از استقبال خوب شما بسيار سپاسگزاريم

زمان مطالعه: 5 دقيقه
5 اردیبهشت 1400

هر مؤسسه‌ و کسب‌وکاری خود را ملزم به رعایت برخی اصول، باور­ها و ارزش‌ها می­داند که بر برنامه‌ها و عملیات آن تأثیر می­گذارد و معمولاً ریشه در آرمان­ها و تفکرات بنیان­گذارانش دارد. در یک بخش از تدوین طرح خود باید مشخص کنید که ارزش­های بنیادی شرکت شما چه خواهد بود؟

اصول و چارچوب‌هایی که تمام سازمان به آن‌ها وفادار است و فراتر از هر قانون و قاعده‌ای قرار می‌گیرند را ارزش‌های بنیادی می‌گویند.

با پاسخ به این سؤال که: اگر شرایطی پیش آید که به خاطر پایبندی به این ارزش‌ها شرکت شما متضرر شود آیا باز هم آن را رعایت و حفظ خواهید کرد؟ با استفاده از این سؤال، می‌توان ملاک تمایز بین ارزش بنیادی و غیرازآن را به دست آورد. اگر پاسخ سؤال بلی باشد، آن دسته از ارزش‌ها، ارزش بنیادی شرکت شما خواهند بود که این ارزش‌ها، مقدمه­ی طراحی و تدوین منشور اخلاقی است که بر برنامه‌ها و عملیات شرکت اثر می­گذارد.

تمام استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها، برنامه‌ها و اقدام‌ها، باید با رعایت این ارزش‌های کلیدی تنظیم و اجرا شوند و هیچ‌کس، از هیئت‌مدیره و مدیرعامل تا پایین‌ترین کارمند شرکت، حق ندارد حتی یک گام، برخلاف آن‌ها بردارد.

نکات زیر در نوشتن ارزش‌های بنیادی کمک‌کننده و راهنماست؛

*ارزش­های بنیادی اصول اعتقادی دیرپا و اساسی سازمان هستند.

*ارزش­های بنیادی اهمیت ذاتی دارند و نه توجیه اقتصادی. این ارزش­ها تعهد و تقید ایجاد می­کنند، به‌سادگی با تغییر شرایط تغییر نمی­کنند و حتی در صورت بروز ضرر نیز ترک نمی­شوند.

*ارزش‌ها ناشی از تربیت، تحصیلات و زمینه‌ها و تجربیات حرفه‌ای قبلی مدیران است.

*شرکت‌ها معمولاً سه تا پنج ارزش بنیادی دارند.

*تبیین و اعمال هدف­های بنیادی و ارزش­های حاکم بر اداره‌ی موسسه به‌نوعی هویت و شخصیت موسسه را می‌سازد و نوعی هماهنگی شخصیتی و رفتاری در موسسه ایجاد می­کند.

*عدم تبیین و تصریح ارزش­های مهم و عمده­ی موسسه می­تواند سبب عدم رعایت آن­ها و یا اتکا بر ضد آن ارزش­ها در برنامه و عمل شود.

*تعهدات و تقیدات اخلاقی موسسه، برای فعالیت­های آن چهارچوب و محدودیت‌هایی را ایجاد می­کند.

*با تعیین تعهدات و تقیدات مهم می­توان محدودیت‌ها و رهنمودهای حاصل از آن را در برنامه­ریزی لحاظ کرده و در تعیین هدف‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی و هم‌چنین در اجرای برنامه، آن‌ها را تأثیر داد.

یک موسسه با سیستم ارزشی مشخص و محکم، افراد با ارزش‌های مشابه را جذب می­کند.

*ارزش­های بنیادی را نباید با سیاست‌های کاری که ارزشی پایدار نیستند (مثل رعایت کیفیت) اشتباه گرفت.

*نکته مهم در ارزش­های بنیادی این است که باید عمیقاً مورد اعتقاد و عمل مدیران سازمان باشند.