نظریه سیستم ها
10 آبان 1400

واژه “System” در لغت به‌معنای دستگاه، سیستم، نظام، قاعده، دستگاه حکومت و … می‌باشد (حق شناس، ۱۳۸۷). سیستم مجموعه‌ای از اجزا و روابط میان ‌آن‌هاست که توسط ویژگی‌های معین، به هم وابسته یا مرتبط می‌شوند و این اجزا با محیط‌شان یک کل را تشکیل می‌دهند(رضائیان، ۱۳۸۳).  مانند یک کارخانه یا بدن انسان. این اجزاء در راه تحقق یک هدف حرکت می‌کنند و یکدیگر را در جهت تحقق این هدف کامل می‌نمایند. البته در فارسی معمولا از واژه نظام به‌عنوان معادل سیستم استفاده می‌شود.

مدیریت منابع تولید
2 آبان 1400

تولید یک محصول نیازمند استفاده از عوامل متعددی است. به مجموعه ای از این عوامل که انسان ها از آن ها استفاده میکنند تا کالا یا خدماتی را تولید کنند، منابع تولید گفته می شود. به طوری که هر یک از منابع تولید به استفاده از یک سیستم مدیریتی به منظور برنامه ریزی مناسب جهت استفاده بهینه، به موقع و به اندازه این منابع نیاز دارند. تولید هر نوع کالا و انجام هر نوع خدمات، به امکانات و تجهیزات مختلفی نیاز دارد که به آن ها منابع تولید گفته می شود…

مدل های تصمیم گیری
26 مهر 1400

مدل عبارت از الگویی برگرفته از واقعیت است و روابط بین متغیرها را نشان می دهد و می توانیم از آن برای پیش بینی در تصمیم گیری استفاده کنیم. تصمیم گیرنده می تواند مدلی از سیستم های موردنظر خود را ایجاد کند و سپس به کمک آن نتایجی مختلف را که از تصمیم های گوناگون حاصل می شوند، مورد مطالعه قرار دهد. با به کارگیری مدل بدون اینکه مخاطره ی تصمیم گیری در دنیای واقعی را داشته باشیم، می توانیم مطلوب ترین تصمیم را اتخاذ کنیم…

ارتباطات سازمانی
24 مهر 1400

اغلب افراد برداشتی روشن و واضح از ارتباطات در ذهن ندارند. گروهی ارتباطات را منحصربه  وسایل ارتباطی مثل تلفن، رادیو، تلویزیون و … می دانند. برخی افراد ارتباطات را درمقابل ضوابط و مقررات قرار می دهند و معتقدند روابط باید جای خود را به ضوابط بدهند. به زعم اینان ارتباطات همان روابط شخصی و غیرارادی اند. به هرحال از ارتباطات معانی و برداشت هایی گوناگون در ذهن افراد وجود دارد که در این مقاله صرفا ارتباطات سازمانی را مورد بحث قرار می دهیم…

کسب و کار رقابتی
8 مهر 1400

کسب و کار رقابتی اصولا با آنالیز کزدن نقاط ضعف و قوت بین یک کسب و کار با دیگر رقبای کاری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. هر کسب و کاری که ویژگی های شایسته تری نسبت به رقبای کاری خود داشته باشد در واقع از مزایای رقابتی بیشتری برخوردار است. مزیت رقابتی، اقتصاد کسب و کار یک شرکت را بررسی کرده و استراتژی کسب و کار را برای مدت زمان طولانی تری با سرمایه های اساسی و بازار سرمایه مرتبط می کند. ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار…

مدیریت زمان و مهارت برنامه ریزی
4 مهر 1400

یکی از ابزارهای مهم کسب موفقیت در پروژه، تهیه برنامه زمان بندی آن است. استفاده از تکنینک‌های مدیریت زمان و برنامه‌ریزی به پیشرفت شرکت، سازماندهی کارها، جلوگیری از هدر رفتن وقت و هزینه‌های جانبی کمک خواهد کرد.« مدیریت زمان و مهارت برنامه ریزی » در واقع، فرآیند سازماندهی و برنامه‌ریزی مدت زمانی است که می‌خواهید برای انجام فعالیت‌های مشخص صرف می‌کنید. مديريت زمان هرگونه دليل يا توجيه را رد مي كند.مديريت زمان كمك مي كند…

شروع یک کسب و کار جدید
31 شهریور 1400

شروع یک کسب و کار جدید و یا خرید یک کسب و کار موجود گام بزرگی است که نباید ساده شمرده شود. بااین حال، با دوراندیشی صحیح و برنامه ریزی دقیق، تبدیل شدن از یک کارمند ساده به یک کارفرمای بزرگ می تواند فرایند ساده ای باشد؛ اما قبل از اینکه جسارت به خرج دهید و به رئیستان بگویید، مطمئن شوید که از توانایی های لازم برای راه اندازی کسب و کار خودتان برخوردارید و اینکه کسب و کاری را انتخاب کرده اید که با توانایی های شما سازگار است…

سیستم های کارکردی کسب و کار
17 شهريور 1400

مدیران کسب و کار از وضعیت سنتی که در آن می توانستند تصمیم های مرتبط با فن آوری اطلاعات را تفویض کنند، یا از آن صرف نظر یا اجتناب کنند به سمت شرایطی حرکت کرده اند که دیگر نمی توانند تصمیمات خود را درمورد یک طرح بازاریابی، تولیدی، بین المللی، سازمانی یا مالی بدون در نظر گرفتن IT اتخاذ کنند. به تعداد فعالیت های کسب و کاری که باید انجام شوند، مسائل کسب و کاری که باید حل شوند و فرصت های کسب و کاری که باید پیگیری شوند…

مذاکره در کسب و کار
15 شهريور 1400

همه افراد و مدیران کسب و کار ها برای داشتن روابط تجاری موفقیت آمیز و ارتباط موثر با دیگر کسب و کارها به مذاکره تجاری نیازمند هستند. کمتر کسب و کاری را می توان پیدا کرد که بگوید برای پیشرفت به هیچ کسب و کار دیگری متکی نیست و نیازی ندارد. مهارت های مذاکره برای مشاغل از آن جهت مفید است که می تواند اختلافات موجود بین افراد مختلف در یک محیط تجاری را بر طرف کند. از این رو برای مذاکره موفق باید مهارت های خاصی را یاد بگیرید…

روانشناسی کار
11 شهريور 1400

وقتی درباره تحقیقات روانشناسی و استفاده ز روش های علمی برای شناخت رفتار آدمی صحبت می کنیم، در این صورت با علم روانشناسی سروکار داریم و هنگامی که درباره کاربرد یافته های روانشناسی در ابعاد گوناگون حیات انسانی سخن می گوییم، حرفه روانشناسی را مورد توجه قرار داده ایم. یک نفر روانشناس حرفه ای نیز مانند یک فیزیکدان یا زیست شناس، با کاربرد یافته های علمی رشته تخصصی خود به منظور حل مشکلات عملی مردم سروکار دارد…

تصمیم گیری
7 شهريور 1400

معمولا تصمیم گیری رو یکی از مهم ترین راه هایی میدونن که باعث میشه یک کسب و کار با موفقیت یا شکست رو به رو شه. اینکه در شرایط عادی، حساس و یا مبهم چه تصمیماتی گرفته شه و اینکه آیا اون تصمیم گروهی باشه یا فردی؟ یا اینکه برای هرموقعیتی از چه مدلی استفاده کنیم و تعدادی سوال دیگه رو، در مقاله تصمیم گیری درموردش توضیح دادیم، درصورتیکه به بحث تصمیم گیری علاقه دارین حتما مقاله امروز رو بخونین و نظرتون رو به ما بگین. هر فردی برای انجام هر کدوم از وظايف …

آشنایی با شرکت های دانش بنیان
3 شهريور 1400

شرکت ها و مؤسسات دانش بنيان، شرکت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است که به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد کالا و خدمات) در حوزه فناوري هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزارهاي مربوط تشکيل ميشود.انواع شرکت های دانش بنیان:

  • شرکت های نوپا سطح ۱
تفكر نقادانه در كسب و كار
1 شهريور 1400

یکی از خاطرات مشترک روزهای بچگی همه ما ضرب المثل نداستن عیب نیست، نپرسیدن عیب است می باشد، امروز که در مورد تفکر نقادانه مطالعه می کردم، یاد این ضرب المثل افتادم و فکر کردم، کسی که این ضرب المثل رو نوشته شاید می خواسته به ما یاد بده که همیشه به دنبال علت ها باشیم، سریع قانع نشیم و با اولین جواب فکر نکنیم به بهترین جواب رسیدیم، این ضرب المثل میگه که اگه چیزی رو درک نکردی حتما اون رو بپرس و یاد بگیر. تفكر انتقادي اولین بار توسط برخي فلاسفه در حدود۳۵۰…

بررسی چند تئوری مدیریتی
14 مرداد 1400

ما اغلب از تئوری هراس داریم و نسبت به ارزش مطالعه، یادگیری و استفاده از تئوری‌ها بی‌توجهیم. عموماً وقتی واژه تئوری را می‌شنویم تصور می‌کنیم با مجموعه‌ای از واژه‌های بی‌سر و ته و غیرکاربردی مواجه خواهیم شد که دردی از ما دوا نمی‌کنند و برای ما چیزی به جز اتلاف وقت ندارند. به همین دلیل است که اگر یک متخصص قصد داشته باشد نظرات خودش را با ارجاع به یک پیش‌زمینه تئوریک مشخص تشریح و توجیه کند، در ذهن ناخودآگاه‌مان او را به بی‌اطلاعی از دنیای واقعی و محدود ماندن…

ارزش و ارزش آفرینی
12 مرداد 1400

ارزش (value) به زبان ساده باورها و عقایدی است که برای ما بسیار مهم است اما در دنیای کسب و کار و اقتصاد، معنای آن تفاوت دارد.در زبان کسب و کار به هرچیزی که برای مشتری سودمند است و مشری حاظر است برای آن پولی پرداخت کند را ارزش می گوییم پس از تعریف ارزش، ارزش آفرینی (Value Creation) نیز تعریف خود را پیدا می کند یعنی خلق ارزشی سودمند برای مشتری که باعث شود در ازای آن به ما پول پرداخت کند. انسان تنها موجود هوشمند این سیاره است که به ارزش نیاز دارد…

مدیر و رهبر
10 مرداد 1400

در گذشته دنیاي کار عمدتا از افرادي تشکیل می شد که به تنهایی کار می کردند و فعالیت به صورت گروهی و دسته جمعی رایج بود. کشاورزان، سفالگران، نقره سازان، پیشه وران و… کالاهاي خود را به تنهایی و یا به کمک همسایگان خویش می ساختند. هم اکنون الگوهاي کار انفرادي به تدریج جاي خودرا به الگوي کار گروهی داده است.  کالاهایی مانند انواع خودرو، تلویزیون، سیستم هاي حرارتی و… را نمی توان به صورت انفرادي تولید کرد. پیچیدگی هایی که امروز در زمینه ارایه خدمات و تولید کالاهاي…

کسب و کار در اسلام
8 مرداد 1400

بدون هیچ گونه شکی، كار و تلاش در سعادت و رستگاري انسان ها نقش به سزائی داشته و دارد. ((اشتغال)) امروزه در جامعه ما, یکى از مسائل اساسى و موضوعات مورد بحث مى باشد, و هرکس نسبت به فراخور حالش و براساس رشته تخصصى و اندیشه هاى خود, در مورد چگونگى اشتغال جوانان و آداب و شیوه هاى کار, علل و انگیزه هاى بیکارى, انواع مشاغل, اولویت انتخاب شغل ها و… سخن گفته و بحث مى کند. با تأمل در منابع اصیل اسلامی درمی‌‍‌یابیم اسلام به کار و تلاش…

رفتار سازمانی
4 مرداد 1400

رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه منظم (سیستماتیک) عملیـات، اقـدامات، کارهـا و نگـرش هاي افرادي که سازمان را تشکیل می دهند. در رشته رفتار سازمانی، مطالعه منظم جایگزین قضاوت شهودی می شود، یعنی مدارک و شواهد علمی که در شرایط کنترل شده جمع آوری می شود، به شیوه ای معقول مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد و در رابطه با هر معلولی در پی علت بر می آید. روشـن اسـت کـه وجـود چنین هدفی باعث می شود که به نتایج درستی دست یـابیم. بنـابراین رفتـار…

نوآوری و خلاقیت
19 تیر 1400

رمز ماندن در دنیای پر از تغییر امروزی بقا، خلاقیت و نوآوری است که می‌تواند متضمن بقای سازمان یا شرکت باشد. رقابت و پیشرفت در فضای کسب‌وکار امروزی در گرو داشتن کارکنانی خلاق، توانمند و کارآفرین است. امروزه سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ در کشورهای صنعتی و پیشرفته بدون خلاقیت مستمر محکوم به فنا هستند.معمولا دو واژه ی خلاقیت و نوآوری با هم استفاده می شوند و گاها یک معنای ثابت را برای آن ها در نظر می گیرند، اما در…

برنامه ریزی
15 تیر 1400

برنامه ریزی فرایندی است که نشان می دهد یک سازمان چطور می تواند به اهداف مورد نظر خودش دست پیدا کند. برنامه ریزی فرایند تعیین دقیق این مطلب است که سازمان برای رسیدن به اهدافش چکار کند. به زبان رسمی تر، برنامه ریزی، <<توسعه سیستماتیک برنامه های عمل است که هدف از آن دستیابی به اهداف مورد توافق طی فرایند تحلیل، ارزیابی و انتخاب از میان فرصت هایی است که پیش بینی می شوند.>> اهداف متفاوتی برای برنامه ریزی…

استارتاپ چیست؟
5 تیر 1400

یکی از کلمه هایی که ارائه تعریفی یکسان برای آن کار سختی است. کلمه استارتاپ است. دلیل آن هم این است که سازمان های مختلف تعاریف متعددی برای استارتاپ ها بیان کرده اند و به همین دلیل نمیتوان تعریف واحدی برای آن درنظر گرفت. اما معمولا تعریفی که برای آن در بین عموم شناخته شده است این است که استارتاپ ها شرکت هایی نوپا هستند که حول محور تکنولوژی و براساس یک ایده جدید شکل گرفته اند. در ادامه تعدادی از ویژگی های…

آشنایی با خوشه های صنعتی
31 خرداد 1400

خوشه صنعتی ترجمه Industrial Cluster و این کلمه نیز ترجمه انگلیسی از عبارت ایتالیایی Desterto industrial است. موضوع ایجاد خوشه، برای اولین بار توسط آلفرد مارشال (اقتصاددان قرن ۱۹) در نظریه صرفه های اقتصادی ناشی از تجمع در دهه ۱۹۸۰ بیان شد. او اثر هم مکانی بنگاه ها را روی کارایی آن ها بررسی می کرد. در چهارچوب این نظریه شرکت های کوچک در عین حال که رقبای طبیعی همدیگرند، اعضای داخل یک شبکه مستقل نیز خواهند بود.

هوش هیجانی در مدیریت کسب و کارها
27 خرداد 1400

رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیط های جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهم ترین خصیصه ها که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، هوش هیجانی است. هوش هیجانی موضوعی است که سعی در تشریح و تفسیر جایگاه هیجانات و احساسات در توانمندی های انسانی دارد. مدیران برخوردار از هوش هیجانی، رهبران مؤثری هستند که اهداف را…

مبانی فکری کسب و کار
25 خرداد 1400

نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب ­وکار دارند. در واژه ­نامه آکسفورد، کسب ­وکار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است.در واژه­ نامه لانگ­من، کسب­ وکار به فعالیت پول درآوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود، گفته می­شود.به بیان ساده کسب و کار عبارت است ازحالتی از مشغولیت؛ و به طور عام، شامل فعالیت­ هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آن­ها را به منظور کسب سود در برمی­گیرد. اگر بعضی تعاریف مهم کسب­ وکار را از قول متخصصان این رشته یاد کنیم…

آشنایی با مفهوم کسب و کارهای کوچک
25 اردیبهشت 1400

اندازه کسب‌وکار را به شیوه‌های متفاوتی می‌توان سنجید. موارد زیر تنها بعضی از معیارهای سنجش ابعاد کسب‌وکار هستند: بر اساس تعداد کارکنان، بر اساس گردش مالی سالانه یا میزان درآمد سالانه، بر اساس تعداد مشتریان، بر اساس سرمایه‌گذاری اولیه، بر اساس سن کسب‌وکار. وقتی صحبت از موفقیت یک کسب‌وکار می‌شود، خیلی‌ها موفقیت کسب‌وکار را به بزرگ شدن آن مرتبط می‌دانند، اما باید برای دوران کوچک بودن کسب‌وکار نیز استراتژی و برنامه خاصی داشته باشیم…