از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
20 آبان 99

انواع طرح کسب و کار

انواع مختلفی از طرح­ های کسب‌وکار با توجه به هدف بهره‌برداری قابل تدوین هستند ازجمله این موارد می‌توان به طرح‌های سرمایه­ گذاری، طرح‌های استراتژیک، طرح‌های امکان‌سنجی و … اشاره کرد که با توجه به هدف و نوع استفاده موردنظر تعیین می‌گردد. به‌عنوان نمونه زمانی که شما طرح توسعه‌ای را تنظیم می‌کنید نیازمند ارائه سوابق مالی خود، صورت‌های مالی تائید شده و گزارش مالیات‌های پرداختی هستید این در صورتی است که شما درراه اندازی یک کسب‌وکار نیازی به این موضوع ندارید.

درمجموع می‌توان طرح‌های کسب‌وکار را به سه گروه عمده تقسیم کرد:

۱- طرح‌ کسب‌وکار داخلی

این طرح نیازمندی‌های اعضا و کارکنان شرکت را منعکس می‌سازد. ازآنجاکه هدف از یک طرح داخلی به‌طور خاص افرادی هستند که به‌طور مستقیم با شرکت درگیرند، این طرح به‌احتمال‌زیاد بسیار کوتاه‌تر و خلاصه‌تر از یک طرح استانداردِ است که با جزئیات کامل بیان می‌شود. نکته قابل‌توجه در تدوین طرح‌های داخلی این است که برنامه‌های داخلی برای بانک‌ها، سرمایه‌گذاران خارجی، و یا سایر اشخاص ثالث در نظر گرفته نشده‌اند. لذا نیاز به ارائه پیشینه فعالیت‌های شرکت و بسیاری موارد دیگر نخواهد بود.

۲- طرح کسب‌وکار خلاصه

طرح کسب‌وکار خلاصه یک صفحه است که تنها شامل نکات برجسته و کاربردی برای ارائه یک مرور کلی و بسیار سریع از یک کسب‌وکار است. ممکن است که به‌طور خلاصه بازار هدف، پیشنهاد کسب‌وکار، نقاط عطف اصلی و پیش‌بینی‌های ضروری فروش تنها در یک صفحه آورده شوند. چنین خلاصه‌ای برای بانک­ها، سرمایه‌گذاران بالقوه، فروشندگان، شرکا و کارمندان مفید است. طرح کسب‌وکار خلاصه اوج کسب‌وکار نیز نامیده می‌شود. این طرح ابزار خوبی است برای سنجش اینکه ایده شما ارزش کسب‌وکار دارد یا خیر. اما به‌هیچ‌وجه از دقت کافی برای اداره یک کسب‌وکار برخوردار نیست.

۳- طرح کسب‌وکار کامل (استاندارد)

استانداردترین طرح کسب‌وکار با یک خلاصه اجرایی شروع می­شود و شامل بخش یا فصولی است که شرکت، محصول و یا خدمات آن را برای فروش، بازار هدف، استراتژی، اجرای نقاط عطف و اهداف، تیم مدیریت، پیش‌بینی‌های مالی و تجزیه‌وتحلیل دربرمی گیرد. طرح کسب‌وکار استاندارد با یک خلاصه اجرایی که نکات کلیدی طرح شمارا توصیف می‌کند شروع خواهد شد، و با ضمایمی که پیش‌بینی ماهانه برای سال اول و پیش‌بینی سالانه برای سال دوم و سوم و… را شامل می‌شود تمام خواهد شد. این طرح همان نوع طرحی است که عامه افراد آن را با عنوان طرح کسب‌وکار می‌شناسند.

چند مطلب آموزشی پیشنهادی از انار

انتخاب شکل حقوقی مناسب برای کسب و کار
اهمیت برند و برند سازی برای طرح های کسب و کار