از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه : 5 دقیقه
10 اسفند 1399

کارکنان کلیدی، کسانی هستند که امور مهمی در یک طرح کسب‌وکار را بر عهده داشته و دارای تخصص، توانایی، استعداد، مهارت و تجربه خاصی هستند، در بعضی تحقیقات نشان داده شده که افراد کلیدی (استعدادهای سازمانی) می‌توانند ۲۰ برابر افراد عادی بهره‌وری داشته باشند که درنتیجه پیشبرد فعالیت را با سرعت و کیفیت بهتری ممکن می­سازند و باعث ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا می‌شوند.

کارکنان کلیدی نه‌تنها وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، بلکه کارهایی فراتر از اختیارات خود را نیز به‌خوبی انجام می‌دهند و به این صورت باعث موفقیت تجارت شما می‌شوند. برای مثال یک کارمند فروش که خوب می‌فروشد و گاهی حتی فراتر از حد معین نیز کار انجام می‌دهد یک کارمند فروش خوب است اما کارمند فروش کلیدی نیست، درصورتی‌که این کارمند بتواند شیوه‌ی فروشی پیدا کند که عملکرد سایر بخش‌های سازمان را نیز ارتقا دهد و ویژگی‌های دیگری نیز مانند ویژگی‌هایی که در پایین ذکرشده است داشته باشد می‌توانیم بگوییم که او یک کارمند فروش کلیدی است.

 به یاد داشته باشید که حتی اگر بهترین ایده کسب‌وکار را داشته باشید، بدون داشتن ترکیب مناسبی از کارکنان هرگز نمی‌توانید موفق باشید.

علاوه بر شناسایی کارکنان کلیدی، باید مدیریت ویژه‌ای هم برای آنان در نظر بگیرید. درصورتی‌که مدیریت بین کارکنان عادی و کلیدی خود تفاوت قائل نشود باعث عدم رضایت کارکنان کلیدی می‌شود که نتیجه آن یا خروج کارکنان کلیدی است و یا حضور آن‌ها اما همراه با عدم علاقه و انگیزه است که باعث مشکلات بیشتر برای سازمان می‌شود.

 از طرفی در تدوین طرح توجیهی نیز باید کارکنان کلیدی خود را مشخص کنید، اگر وام دهنگان یا سرمایه‌گذاران متقاعد شوند که پروژه‌ی شما نیروی انسانی متخصص، متعهد و تأثیرگذار در پیشرفت پروژه را دارد، تأمین مالی پروژه را با تمایل بیشتری انجام خواهند داد.

تعدادی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شوند یک نیرو، نیروی کلیدی محسوب شود، عبارت‌اند از:

  • داشتن دانش لازم
  • داشتن روحیه رقابت‌پذیری
  • منظم بودن
  • کمال‌گرایی
  • خلاقیت و نوآوری
  • اتکای به نفس
  • اعتماد به دیگران
  • مسئولیت‌پذیری
  • استقلال
  • حفظ آرامش در برابر فشار روحی و خستگی روانی
  • توانایی سازگاری با تغییرات
  • عدم نیاز به اعمال قدرت
  • داشتن روحیه کار تیمی
  • داشتن زندگی متعادل
  • توانایی حل مشکلات
  • احترام به دیگران
  • صداقت، بی‌طرفی و صراحت
  • درک موقعیت
  • پرانرژی بودن
  • علاقه‌مند به یادگیری
  • عدم تضاد و مخالفت با دیگران
  • عمل‌گرایی و دوری از شعار دادن

در کنار کارکنان کلیدی، در سازمان‌ها واژه‌ای به اسم مشاغل کلیدی نیز وجود دارد. تمام مشاغل سازمان مهم هستند اما برخی مهم‌تر هستند و مشاغل کلیدی یا استراتژیک سازمان نام دارند. جمله معروف در شناسایی مشاغل کلیدی این است که می‌گویند ۲۰ درصد مشاغل، تکلیف ۸۰ درصد عملکرد سازمان را مشخص می‌کنند.

این مشاغل مشاغلی هستند که:

ارتباط نزدیکی با مأموریت اصلی سازمان دارند؛

تأمین نیروی انسانی برای آن آسان نیست؛
انجام آن نیازمند سطوح بالایی از دانش، مهارت و تجربه است؛
مسئول تصمیمات پیچیده و مهم در سازمان هستند؛
اطلاعات محرمانه، حساس و مهم سازمان را در اختیاردارند؛

در زنجیره تولید ارزش قرار دارند و برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند؛
پیچیده است و تحت تأثیر متغیرهای زیادی قرار دارد؛
اشتباه در این شغل با هزینه زیاد همراه است و گاهی جبران‌ناپذیر است.