از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
30 فروردین 1400

برند، مارک، نشان تجاری و یا نمانام همگی عباراتی برای متمایز ساختن یک محصول یا خدمت از سایر محصولات یا خدمات هستند.برند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن به‌صورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خاصی را در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند. برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره‌خورده است؛ برند، برداشت مردم و افراد از یک نام است.

در بازاریابی داشتن یک برند موفق می‌تواند از اهمیت و مزایای بالایی برخوردار باشد. یک برند موفق می‌تواند نیاز به بازاریابی را کاهش دهد که این امر تنها به میزان قدرت برند بستگی دارد. همچنین با داشتن این ویژگی می‌توان مدت‌زمانی را که صرف جذب مشتری می‌نماییم را کاهش داد؛ زیرا که شناخت قبلی زمینه لازم را برای جلب اطمینان مشتری فراهم ساخته است. از همین رو درصورتی‌که در شرکت و سازمان‌های خود به دنبال تکنیک‌هایی برای جذب بیشتر مشتری هستید؛ می‌توانید با انجام فعالیت‌های برندسازی با روش‌های مطمئن و درست به هدف خود در بهترین شرایط دست‌یابید. اقبال مشتریان به یک برند و اعتماد به آن باعث رونق بازار و گسترش بازار آن برند می‌گردد و در مقابل باعث ایجاد تعهد مضاعف براي صاحبان برند به‌منظور حفظ و نگهداشت بازار و مشتریان خود می‌گردد. چنانچه برندي بتواند اقبال و نظر مشتریان و بازار را به خود جلب نماید باعث افزایش عملکرد سازمان در ابعاد مختلف ازجمله: فروش، آموزش، ارتقاي تخصص، افزایش کیفیت و… در سازمان می‌گردد و چشم‌انداز سازمان را توسعه داده و به افق‌های دورتري می‌نگرد (احمدی، 1395).

معنای برند ازنظر مشتریان:

  • ریسک کمتر
  • هزینه‌های جستجوی کمتر
  • نمادی از کیفیت
  • وسیله‌ای نمادین

معنای برند ازنظر فروشنده:

  • مبنای مزیت رقابتی
  • وسیله‌ای برای سود مالی
  • راهی برای فروش بیشتر

ویژگی‌های یک برند:

  • تناسب
  • اعتبار
  • الهام‌بخش
  • بی‌همتایی
  • جذابیت
  • هویت

برندسازی درگذشته تنها با روش‌های آفلاینی نظیر بیلبوردهای تبلیغاتی یا تبلیغات در رادیو و تلویزیون انجام می‌شد، اما با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور این روش‌ها، این روزها روش‌های جایگزینی مانند سئو ابداع شده است که کسب‌وکارها می‌توانند با اجرای آن‌ها، شهرت بسیار خوبی در اینترنت کسب کنند.

روش‌های مختلفی در اختیار شرکت‌ها قرار دارد که می‌توانند با آن برند سازی کنند. چند ابزار که در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند عبارت‌اند از:

  • تبلیغات
  • روابط عمومی
  • پیشبرد فروش
  • بازاریابی مستقیم
  • فروش شخصی
  • بسته‌بندی
  • رویدادها و حامی گری
  • خدمات مشتری.
اهمیت برند سازی:

  • تأثیر بر ترجیحات و انتخابات مصرف‌کننده
  • افزایش درآمد
  • افزایش سهم بازار
  • مانعی برای تازه‌واردها
  • افزایش قدرت چانه‌زنی در برابر تأمین‌کننده و مشتری
  • کمک به جذب توزیع‌کننده
  • جذب سرمایه‌گذار