از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
18 مهر 1400

با توجه به تعریف سایت ویکی پدیا، طرح کسب‌وکار، (به انگلیسی: business plan) یک نوشتهٔ رسمی است که اهداف کسب و کار را تعیین، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر و برنامه هایی که برای رسیدن به اهداف دنبال می‌شوند را ارائه می‌کند. همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی دربارهٔ پیشینهٔ سازمان و تیم مجری طرح باشد. طرح کسب‌وکار سندی مکتوب است که جزئیات کسب‌وکار پیشنهادی را مشخص می‌کند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش‌بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.

شاید بیش از هر زمان دیگری در سال‌های اخیر بوده که شاهد افزایش علاقه کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، مؤسسات اعتباری و همچنین سازمان‌های دولتی به تدوین طرح‌های کسب‌وکار حرفه‌ای  بوده‌ایم، تهیه یک طرح کسب و کار در پروژه های بزرگ و کوچک نیازمند تلاش و کوشش فراوان و شجاعت بالایی است.  اگر بدانید که باید چه اطلاعات کلیدی را در هر بخش از طرح کسب و کار قرار دهید و بدانید که چگونه بخش ها در کنار هم قرار گیرند تا یک طرح کلی منسجم، موثر و  مهم تر از همه قانع کننده را تشکیل دهند، آنگاه یک طرح کامل و کارا خواهید داشت که به تصمیم گیری کمک شایانی میکند.

تدوین طرح کسب و کار یعنی گردآوری مطالبی جامع و توصیفی راجع به کسب و کار، این طرح حاوی بررسی های دقیقی است که تمام جوانب و اهداف کسب و کار را بیان می کند. در این مقاله تمام مواردی که برای داشتن یک طرح توجیهی مناسب نیاز است و در نرم افزار انار نیز طراحی شده است مورد بررسی قرار می گیرد.

در نرم افزار انار سه طرح کسب و کار برای مخاطب درنظر گرفته شده است که با توجه به نیاز و خواسته خود اقدام به نوشتن یکی از طرح های کسب و کار خواهد کرد. این سه طرح عبارتند از:

هر کدام از طرح ها مراحل مختلفی دارند. طرحی که بیشترین مراحل برای آن طراحی شده است، طرح کسب و کار جامع است که شامل 7 مرحله (به اضافه یک مرحله پیش فرض) می باشد که هرکدام از مراحل نیز خود شامل جداولی می باشند که اطلاعات آن ها باید توسط مخاطب تکمیل شود. مراحل به ترتیب شامل:

1) معرفی کسب و کار پیشنهادی: در این مرحله باید اطلاعاتی راجع به کسب و کار موردنظر خود ارائه دهید. چه در نرم افزار انار و چه زمانی که بخواهید به صورت دستی یک طرح کسب و کار بنویسید باید حتما اطلاعاتی راجع به معرفی کسب و کار به خواننده طرحتان ارائه دهید، این اطلاعات می تواند شامل مراحل زیر باشد:

2) تحلیل محیط و برنامه استراتژیک کسب و کار: پس از ارائه توضیحات و معرفی کسب و کار خود به خواننده طرح، حال باید نشان دهید که از محیط و نیروهای محیطی تاثیرگذار بر کسب و کارتان نیز مطلع هستید و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار داده اید. این معرفی و تحلیل محیط می تواند شامل مراحل زیر باشد:

3) مدل کسب و کار و ارزش پیشنهادی: در این مرحله باید بوم مدل استروالدر خود را که باعث نمایش شمایی کلی از کسب و کارتان می شود برای مخاطب ترسیم کنید. همین طور مدل درآمدی و قیمت گذاری خود را نیز باید برای مخاطب شرح دهید. چرا که خواننده طرح شما که عمدتا سرمایه گذاران و بانک ها هستند می خواهند این اطمینان را کسب کنند که شما با چه روشی قصد درآمدزایی برای طرحتان را دارید و آیا اصلا توانایی بررسی کلی کسب و کارتان را دارید و می توانید که بخش های مختلف آن را در یک صفحه به نمایش بگذارید.

4) بازار، بازاریابی و رقبا: حالا نوبت به این مرحله رسیده که شما نشان دهید که بازار کسب و کارتان را نیز به طورکامل مورد بررسی قرار داده اید و رقبایتان را نیز می شناسید. این مرحله می تواند شامل مراحل زیر باشد:

5) سازمان و تشکیلات: در این قسمت باید مشخص کنید که در سازمان و تشکیلات شما چه افرادی مشغول به فعالیت هستند؟ چه ارزش هایی بر سازمان شما حاکم است؟ و … این قسمت می تواند شامل مراحل زیر باشد:

6) برنامه های فنی عملیاتی: در این بخش باید به سراغ تولید و برنامه هایی که برای تولید درنظر گرفتید بروید. این قسمت می تواند شامل بخش های زیر باشد:

  • اقلام سرمایه گذاری و …
  • منابع تولید و روش تأمین منابع تولید
  • فناوری و روش تولید مناسب

7) داده های بخش مالی طرح: در این قسمت باید برای خواننده طرحتان مشخص کنید که درآمد طرحتان به چه میزان است و چه هزینه هایی دارید و همین طورنحوه تأمین منابع مالی را باید مشخص کنید. اطلاعات این قسمت می تواند شامل بخش های زیر باشد:

تا این قسمت شما تمامی بخش های مختلف کسب و کار را مورد بررسی قرار داده اید. اما طرح نویسی با همین چند تا جدول تمام نمی شود. در واقع هیچ سرمایه گذار، وام دهنده یا حتی مدیران بالایی شرکت شما وقت این را ندارند که تمامی این جزییات را مطالعه کنند و حتی ممکن است که با خواندن این نوشته های شما به دلیل متفاوت بودن سواد تخصصی که دارند، متوجه مطلوبیت یا عدم مطلوبیت طرح شما نشوند و تصمیم گیری برایشان سخت شود. پس حالا باید سراغ فرمول ها و تحلیل های طرح نویسی بروید. در این قسمت باید اطلاعات جامعی از رشته های حسابداری، اقتصاد، مالی، بازرگانی و … داشته باشید که بتوانید تمامی فرمول ها، ترازنامه ها، صورت های سود و زیان و … را محاسبه و بازار، رقبا، تأمین کنندگان، مشتریان و … را تحلیل کنید. 

اما حالا این فرصت فراهم شده که وقت خود را محدود به محاسبه و تحلیل کسب و کارتان نکنید. شما می توانید پس از تکمیل مراحل فوق، سایر مراحل را به نرم افزار دانش بنیان انار بسپارید که با سرعت و دقت بالا، تمامی محاسبات و تحلیل های کسب و کار را به صورت کاملا اتوماتیک برای شما انجام دهد. فقط کافیست که یک خروجی از طرح کسب و کارتان بگیرید. پس از مشاهده خروجی و درصورتی که خواستید بخشی را تغییر دهید و یا اطلاعات آن را کم و زیاد کنید، این امکان برای شما وجود دارد که بدون هیچ هزینه ای این تغییرات را بارها انجام داده و هرسری یک خروجی جدید از انار دریافت نمایید.