین سال بعد از معرفی مدل آمیخته بازاریابی ۴p( نزدیک به سال ۱۹۹۰)…
مدیریت منابع انسانی استراتژیک، حوزه ای میان رشته ای است که از تلفیق مطالعات مدیریت منابع انسانی و مدیریت استراتژیک حاصل شده است و به موضوعاتی همچون مدیریت منابع انسانی، سرمایه انسانی سازمان و عملکرد سازمان می پردازد. مدیریت منابع انسانی استراتژیک به سطح سازمانی و منابع انسانی استراتژیک به سطح فردی مربوط می شود. منابع انسانی استراتژیک از دانش، مهارت ها، توانایی ها…
واحد تحقیق و توسعه یا Research and Development که گاهی به صورت مخفف R&D هم مورد اشاره قرار میگیرد، بیش از نیم قرن است که به صورت جدی در سازمانها، کسب و کارها و دولتها مورد توجه قرار میگیرد. حدود سال های ۱۹۶۰ بود که برای نخستین بار، واحد تحقیق و توسعه به شکل جدی و رسمی در چارت سازمانی برخی شرکتها مشاهده شد. البته طی دهههای بعد، تعریف واحد…
محتوا در واقع اطلاعات و تجربه ای است که متخصص از آن استفاده می کند تا محتوایی تاثیرگذار داشته باشد. تولید محتوا نقش مهم و اساسی در هر پلتفرم آنلاین و مجازی را دارد، به سوالات مخاطب پاسخ میدهد و باعث ایجاد اعتماد، توسعه رابطه و ایجاد مشتریهای جدید برای کسب و کار میشود. می توان گفت تولید محتوا تنها راه ارتباطی موجود میان کسب و کار های مجازی با مشتریان میباشد.
تحلیل SWOT یک ابزار ضروری برای برنامهریزی، تدوین استراتژی و تحلیل وضعیت سازمان از دو جنبه درونی و بیرونی است. SWOT مخفف Strength، Weakness، Opportunity و Threat میباشد؛ یعنی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها. نقاط قوت و نقاط ضعف، مسائل درونی، تحت کنترل و قابل تغییر و فرصتها و تهدیدها، مسائل بیرونی سازمان هستند که تحت کنترل ما…
در یک طرح کسبوکار اصول و نحوه ی ایجاد درآمد و قیمت گذاری بر محصولات یا خدمات قابل ارائه باید به روشنی ذکر شود. یک طرح کسب وکار میتواند یک یا چند جریان (منبع) درآمدی از بخشهای مشتریان داشته باشد که در میان آن ها، عموماً یک جریان از همه اصلیتر است و همان مدل درآمدی محسوب میشود. مدل درآمدی، استراتژی مدیریت جریانهای درآمدی شرکت و منابع مورد نیاز برای هریک از جریانهای درآمدی است…
برآورد درآمد طرح، یک اقدام مهم برای طرحهای کسبوکار است، زیرا سرمایهگذاران تصمیمات سرمایهگذاری خود را بر اساس تصمیمات درآمد برآورد میکنند، در واقع آنها باید این اطمینان را پیدا کنند که آیا درآمد طرح به اندازهای هست که هزینههای طرح را پوشش دهد؟ پیش بینی میکنید مقدا درآمد شما چقدر باشد؟ آیا الگوهای مشابه را بررسی کردهاید؟ آیا از تعداد مشتریهای بالقوه که تصور میکنید محصول شما را خریداری کنند باخبر هستید؟
مدت زمانی که شما به منابع مالی نیاز خواهید داشت به این موضوع بستگی دارد که کدام یک از انواع بسیار متنوع تأمین مالی، برای شما و کسب و کارتان مناسب تر است. به طور کلی ۴ نوع روش تأمین مالی وجود دارد:
- دائمی
- بلند مدت
- میان مدت
- کوتاه مدت
یکی از صورت های مالی بسیار مهمی است که مورد استفاده مدیران یک سازمان قرار میگیرد، وضعیت نقدینگی شرکت است که تحت عنوان صورت گردش وجوه نقد و یا صورت منابع و مصارف وجوه نقد شناخته میشود. نمایش تغییرات وجوه نقد یا همان پول، کاری است که صورت جریان وجوه نقد نشان میدهد. به عنوان مثال، موجودی حساب بانکی، سرمایهگذاری کوتاه مدت و … که میتوان هرکدام را به پول نقد تبدیل کند. در واقع صورت گردش…
نسبت های مالی از اطلاعات مندرج در صورت حساب های درآمدی و ترازنامه های طرح اقتصادی به دست می آیند. یکی از متداولترین راههای تحلیل مالی، محاسبه و بررسی نسبت های مالی است. این نسبتها در چندین گروه تعریف شدهاند و هر کدام به یکی از جنبههای وضعیت مالی شرکتها میپردازند. این نسبت ها باعث ایجاد ارتباط معنادار بین عوامل موثر صورت های مالی و اطلاعات موجود در گزارش های مالی می شوند که …
شرکتی را در نظر بگیرید که مدیر شرکت از حسابدارش دربارۀ وضعیت مالی شرکت سؤال میکند، قطعا انتظار دریافت پاسخی تخصصی، کارشناسی و شفاف را دربارۀ وضعیت مالی دارد و معمولاً با گفتن جملههایی مثل اوضاع روبراه است یا وضعیت مالی مناسبی داریم، راضی نمی شود. در چنین شرایطی نسبت مالی ابزاری است که حسابداران با استناد به آمار و ارقام آن میتوانند وضعیت اقتصادی و مالی شرکتها را به دقت بررسی و گزارش…
پیش بینی گردش وجوه نقد نشان دهنده منابع و کاربردهای وجوه نقد برای دوره زمانی موردنظر است که به وسیله آن می توان دریافت چه میزان وجوه نقد وارد شرکت می شود و چه میزان از شرکت خارج می شود و چه موقع. همچنین میزان وجه نقد موجود در هرزمان را نشان می دهد. پیش بینی گردش وجوه نقد ابزار و سند مهمی برای شما و وام دهنده شما محسوب می شود. صورت سود و زیان نشان دهنده سود یا زیان…
تعیین هزینه و قیمت همیشه یکی از مهم ترین مباحث در دنیای فروش و بازاریابی بوده و هست. این موضوع یکی از عواملی است که حتی می تواند میزان موفقیت یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد. تعیین هزینه و قیمت در واقع فرآیندی است که طی آن ارزش کالا یا خدمات به طور دستی یا اتوماتیک مشخص می شود. تاثیر تعیین این موارد به حدی برای یک کسب و کار اهمیت دارد که می تواند میزان فروش و میزان سود…
یکی از گزارش های مهم حسابداری، ترازنامه یا بیلان است. ترازنامه مالی یک اظهارنامه دو ستونه از اقلام است که هر ستون باید با ستون دیگر تراز باشد. ستون اول، لیست دارایی ها است. ستون دوم، حاصل جمع لیست بدهی ها و حقوق صاحبان سهام در کسب و کار است. این معادله بدان مفهوم می باشد که مجموع کل داراییهای شرکت شما برابرست با ارزش بدهیهای شرکت بعلاوه حقوق صاحبان سرمایه. ترازنامه در اشکال مختلفی تهیه می شود…
با شنیدن اسم سرمایه، ناخودآگاه ما به سمت پول، ثروت، دارایی های فیزیکی مثل زمین، املاک، طلا و … می رود. حتی با یک سرچ ساده در اینترنت نیز با کلمه سرمایه، می بینیم که اکثر صفحات در مورد سرمایه حسابداری و انواع آن سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و … مطلب نوشته اند، امروز می خواهیم در این مقاله راجع به انواع مختلف سرمایه و نحوه آشنایی با هرکدام بحث کنیم. سرمایه میتواندعینیت داشته باشد…
يكي از مهم ترين دلايل و بزرگ ترين چالش هاي استارتاپ ها مبحث تأمين مالي استارتاپ ها است. منظور از تامین مالی استارتاپ ها، تامین هزینه های لازم برای فعالیت استارتاپ است. به طور کلی استارتاپ ها در دو حالت نیاز به منابع مالی پیدا می کنند؛ حالت اول در آغاز فعالیت شان است که در این زمان نیاز به تامین سرمایه اولیه دارند و حالت دوم نیز مربوط به زمانی است که یک استارتاپ تصمیم به توسعه فعالیت های خود می گیرد…
مدیریت پروژه موفق ترکیبی از علم و هنر است و تلاش می کند که منابع موجود را همراه با محدودیت هایی در زمان، هزینه و کیفیت کنترل نماید. موفقیت یک پروژه به میزان بسیار زیادی به تعریف و پیاده سازی سیستم مدیریت پروژه مناسب واثر بخش آن وابسته است و از جمله اصلی ترین وظایف یک مدیر پروژه , مدیریت هزینه در دوران ساخت میباشد. اتمام به موقع و با هزینه ی پیش بینی شده ی هر پروژه ، از جمله …
معنی صرفه جویی به معنای درست و مناسب مصرف کردن است. یکی از راه هایی که به رشد و همچنین پیشرفت اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جوامع و همچنین خانوادهها کمک میکند صرفه جویی است این مسئله برای ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه بسیار مهم و اساسی است و در حوزه اقتصاد خانواده نیز می تواند تأثیرگذار و سرنوشت ساز باشد. با این همه صرفه جویی علاوه بر این که در حوزه اقتصاد شخصی معنا و مفهوم….
بنگاه های كوچك و متوسط، نقش مهمي در توسعه اقتصادی و اجتماعی كشورها بـرعهده دارند. آن ها در تمامي اقتصادها، اكـثريت عظيمی از بنگاه های تجاری را تشكيل ميدهند كه عهده دار ايجاد شغل در جامعه اند و يك سوم تا دو سوم حجم معاملات بخش خصوصی در اين شركت ها صورت ميگيرد. اهميتي كه صنايع كوچك در توسعه اقتصادی كشورها دارند، توجه روز افزون سياستگذاران را به این موضوع دو چندان می کند…
همانطور که خود شما هم مستحضر هستید، کلمه “ارزش” در علوم مختلف معانی مختلفی پیدا کرده است. ولی در حوزه بحث ما که مربوط به مسائل مالی است،ارزش گذاری (valuation) در ساده ترین تعریف ارائه شده عبارت از تعیین ارزش فعلی یا ارزش اقتصادی یا ارزش ذاتی یک دارایی، یک شرکت یا یک کسب و کار است. در واقع ازش گذاری به این سوال پاسخ می دهد که یک دارایی، شرکت یا کسب و کار چقدر می ارزد…
در تعریف ابتدایی زمان برابری هزینه با درآمد را نقطه سربه سر می گویند که در انگلیسی با نام «Break Even Point» شناخته می شود. در این نقطه هیچ ضرر و زیانی وجود ندارد. به عبارت دیگر، نشان میدهد چه زمانی به سطحی از تولید میرسید که در آن هزینههای تولید یک محصول با درآمد آن برابر میشود. تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر یک محاسبه مالی است که به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا مشخص کنند…
یکی از مهمترین خصوصیات شرکت ها و سازمان های پیشرفته امروزی، تغییر و تحول میباشد. اگر نتوانیم با تغییر و تحولات پیچیده و سریعی که در سازمان ها رخ میدهد همگام شویم، قربانی تغییرات خواهیم شد. برای رسیدن به اهداف سازمانی و منطبق شدن با محیط متغیر، اجرای برنامه های آموزشی مستمر میتواند در بهره وری سازمان و شرکت ها نقش مؤثری داشته باشد. در تدوین طرح…
درصورتیکه تجربه فعالیت گروهی، کار تیمی و مشاغل سازمانی را داشته باشید، این موضوع را درک کردهاید که یکی از ضعفهای عمدهی موجود در بسیاری از فرهنگهای کاری کمتر توسعهیافته، ضعف در تفکر سیستمی است. تفکر سیستمی فقط مخصوص مدیریت کلان کشور یا کسبوکارهای بسیار بزرگ، نیست، در اصل، این تفکر روشی متفاوت برای دیدن و صحبت در مورد واقعیتی است که…
شاید بارها برای شما هم پیشآمده است که از دست همکار، رئیس و یا شریکتان ناراحت شدهاید، رفتار نادرستی دیدهاید و خواستید به او بگویید؛ اما نهتنها گفتن شما کار را درست نکرده بلکه اوضاع را از آنچه که بود، بدتر هم کرده است! معمولاً وقتی رفتار طرف مقابل با رفتار موردپذیرش ما متفاوت باشد، شروع به انتقاد میکنیم، اما باید به یاد داشته باشید انتقادی که بر پایه اصول نباشد…
برند، مارک،نشان و یا نمانام همگی عباراتی برای متمایز ساختن یک محصول یا خدمت از سر محصولات یا خدمات هستند. برند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن به صورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی های خاصی را در ذهن و قلب خود تداعی می کند. برند شامل همه احساسات و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است…
آن هایی که میگویند موبایل و تکنولوژیهای نوین درست مثل چاقو هستند که هم با آن کیک تولد میبرند و هم آدم میکشند، درست می گویند. بدیها و خوبیهای تکنولوژی درست همینقدر ضدونقیض هستند. یکی از تکنولوژی های رایج اینترنت است و صرفنظر از وسعت کسبوکار یکی از مهمترین نقشهای تکنولوژی بر روی کسبوکار و تجارت امروزی، ایجاد ارتباط امن، راحت…
رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیط های جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهم ترین خصیصه ها که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، هوش هیجانی است. هوش هیجانی موضوعی است که سعی در تشریح و تفسیر جایگاه هیجانات و احساسات در توانمندی های…
یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار، تبلیغات است. تبلیغات را به معنی معرفی و آگهی محصولات و خدمات در رسانه ها به منظور ترغیب و تشویق مشتریان به خرید می دانند. تبلیغات یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکت ها در دنیای امروز محسوب می شود و نوع کسب و کار، نوع محصولات و خدمات و حتی نحوه خرید و بعضا استفاده را به مشتری نشان می دهد. با سرمایه گذاری روی تبلیغات…
رقابت در فرهنگ عمید به معنای تلاش برای پیشی گرفتن از یکدیگر معنا شده است و شاید بهترین معنا را هم رسانده باشد. در دنیای اقتصاد زمانی که تغییراتی در عرضه و تقاضا ایجاد شود و باعث به هم خوردن نسبت میان این دو شود، رقابت شکل می گیرد. اگر در دنیای واقعی تقاضا کنندگان را مخاطبان بازار هدف و عرضه کنندگان را فعالان اقتصادی و کسب و کارها در نظر بگیریم، می توانیم…
تعارض در فرهنگ لغت هاي مختلف، معاني متفاوتي داره، مثلا يكي از معاني اون در فرهنگ لغت دهخدا به معني يكديگر را پيش آمدن است، در فرهنگ نامه عميد؛ اختلاف داشتن، در فرهنگ نامه معين؛ معترض يكديگر شدن و در واژه هاي مصوب فرهنگستان به معني منازعه آشكار و غالبا مستمر بين طرف هاي ناسازگار و متخاصم معني شده است. در اين مقاله مي خوام يه تعريف واحد…
درواقع تيم، مجموعه ای از افراد است که برای رسيدن به اهداف مشترک با هم کار می کنند. کار تيمی افراد یک تيم را به شکلی میپروراند که افراد به اهداف بالاتر از منافع شخصی خود در تيم توجه می نمایند. ویژگی های اصلی اعضای تيم نيز عبارتند از: اهداف مشترک، همکاری، پذیرش تفاوت ها، پذیرش یکدیگر و داشتن اتحاد. همچنين نياز به شناخت تيم توسط مدیران به این دليل است که تيم ها واقعيتی از زندگی…
تئوري ذينفعان يکي از تئوري هاي مديريت سازمان است. ذینفعان را همهی طرفهای دارای منفعت در پروژه می دانند. ذی نفع stakeholder شخص یا سازمانی است که فعالانه در یک پروژه یا فعالیت شرکت دارد یا نحوه اجرا یا تکمیل آن پروژه و فعالیت، بر سود یا زیان او تأثیر میگذارد. کلارکسون مينويسد ذينفع کسي است که چيزي را در نتيجه اين فعاليت ها به دست مي آورد يا از دست ميدهد. سياست ها، برنامه ها و…
هرسازمانی برای نیل به اهداف خویش به منابع مالی، منابع فیزیکی و منابع انسانی نیاز دارد. برنامه ریزی نیروی انسانی که امروزه از مهم ترین وظایف مدیریت منابع انسانی به شمار می آید، در ابتدا به عنوان مرحله ای مهم در فرایند مدیریت منابع انسانی چندان جدی گرفته نمیشد و بیشتر جنبه تشریفاتی داشت؛ ولی به مرور، اهمیت آن به عنوان یکی از وظایف مهم مدیریت در سازمان شناخته شد…
اگر همین الان بروید از هر کسی که کارش تولید محتوا است سوال کنید تولید محتوا به چه معنی است، احتمالا هر کس جواب خودش را می دهد زیرا دنیای بازاریابی محتوا ( Content Marketing ) آنقدر وسیع است که هرکس تعریف خودش را داشته باشد. اما حال یک تعریف درست و مختصر از تولید محتوا را بیان می کنیم. محتوا همان چیزی است که هر روز با آن سر و کار دارید مانند کلیپ های خنده دار یا عکس و…
شبکه های اجتماعی یا سوشال نتورک مفهوم تازه ایی نیستند. حتی هزاران سال پیش انسان ها گرد آتش می نشستند و برای یکدیگر داستان می گفتند و رابطه هایی عمیق تر شکل میگرفت که می توان یک شبکه اجتماعی در نظر گرفت. اما چیزی که باعث شده امروز شبکه های اجتماعی بیشتر از زمان های گذشته مورد توجه قرار بگیرند توسعه فناوری اطلاعات و زیرساخت های دیجیتال است.
تمرکز یعنی توجه و دقت کافی در هنگام انجام کار، به طوری که به غیر از اجام آن کار محرک دیگری روی ذهن و میزان دقت فرد تاثیری نگذارد (عدم نشخوار ذهنی). و به طور کلی مهمترین عامل یادگیری، تمرکز است و مهمترین پیشنیاز تمرکز هم انگیزه وعلاقه است. هرگاه فردی یک موضوع خاص را برای انجام کار انتخاب میکند و بتواند در قلمرو آن موضوع خاص تفکر کند و هرزمان که اراده کند…
به جرأت میتوان ادعا کرد که مهمترین مسئله در راه اندازی کسب وکارها داشتن تیم کاری متشکل از نیروی انسانی با انگیزه و دارای پشتکار است.هرچقدر در این زمینه سختگیرتر باشید و افراد مناسبتری در تیم خود داشته باشید شانس موفقیت خود را افزایش داده اید.در راستای همین بحث، تعداد نیروی انسانی موردنیاز، تخصص ها و توانایی های مهمی که باید داشته باشند را تعیین کرده و …
هر مؤسسه و کسبوکاری خود را ملزم به رعایت برخی اصول، باورها و ارزشها میداند که بر برنامهها و عملیات آن تأثیر میگذارد و معمولاً ریشه در آرمانها و تفکرات بنیانگذارانش دارد. در یک بخش از تدوین طرح خود باید مشخص کنید که ارزش های بنیادی شرکت شما چه خواهد بود؟ اصول و چارچوبهایی که تمام سازمان به آنها وفادار است و فراتر از هر قانون و قاعدهای قرار میگیرند را…
در صورتیکه کسب و کار شما به نحوی باشد که مشتریانتان مستقیما از خود شما خرید کنند، هزینه های توزیع برای شما حذف خواهد شد، اما همیشه این حالت وجود ندارد و شما باید به دنبال کانال مناسب توزیع برای کسب و کار خود باشید. در واقع شما باید نشان دهید که امکانات کافی و مناسبی برای تضمین اینکه محصول تولیدی به موقع، سالم و با قیمت مناسب به دست مشتری می رسد وجود دارد.
CRM یک نرم افزار سازمانی و به اصطلاح سازمان گستر است که در گذشته بیشتر جنبه های فنی آن مورد توجه قرار می گرفت. آن را فقط یک نرم افزار می دیدند که باید برای سازمان خریداری، نصب و استفاده کنند.اما امروزه محققان معتقدند که CRM چهار بعد دارد و فقط جنبه فنی آن نباید مورد توجه قرار گیرد، بعدهای مختلف CRM عبارتند از: استراتژیک، عملیاتی، تحلیلی، تعاملی. CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری…
در دنیای امروز، تغییرات سریع، سازمان ها، بنگاه های کسب و کار و غیره را با چالش های بی شماری درگیر کرده است؛ درصورتیکه سازمان ها نتوانند همگام با تغییرات، تغییر پیدا کنند، محکوم به نابودی و فنا هستند. در این میان سازمان هایی موفق می شوند که بتوانند به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوری های نوین، از فرصت های ایجاد شده به نفع خود برای ایجاد تغییرات منجر به تحولات مثبت استفاده کنند…
رضایت از نظر مشتری زمانی حاصل می شود که فایده و سودی که از یک کالا یا خدمت دریافت می کند بیشتر از هزینه ای باشد که می پردازد. فایده از نظر مشتری شامل تمام مزایایی است که از خرید یک کالا یاخدمت انتظار دارد، شامل؛ ارزش کالا، ارزش خدمت، ارزش کارکنان و ارزش تصویر ذهنی است و هزینه از نظر مشتری هزینه ای است که برای تهیه و استفاده از یک کالا یا خدمت می پردازد…
بهره وری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت خروجی به ورودی یک فرد، واحـد و سازمان بکار گرفته میشود. برای تعریف بهره وری، ابتدا باید با دو مفهوم کـارآئی واثربخشـی آشنا شویم .کارائی عبارتست از نسبت ستاده به داده که برابر با مصرف بهینه منابع میباشد. اثربخشی نیز به معنای تحقق اهداف سازمان است .با ادغام این دو مفهـوم چهـار حالـت بـه دست می آید که حالت چهارم همان بهره وری میباشـد…
در مقاله برنامه ریزی گفتیم که “برنامه ریزی فرایندی است که نشان می دهد یک سازمان چطور می تواند به اهداف مورد نظر خودش دست پیدا کند” حالا در تعریف ابتدایی گانت چارت میگیم که؛ گانت چارت یکی از ابزار برنامه ریزی در مدیریت پروژه است. اگه می خواین با گانت چارت آشنا بشید و بعد از خوندن این مقاله یه گانت چارت برای کسب و کارتون رسم کنید، این مقاله رو از دست ندین…
تحلیل محصول یکی از وظایف مهم فروشنده است، به این ترتیب که یک فروشنده حرفه ای باید بداند که محصولی را که می فروشد چیست و به طور دقیق چه نیازی از مشتری رفع می کند؟ فروشنده باید به ویژگی های منحصر به فرد کالای تولیدی یا خدمتی که ارائه می کند و آن را از سایر کالاها یا خدمات متمایز می کند تأکید نماید. در واقع باید به خوبی مزیت رقابتی خود را بشناسد. یک روش…
بهره وری در همه شئونات، کار و زندگی فردی و اجتماعی میتواند دخیل باشـد و حتی آن را یـک شـاخص تعیـین کننـده درآمد سرانه هرکشور به حساب می آورند. ازطرفی می دانیم که نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه های هر کسب و کاری به حساب می آید، به همین منظور استفاده موثرو بهینه یا به عبارت بهتر بهره وری موثر از این سرمایه یکی از اهداف و برنامه های اصلی مدیران در هر کسب و کاری می باشد…
معمولا در کتاب ها و مقالات میخوانیم که کارآفرینان، افرادی جسور، ریسک پذیر، و با اعتماد به نفس بالا هستند. اما واقعیت آن است که این خصوصیات، پس از سال ها به وجود میآیند. در حقیقت کارآفرین موفق امروز، جوان نگران دیروز است. کارآفرین میتواند گذشته ای مملو از فقر یا ثروت داشته باشد با خانواده ای از هم پاشیده یا خوشبخت. آن ها میتوانند در گذشته افرادی محبوب یا منفور و یا عادی و …
کارآفرین یا آنترِپرِنواِر (به انگلیسی: Entrepreneur، /ˌɑːn.trə.prəˈnʊər/)، فردى مبتكر، اهل چالش، و همانند يك راننده است. او كسى است كه چيز جديدى خلق مينمايد. مثلا يك راهكار جديد، يك پروژه ، يك تجارت يا يك شركت جديد. ممكن است كار آفرين خودش يك ايده پرداز نباشد ولى قطعا همان كسى است كه تصميم ميگيرد يك ايده را به واقعيت تبديل نمايد. کارآفرین يك هدايت كننده است كه به جلو ميراند…
داستان انیمیشن، داستان یک موش به نام رمی است که آرزو دارد یک سرآشپز بشود اما نظرات مخالف خانواده اش مانع رسیدن او به آرزویش هستند. در طول فیلم شاهد مواجهه او با یک آشپز خنگ و دست و پا چلفتی هستیم که باعث نزدیک شدن او به رویایش می شود.انیمیشن با جمله هرکس می تواند آشپز باشد شروع می شود و با توجه به اینکه این داستان را استیو جابز که یک کارآفرین بزرگ است…
معمولا باور عموم بر این اصل استوار است که کارافرین را فردی می دانند که با سرمایه خود یک کسب و کار آغاز کرده است. اما باید بدانیم که کارآفرینی تعاریف مختلفی دارد. یکی از اصلی ترین آنها کارآفرینی را فرایندی میداند که در آن بتوان با استفاده از خلاقیت، با صرف زمان و انرژی لازم، منابع، نیروی کار، مواد اولیه و سایر دارایی ها عضو جدیدی را همراه با ارزش جدید، به وجود آورد. در واقع کارآفرین…
تحولات سریع فناوری منجر به تغییرات شگرفی در دنیای کسب وکار شده است. در این میان تحول و دگرگونی كه در مقوله ی كارآفرینی روی داده، تمامی جهان را متأثر كرده است. کارآفرینی الکترونیکی جایگزین روش های سنتی شده است (۲۰۰۹, Hsiun-Ming). در کشورهای درحال توسعه این شکل از کارآفرینی موجب ایجاد مزیت های رقابتی بیشماری میشود که میتواند آنها را در عرصه بین المللی …
عبارت كارآفريني اجتماعي به سازمان هاي در حال رشدی اشاره دارد كـه هـدفشـان تـأمين نیازهاي اساسي انسان ها مي باشد به طوري كه تأمين اين نیازها از طريق سـازمان هـاي تجـاری و بخش خصوصي امكان پذير نمي باشد( سیلوس و همكـاران، ۲۰۰۵) از این رو هر تعریفی از كارآفريني اجتماعي بايستی جايگزین رويكـرد صـرفا اقتصـادي و تجـاري باشـد كـه کارافرینان تجاری دنبال می کنند…
کارآفرینی سبز به عنوان شاخه ای از کار آفرینی مورد توجه جدی قرار گرفته است که با هدف تولید محصولات دوست دار محیطزیست در طی فرآیندهای تولیدی حفاظتی می باشد. کارآفرینی سبز به نوعی از کارآفرینی همراه با نوآوری می گویند که در جهت بهره برداری از فرصت های خلاقانه برای منافع اقتصادی و عدالت در جامعه، با رعایت اصول توسعه پایدار و حفظ محیط زیست…
در مقالات قبلی راجع به تعریف کارافرینی، ویژگی های فرد کاراآفرین و انواع کارافرینی صحبت کرده ایم. و امروز کارافرینی سازمانی را مورد بحث قرار می دهیم. همانطور که می دانید امروزه بر خلاف گذشته، بازارهای سطح جهان با تغییرات روزانه و حتی لحظه به لحظه نیازهای جوامع بشری روبه رو هستند و سازمان های تولیدی و خدماتی که عامل اصلی مرتفع ساختن این…
ملاك انجام هر فعاليتي به شيوه اي «قابل قبول»، مجموعه اي از اصول است كه اخلاق نـام دارد، اخـلاق يعني چه چيزهايي «خوب و درست» و چه چيزهايي «بد و نادرست» است. اخلاقيات به عنوان «خلـق و خـوي هـا» و علـم اخلاق «دانش نيك و بد» و تدبير انسان براي چگونگي اداره امور خود يا ديگران اسـت. در جوامعی که اصول اخلاقی رعایت می شود و درست و نادرست بودن رفتارهای افراد مدنظر است از بروز بسیاری…
مقوله کارآفرینی به سرعت درحال گسترش است و کارآفرینی زنان نیز از این قاعده مستثنی نیست. فعالیت های اقتصادی زنان در جهان جهت گیری آنان به سمت فعالیت های کارآفرینانه به دلایل متعددی از جمله بیکاری، استقلال، کسب درآمد، پایین بودن دستمزدها و عدم رضایت از شغل قبلی است و عوامل مختلفی می تواند در تسهیل یا تضعیف این فعالیت ها موثر باشد. بررسی این عوامل می تواند…
در دهه گذشته علاقه مندی به مفهوم بازارگرایی رشد بالایی داشته است. شواهد تجربی نشان می دهد که شرکت هایی که میزان بیشتری بازارگرایی از خود نشان داده اند، نتایج اقتصادی و تجاری بهتری را کسب کرده اند. بازارگرایی یکی از عوامل کلیدی موفقیت شرکت هاست. با افزایش سطح رقابت در سطح بین الملل و تغییر مداوم در نیازهای مشتریان، شرکت ها همیشه باید نسبت به بازار هدف، هوشمندانه رفتار…
برای اکثر شرکت ها، کارکنان یا اشخاص همان شرکت هستند که برای دستیابی به مزیت رقابتی به آن یاری می رسانند. لذا این امر واضح است که یک سازمان باید مهم ترین منبع برای رسیدن به رضایت مشتری را استفاده و مدیریت کند. رضایت کارکنان از سوی دیگر برای حمایت از بهبود مداوم و رضایت مشتریان خارجی ضروری است. کارکنان خشنود که به کار خود می بالند، عملکرد فوق العاده ارائه …
Marketing Plan، برنامه بازاریابی، سند بازاریابی، طرح بازاریابی و نقشه بازاریابی همگی اصطلاحاتی هستند که به توصیف وضعیت فعلی شرکت و استراتژی های بازاریابی شرکت در یک بازه زمانی می پردازند و درست مانند یک نقشه راه هستند که نحوه سازماندهی، اجرا و ردیابی راهبرد بازاریابی کسب و کار را مشخص میکنند. مارکتینگ پلن ممکن است مشتمل بر استراتژی های مختلفی باشد که …
آنچه که معمولا به عنوان محصول به ذهن ما می رسد، محصولات ملموسی مانند کالاهای زود مصرف همچون شیر و پودر شوینده و نمک است. بله حقیقتا این ها محول هستند. با این حال این ذهنیت نباید تعریف یا توصیف یک محصول در بستر بازاریابی را با این موارد ملموس به ذهن ما می رسد محدود کند. دلیل این ذهنیت این است که مردم معمولا چنین محصولاتی را به عنوان هدف نهایی نمی خرند، بلکه آن را…
آیا تا به حال به مک دونالد، یا دیگر رستوران های فست فود وارد شده اید و برایتان سوال پیش آمده است که چه کسی صاحب آن است؟ مردم معمولا اصطلاحات فرانچایز یا فرانشایز را می شنوند یا به کار می برند اما شاید به درستی معنای آن را ندانند. فرانچایز یک واژه جدید نیست، فرانچایزینگ یک صنعت نیست، فرآوری یا تولیدات یا حتی یک محصول نیست، فرانچایزینگ یک روش بازاریابی محصولات یا خدمات…
دو اصطلاح سفارشی سازی (Customization) و شخصی سازی (Personalization) برای مدت طولانی است که دو عبارت محبوب در دنیای توسعه یافته هستند و معمولاً به جای یکدیگر به کار میروند اما در نهایت بین این کلمات تفاوت وجود دارد. البته باید به یاد داشته باشیم که هردو یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن ایجاد یک تجربه بهتر برای مشتری است. تفاوت سفارشی سازی و شخصی سازی…
بازاریابی کارآفرینانه یا Entrepreneurial Marketing یک عملکرد سازمانی است و به مجموعه ای از فرایندها اطلاق می شود که برای خلق، مراوده و تحویل ارزش به مشتریان و مدیریت روابط با آن ها به گونه ای که موجب انتفاع سازمان و سهامداران آن باشد، صورت می پذیرد و با ویژگی هایی چون نوآوری، قبول ریسک و به دست گرفتن ابتکار عمل شناخته شده و اجرای آن، الزاما به استفاده از منابعی…
شنیدن اسم ویروس هیچوقت یادآور خاطره خوبی نبوده، به خصوص ویروس کرونا و خاطره روزهای سختی که برای همه ما به جا گذاشت، اما یک روش بازاریابی که خیلی ها هم از اون استفاده می کنند به همین اسم وجود داره که در این مقاله می خوایم راجع به این موضوع بحث کنیم. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) یا تبلیغات ویروسی به تکنیک های بازاریابی اطلاق می شود که از شبکه های ارتباطی اجتماعی…
قبلا هم در مقاله های مختلف داخل سایت نوشتیم و حتما هم خودتون اطلاع دارین که مهم ترین رکن هرکسب و کاری مشتریان اون کسب و کار هستند، پس شناخت انواع مشتری در کسب و کار اهمیت زیادی داره، درمقاله تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده، انواع نقش های خرید، تفاوت خریدار و مصرف کننده و عوامل موثر بر خرید رو توضیح دادیم و حالا در این مقاله میخوایم درمورد انواع مشتری بالقوه و …
تجربه تأثیر متقابل فرد و محیط است که این تأثیر متقابل موجب یادگیری و بروز عکس العمل در مواجهه مجدد با رخدادهای محیطی میشود. تغییر رفتار، نتیجه دیگری است که با یادگیری و در اثر این تأثیر متقابل رخ میدهد. به بیان دیگر،تجربه، دانش یا مهارت کسب شده از طریق درگیری فرد یا مواجهه او با یک رویداد یا یک شیء تعریف میشود. برای نخستین بار مفهوم تجربه مشتری توسط هیرشمان و…
بزرگ ترین اشتباه یک کسب و کار این است که فکر کند با فروش یک محصول یا ارائه خدمت به مشتری، کار او تمام شده و دیگر وظیفه ای در قبال مشتری ندارد. این کسب و کار به زودی با شکست مواجه می شود؛ چراکه دنیای امروز دنیای ارتباط و تعامل با مشتریان است و آن هایی که این قدرت را ندارند و یا در برابر این تغییرات مقاومت می کنند به زودی از بازار حذف می شوند. در دنیای امروز …
در تعریف بازاریابی عصبی (Neuromarketing) آمده است علمی میان رشته ای، یعنی ترکیبی از علوم عصب شناسی و بازاریابی و کسب و کار. بازاریابی عصبی یعنی دنیا را از چشم دیگران دیدن. این بازاریابی روشی است که به بررسی فرايند تصميم گيری مشتری جهت خريد ميپردازد. با استفاده از نرومارکتینگ، می توانید بر روی استراتژی های خود تجدید نظر کنید و بازاریابی هوشمندانه ای خلق کنید…
از نظر علمی، تحقیق عبارت است از بررسی کامل موضوع به گونه ای منظم و منسجم و براساس روش های عینی، به منظور کسب اطلاعات یا کشف اصول وابسته به آن. با توجه به این تعریف، تحقیقات بازاریابی عبارت است از روشی عینی، منظم و منسجم که از طریق آن اطلاعات لازم و مناسب برای تصمیم گیری مدیربازاریابی فراهم می آید. تحقیقات بازاریابی رابطه ای است که شرکت با محیط برقرار می کند…
حیات و بقای شرکت های تولیدی و تجاری به فروش محصولات آن ها بستگی دارد و بدین جهت با کاهش میزان فروش، ادامه حیات آن ها به خطر می افتد. همین اهمیت فوق العاده میزان فروش، مدیران شرکت ها را وادار می سازد که تا می توانند به درستی فروش خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. منظور از تجزیه و تحلیل فروش بررسی نتایج فروش است. نتایج فروش را می توان برحسب چهار عامل منطقه…
در تعریف عموم مردم کالا به اسباب و اثاث و امثال این ها گفته می شود. اما در اقتصاد تعریف جامع تری از آن وجود دارد و به تمام وسایلی که نیازهای انسان را به طور مستقیم و یا غیرمستقیم برآورده می کنند کالا گفته می شود. ما کالا را چیزی تعریف میکنیم که می تواند برای جلب توجه ، تحصیل ، استفاده یا مصرف به بازار عرضه شود و نیاز یا خواسته ای را تامین نماید. کالاها چیزی فراتر از اقلام عینی اند. با توجه به روند افزایشی…
استراتژی اقیانوس آبی و قرمز، موضوعی است که شاید زیاد به گوشتان خورده ولی مفهوم آن ها و همچنین تفاوتشان را ندانید. درک مفهوم اقیانوس آبی و قرمز در بازاریابی بسیار ساده است. این اقیانوس ها نام دو استراتژی در فضای کسب و کار است که حاصل جنبش اخیر خلاقیت و نوآوری در استراتژی هستند و روش های برخورد متفاوتی را با چالش ها و راهکارهای کسب و کار ارائه می کنند. رقابت از جمله مفاهیم…
در چند سال اخیر، حرفهای زیادی در مورد نسل Z یا زومرها شنیدهایم؛ نسلی که به زودی، تبدیل به مشتری بخش بزرگی از سرمایهی خدمات و انسانی شرکتها خواهند شد. در این آموزش از انار می خواهیم با این نسل و ویژگی های آن ها آشنا شده تا در بازاریابی و فروش نیازهای آن ها را درک کرده و بدانیم که چگونه میتوانیم توجه این جمعیت ۲,۵ میلیاردی در جهان را به محصولات خودمان جلب کنیم.
نوآوری بازاریابی Marketing innovation بکارگیری شیوههای مدیریت بازاریابی برای ایجاد تغییرات چشمگیر در طرح، بستهبندی، کارایی و عملکرد محصول است. ترکیب دو مفهوم نوآوری سازمانی و مدیریت بازاریابی در حوزه نوآوری نمیگنجد و برای بسیاری از پژوهشگران نقطه کوری محسوب میشود. نوآوری در بازاریابی، تنها به تولید محصول جدید نمی اندیشد. بلکه تمام فرایندهای بازاریابی را در بر می گیرد…
در تعریف ارزش بسیار می توان سخن گفت اما ارزش مشتری یک معیار خیلی مهم برای ارزیابی کسبوکارها است. ارزش مشتری یا ارزش طول عمر مشتری، معادل اصطلاح Customer Lifetime Value است. محاسبه clv یک وسیله خیلی قدرتمند برای مدیران سازمان و یکی از بهترین ابزارها برای بخشبندی کردن مشتریان است که بالطبع همه فعالیتهایی مثل بازاریابی، فروش، خدمات و … تحت تأثیر آن می باشد…
بسیاری از بنگاههای کوچک، یک تبلیغ را در اینجا و یک آگهی را در جای دیگر قرار میدهند، یک وب سایت یا یک صفحه اینستاگرام برای خود ایجاد میکنند و خلاصه برای معرفی خود به هر دری از تبلیغات میزنند اما متاسفانه این رویکرد مانند ماهیگیری در زمین خشک است. کمپین تبلیغاتی یا Advertising Campaign به اجرای فعالیتهای تبلیغاتی گفته میشود که از قبل پیام هدف کمپین…
مدیریت استراتژیک بازار، سیستمی برای کمک به مدیریت برای خلق تغییر یا حفظ استراتژی کسب و کار و خلق چشم انداز استراتژی است. از آنجایی که دنیای کسب و کار و صنعت با تحولات و دگرگونی های همچون جهانی شدن، برون سپاری و ایجاد ائتلاف های استراتژیک مواجه است، بنگاه های اقتصادی برای حفظ بقای خود باید به طورگسترده بر چشم انداز استراتژیک اقدام کنند…
پیش بینی فروش یکی از ضروریترین برنامههایی است که باید در دستور کارتان قرار دهید. پیش بینی فروش دقیق به مدیران کسب و کارها کمک میکند تا در تمامی زمینهها مانند تعیین اهداف، بودجه بندی، استخدام و هر چیزی که بر جریان مالی تأثیرگذار است، تصمیمات هوشمندانهتری بگیرند. پیش بینی فروش هم هنر و هم علم است و یک پیش بینی دقیق، میتواند کسبوکارتان را سلامت…
طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، برند یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص کننده محصولات یا خدمات فروشنده ای است که سبب تمایز با دیگر فروشنده ها میشود. امروزه دیگر صرفاً خود محصولِ ملموس تنها دلیل برای خرید مردم نیست؛ بلکه محصول تنها بخشی از برند است و مردم عملاً برند را خریداری میکنند: به عنوان مثال آیا شما حاضرید برای محصولی که…
آیا می دانید که امروز دوشنبه قرار است چه مطالبی را در صفحه ی وبلاگ خود پست کنید یا در شبکه های اجتماعی کسب و کارتان را در چه زمانی چه مطلبی را بگذارید ؟ برای شنبه آینده چه طور ؟ دوشنبه ماه دیگر ؟ آخرین ماه سال جاری ؟ سال آینده چه طور؟ ۸۸ درصد کسب و کار ها هماهنگی استراتژی کلی بازاریابی را جزء ارزش بازاریابی محتوایی می دانند .پس زمان آن رسیده است که از …
فرض کنید می خواهید به سفر بروید. قطعا قبل از این که راه بیفتید، می دانید که مقصد شما کجاست و هم چنین می دانید که از چند شهر دیگر هم رد می شوید و می دانید که اگر از آن شهر رد نشوید به مقصد اصلی نمی رسید. بازاریابی هم به همین شکل است. دقیقا مانند سفری است که باید یک مقصد اصلی یا هدف داشته باشید و ابتدا باید به هدف های کوچکتر و کوتاه مدت برسید تا به آن مقصد …
تقسیم بندی بازار ( Market Segmentation ) یکی از مهم ترین بحث ها در بازاریابی و فروش است. تقسیم بندی بازار در هسته مرکزی خود عمل تقسیم بازار هدف به گروه های قابل دستیابی است. هم چنین باعث ایجاد زیر مجموعه های کوچک تری از بازار بر اساس اطلاعات دموگرافیک، نیاز ها، اولویت ها، علایق مشترک و دیگر معیارهای رفتاری یا روانشناختی می شود که به درک مخاطبان هدف منجر می شود…
قرنهاست که برای تمایز ایجاد کردن بین تولیدکنندگان ازهم از ابزاری به نام برند استفاده میشود.برند در واقع یک نام، سمبل، واژه، نشانه و طرح است که کارش ایجاد تمایز است. امروزه در سازمانها و شرکتهای جهانی مدیران تمایل پیدا میکنند که در کناربرند شرکتی، برند محصول و برند سازمانی بتوانند برند خود و در واقع آن جوهرهی ارزشمندی که در خود دارند و به واسطه آن میتوانند خود را مطرح کنند، را به دیگران …
نیروی وادارکننده اصلی که به مصرف کنندگان برای اقدام انگیزه می دهد، رفع نیاز است. باتوجه به اینکه، اگر همان طور که مفهوم بازاریابی نشان می دهد، بازاریابی کمک به مصرف کنندگان در تأمین نیازهایشان باشد، پس متخصصان ابتدا باید نیازهای مصرف کنندگان را به منظور تعیین انگیزه رفتار مصرف شناسایی کنند. در ابتدا، مهم است که اصطلاحات را روشن کنیم. طبق یک تعریف معمول، نیاز مصرف کننده را می توان…