از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
18 مرداد 1400

رقابت در فرهنگ عمید به معنای تلاش برای پیشی گرفتن از یکدیگر معنا شده است و شاید بهترین معنا را هم رسانده باشد. در دنیای اقتصاد زمانی که تغییراتی در عرضه و تقاضا ایجاد شود و باعث به هم خوردن نسبت میان این دو شود، رقابت شکل می گیرد. اگر در دنیای واقعی  تقاضا کنندگان را مخاطبان بازار هدف  و عرضه کنندگان را فعالان اقتصادی و کسب و کارها در نظر بگیریم، می توانیم به تعریف ساده زیر برسیم:وقتی چیزی موجود است و تعداد یا مقدار آن بیشتر از اندازه کسانی که آن را می خواهند می باشد، عرضه بیش از تقاضا است و بر سر فروختن یا ارائه آن کالا یا خدمت، عرضه کنندگان با یکدیگر رقابت می کنند. این اتفاقا وقتی بر عکس رخ دهد تقاضا کنندگان وارد رقابت می شوند.

رقابت در بازار کسب و کار عامل پویایی و کارامدی اقتصاد است. به گفته اقتصاددانان هرچه شاخص های رقابتی بودن یك اقتصاد بالاتر باشد آن اقتصاد توانمند تر و توسعه یافته تر است. در عرصه کسب و کار، رقبا همواره در تلاش برای دستیابی به برتری و سبقت گرفتن از یکدیگر هستند. رقابت، خلاقیت و نوآوری را افزایش می دهد و کارآفرینان عرصه کسب و کار را به افزایش  بهره وری در ارائه محصولات و خدمات خود وادار می سازد تا ضمن کسب سود بیشتر ، کالا و خدمات با کیفیت تری به مشتری عرضه نمایند.

انواع رقابت در کسب و کار

رقابت در کسب و کار به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد؛

رقابت مستقیم از طرف کسب و کارهایی است که عیناً کار ما را انجام می­ دهند و جریان پول را از مشتریان ما به سمت خودشان هدایت می­ کنند. به عنوان مثال اگر ما یک کارخانه تولید آب معدنی داشته باشیم، طبیعتاً یک کارخانه تولید آب معدنی دیگر می­ تواند رقیب ما باشد 

رقابت غیر مستقیم مربوط به کسب و کارهایی است که فعالیت­ شان همانند کسب و کار ما نیست، اما هم چنان می­ توانند جریان پول را از مشتریان ما به سمت خودشان هدایت کنند. در واقع به نوعی کالای جایگزین ما را تولید می کنند. در مثال بالا نوشابه، آب میوه و یا هر نوشیدنی دیگری می تواند به عنوان رقیب غیرمستقیم ما عمل کند. این کارخانه ها محصولات متفاوتی تولید می کنند، اما همه می­ توانند در جذب افرادی که هدفشان رفع تشنگی است، رقیب یکدیگر باشند.

دلایل شناخت رقیب:

الف)کوتاه شدن مسیر موفقیت

وقتی که برای شناخت رقیب خود زمان می گذارید و به درستی رقیب خود را می شناسید با بررسی دقیق او متوجه می شوید که چه راه هایی برای رسیدن به بازار هدفتان وجود دارد. البته این بدین معنی نیست که هر چه رقیبتان انجام داده و موفق شده (یا نشده ) اگر شما هم همان راه را بروید موفق می شوید. منظور در اینجا این است که راه های رفته و نرفته رقیب را بررسی می کنید که در این حالت بسیاری از آزمون و خطاها به کنار می روند و به میزان زیادی در وقت و هزینه صرفه جویی خواهید کرد.

ب)ایجاد ارزش پیشنهادی مناسب

ارزش پیشنهادی رقبایتان را بشناسید و ارزشی بیشتر از آن ها ارائه دهید. شما باید هر طور که شده برای جذب مشتری مزیت هایی نسبت به رقیب خود داشته باشید. اگر رقیب را نشناخته باشید هر طور که خودتان فکر می کنید درست است عمل می کنید. در واقع بنا به سلیقه خود محصول و کسب و کارتان را مدیریت می کنید که باعث حذف خود به خودی  شما از بازار می شود. وقتی بتوانید ارزش پیشنهادی درست و جذابی نسبت به رقیب واقعی خود ایجاد کنید کارتان بسیار آسان می شود، برای شروع کافی است مزیت ها را تقویت کنید. مزیت های رقابتی حتما نباید شامل کیفیت و یا قیمت باشد، هر ۴ پایه بازاریابی که خود بخش های مختلفی دارند می توانند جز مزیت های شما باشند. شبکه توزیع منظم، مکان ارائه محصول، بسته بندی، خدمات حمایتی (پس از فروش)، ارتباط با مشریان و بسیاری موارد دیگر می توانند به عنوان مزیت های شما و کمکی برای رقابت در بازار باشند.

ج)اطلاع از روند بازار برای کمک به تصمیم گیری

تغییرات در بازار ناگهانی رخ نمی دهد این تغییرات آرام آرام ایجاد شده و تا زمانی که شما متوجه حرکت آن شوید می توانید بسیار راحت مقابلش چاره بیاندیشید. یکی از راه هایی که می توان با توجه به آن روند کلی بازار را حدس زد نگاه کردن و بررسی رقبا است. کاهش سهم یا افزایش سهم بازار وقتی میان شما و رقبایتان به نحوی مشابه باشد نشان از تغییرات کلی در روند بازار دارد. رقبای شما در هر حال به دسته ی بزرگی از مخاطبان هدف شما دسترسی دارند، هر یک از رقبا بر اساس عملکرد خود در بازاری سهم دارند که شما قصد رقابت در آن را دارید. گاهی اتفاقاتی در بازار می افتد که هیچ دانشگاهی جز کف بازار نمی تواند آن را به شما بیاموزد. به طور مثال فرض کنید سهم بازار شما در فلان دسته از محصولات، نسبت به ۶ ماه گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است. این کاهش در نگاه اول به شما می گوید که عملکردتان ایراد دارد؛ اما ممکن است دلیل دیگری نیز در میان باشد و آن هم شرایط کلی بازار است که در آن ۳۰ % مشتریان ریزش کرده این بار به سراغ رقیبتان نرفته اند بلکه اولیت مصرف خود را تغییر داده و سراغ محصولات مهم تری رفته اند. پس یکی از مهم ترین دلایل شناخت رقبا را می توان آگاه شدن از وضعیت بازار دانست که می تواند بر تصمیم گیری های ما تأثیر داشته باشد.

روش های رقابت و غلبه بر رقبا برای کسب و کار های نوپا :(منبع:سایت وب مک)
همه افرادی که کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کنند باید بدانند که رقابت در بازار کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین باید از روش هایی برای این رقابت استفاده کنند. اگر شما هم کسب وکار جدیدی را راه اندازی کرده اید با استفاده ار روشهای زیر می توانید با رقبای خود به رقایت بپردازید:
۱- خلا بازار هدف را شناسایی کرده و آن را پر کنید:
 خدمت یا محصول کسب و کار شما ممکن است از خیلی جهات شبیه رقبای شما باشد چیزی که اهمیت دارد این است که شما با بررسی بازار هدف، خلاهای موجود را شناسایی کنید و سعی کنید با ایجاد نوآوری در محصول یا خدمت خود مشتریان را جذب  کنید.
۲- فرهنگی مشتری محور ایجاد کنید:
اگر می خواهید در بازاری که تعدا رقبای شما زیاد هستند موفق عمل کنید باید به این نکته توجه کنید که کسب و کار شما فرهنگی داشته باشد که در آن به علایق مشتری ها اهمیت ویژه ای داده شده و سعی در ارائه محصول مطابق با علاقه و خواسته مشتری شود.
۳- سر قیمت رقابت نکنید:
عده ی زیادی از مدیران کسب و کارهای جدید بر این باورند که با کاهش قیمت نسبت به رقبای خود می توانند ار آنها جلو بیفتند در حالیکه این روش مناسبی برای رقابت نیست چرا که کاهش قیمت به ضرر شماست و باعث می شود حتی نتوانید با سود آن  نیازهای اولیه ی مربوط به کسب و کار خود را فراهم کنید.
۴- زیاد بودن تعداد رقبا در کسب و کار شما به معنای قدرت است:
 بازار هدفی که تعداد رقبا در آن زیاد است به معنای این است که تعداد مشتری ها نیز در آن کسب و کار زیاد هستند در نتیجه شما باید سعی کنید جایگاه کسب و کار خود را مستحکم کنید، از این عامل به عنوان نقطه عطفی برای پیشرفت کسب و کار خود سود ببرید و به راحتی دلسرد نشوید.
۵- افزایش بهره وری در کسب و کار خود:
 اگر می خواهید در کسب و کار خود موفق شوید باید در واقع  خود را وقف کار  کنید و در آن کار غرق شوید. در کار  آنچه مهم است، کاری است که افراد انجام می‌دهند، نه آن چیزی که قصد انجام آن را دارند، بنابراین مهم است که بهره وری کار خود را نسبت به رقبای خود افزایش دهید. به عبارت دیگر رقابت تاثیر مثبتی در افزایش بهره وری دارد.
۶- استفاده از روشهای بازاریابی و تبلیغاتی نوین و نامتعارف:
یکی از راهکارهای موفقیت در عرصه رقابت، آگاهی داشتن از علم و اصول بازاریابی و استفاده صحیح آن اصول می باشد. سعی کنید از روش های جدید و غیرکلیشه ای برای معرفی محصول و یا خدمت خود بهره ببرید. اگر روش بازاریابی شما منحصر بفرد باشد مطمئنا توجه بیشتری را در میان مشتریان به خود جلب می کنید.