از استقبال بسیار خوب شما سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
31 تیر 1400

از جمله کسانی که طرح توجیهی را مطالعه می کنند، می توان به کارکنان کلیدی، هیئت مدیره و سهامداران، بعضی از شرکای تجاری، سرمایه گذاران و وام دهندگان کنونی و آتی اشاره کرد. این که کدام بخش از طرح بین کدام یک از افراد توزیع شود، بستگی به محرمانه بودن آن و مسئولیت ویژه افراد ذی ربط دارد. اگر در طرح خود اسرار یا تصمیمات راهبردی را گنجانده اید، باید در توزیع نسخه هایی از آن مراقب باشید و باید آن را تنها به اشخاصی بدهید که مطمئن هستید اطلاعات را بدون اجازه شما به دیگران نخواهند داد.

بعضی از افراد مطالعه کننده ی طرح شما ممکن است سرمایه گذاران یا وام دهندگان بالقوه باشند. چنانچه به دنبال جذب منابع برای توسعه کسب و کار خود باشید، منابع مالی احتمالی زیادی وجود دارد که می توانید با طرح خود به آن ها دست یابید. مهم ترین این منابع عبارتند از:

بانک های تجاری:

بانک های تجاری به کس و کارهای بادوام طبق شرایط و ضوابط استاندارد بازار وام اعطا می نمایند. این بانک ها معمولا بسیار ریسک گریزند و درخواست پوشش مناسب به وسیله وثیقه می نمایند که با توجه به ترجیح بانک ها شامل حساب های نقدی، فلزات گران بها، اوراق بهادار قابل مبادله، مستغلات (زمین، ساختمان و ماشین آلات)، حساب های دریافتنی و موجودی است. اگر بعضی از این دارایی ها به عنوان وثیقه مورد قبول واقع شود، بانک ممکن است درخواست نماید تا وام با 200 درصد و یا حتی بیشتر از ارزش آن ها تحت پوشش قرار گیرد. نرخ بهره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین میزان ریسکی که بانک برای یک پروژه در نظر می گیرد بستگی دارد. تجربه نشان داده است که نرخ های بهره مورد درخواستی بانک های تجاری در بعضی کشورها به قدری بالاست که درواقع حمایت کننده توسعه ی یک کسب و کار نخواهد بود.

منابع سرمایه ای بخش خصوصی:

سال های اخیر شاهد یک افزایش سریع در تعداد صندوق های اعطا کننده ی سرمایه بوده است که بریک اساس تجاری فعالیت می کنند. هدف این صدوق ها تحصیل سود است و کسب و کار شما را بادقت زیاد موشکافی خواهند کرد تا متقاعد شوند می توانند بازگشت مناسبی روی سرمایه اعطایی خود با ریسکی معقول به دست آورند. مزیت ویژه چنین صندوق هایی در مقایسه با وام های بانکی این است که آن ها می توانند کسب و کار شما را با وضع سهم متعارفی بدون درخواست وثیقه تأمین مالی نمایند. از سوی دیگر آن ها توقع سهم مناسبی از سود را خواهند داشت و خواهان کنترل کسب و کار شما مثلا از طریق تعیین یکی از اعضای خود به عنوان عضوی از هیئت مدیره شرکت شما می باشند.

وجوه توسعه ای:

این وجوه توسعه ای سرمایه ای ابتدا توسط دولت ها یا موسسات دولتی با هدف توسعه اجتماعی و اقتصادی ایجاد می شوند. ویژگی های چنین وجوهی عبارتند از:

  • ریسک بیشتری نسبت به وجوه سرمایه ای بانک های تجاری و خصوصی می پذیرند؛
  • این وجوه تنها برای یک مدت کوتاه در کسب و کار به کار می روند و هنگامی که کسب و کار مورد نظر از لحاظ مالی خودکفا شد آن را ترک می کنند.
  • این منابع به ویژه طرفدار کسب و کارهایی با منافع ویژه ی اجتماعی و زیست محیطی می باشند، بنابراین اگر درنظر دارید از چنین سرمایه هایی استفاده کنید، باید این موارد را در طرح تجاری خود بگنجانید. علاوه بر این، بیشتر سرمایه های توسعه ای مانند سایر موسسات سرمایه گذاری تنها درصورتی آماده تأمین مالی یک پروژه اند که طرح اقتصادی امکان موفقیت و سودآوری کسب و کار را به اثبات برساند.

موسسات توسعه ای چند جانبه:

از جمله مهم ترین موسسات توسعه ای چند جانبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موسسه بین الملل تأمین مالی که بخشی از بانک جهانی است و مقر آن در واشنگتن است؛
  • بانک اروپایی بازسازی و توسعه  که مقر آن در لندن است؛
  • بانک آسیایی توسعه مستقر در آبیجان، ساحل عاج؛
  • موسسه سرمایه گذاری بین کشورهای آمریکایی.

سرمایه سهامی این موسسات در اختیار بسیاری از دولت هاست. هدف مشترک این موسسات کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق تحت پوشش آن هاست. فلسفه و هدف آن ها مشابه اهداف موسسات مالی مذکور است. آن ها مایل به تأمین مالی مستقیم پروژه های بزرگ به ارزش 5 تا 10 میلیون دلار یا بیشترند و همچنین پروژه های سرمایه گذاری کوچکتری را از طریق شعب خود مانند بانک های تجاری داخلی و شرکت های لیزینگ تحت پوشش قرار می دهند.

سرمایه گذاران خصوصی:

سرمایه گذاران خصوصی معمولا افراد مستقل و متمولی هستند که به دنبال فرصت هایی برای سرمایه گذاری پول خود در کسب و کارهای موفق می باشند و انگیزه آن ها سود بالا روی سرمایه گذاری خود نسبت به سایر سرمایه گذاری ها مانند اوراق بهادار یا سرمایه گذاری در یک موسسه است. آن ها اغلب درصدی از مایملک خود را به شروع یا گسترش پروژه ها اختصاص می دهند. سرمایه گذاری در چندین کسب و کار سبب کاهش ریسک در سبد سرمایه می شود.

اعتبارات و کمک های نقدی به عنوان کمک های فنی:

بسته به نوع و موقعیت کسب و کار شما، ممکن است امکاناتی برای دسترسی به وجوه و سرمایه های دولتی به سرمایه های دولتی به صورت وام ها و کمک های بلاعوض وجود داشته باشد. این وام های ساده و با سوزشد کم، بیشتر برای آموزش پرسنل، تهیه مطالعات امکان سنجی، اجرای پروژه مقدماتی پیش از سرمایه گذاری و انجام اقداماتی برای حفاظت از محیط زیست به کار می رود. علاوه بر این، کمک کننده حتی به عنوان یک کمک بلاعوض، به احتمال بسیار زیاد کسب و کار شما را پیش از اتخاذ هر تصمیمی مورد ارزیابی قرار می دهد. کمک کنندگان مایلند کمک های خود را صرفا به کسب و کارهای دارای برنامه ریزی خوب و پایدار ارائه نمایند.