از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقيقه
15 اردیبهشت 1400

در یک بخش از کسب و کارتان باید به معرفی سطح فناوری و نوآوری محصولات و خدمات خود بپردازید. در واقع سرمایه‌گذار یا وام‌دهنده در این بخش می‌خواهد بداند که محصول یا خدمت شما به چه اندازه یک فناوری و نوآوری جدید محسوب می‌شود و این محصول جدید تا چه اندازه موردپذیرش بازار قرار می‌گیرد؟

آیا مبانی و پایه‌های فناوری محصول شما در معرض منسوخ شدن و یا کهنه شدن است و احتمال جایگزینی آن با محصولات جدید وجود دارد؟ آیا فناوری مورد استفاده شما در معرض تغییرات اساسی در آینده است؟ درواقع ریسک سرمایه‌گذاری بر پایه فناوری و نوآوری در این مرحله برای سرمایه‌گذار خیلی مهم است. به یاد داشته باشید که همیشه برای فناوری‌های سطح بالا و اختراعات، اولین بودن در کنار سود بالایی که دارد، همیشه هم مستلزم موفقیت نیست، بلکه مستلزم صرف هزینه و مخاطرات بالا است.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم فناوری و نوآوری، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

واژه فناوری به‌تنهایی، به معنای نحوه­ی ساخت و کاربرد ابزار و دستگاه­هایی است که در پیشبرد اهداف و رفع نیازهای انسان مؤثر هستند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری، ماشین‌ها و ابزارآلات گوناگونی به وجود آمده‌اند که هرکدام به رفع مشکلی کمک می­کنند. به‌طورکلی می­توان سه سطحِ پایین، متوسط و بالا را برای فناوری در نظر گرفت که کسب‌وکارها با توجه به ماهیتشان به سطوح مختلفی از آن نیازمند هستند.

سطح فناوری:

در فناوری سطح پایین، سهم تحقیق، توسعه، سرعت تغییرات چرخه عمر و نرخ جایگزینی فناوری آن کم بوده و سهم نیروی انسانی نیز پایین می‌باشد. بدین معنی که فرد بدون داشتن دانش بالا و تخصص اضافی نیز می­تواند روند و فرایند کار را درک و اجرا کند.

در فناوری سطح بالا، سهم تحقیق و توسعه به‌شدت بالا رفته و تغییرات چرخه عمر آن، سرعت بالایی دارد. به ‌عبارت ‌دیگر، هزینه­ی تحقیق و توسعه نسبت به فروش یا درآمد آن‌ها بسیار بالا است و نرخ جایگزینی فناوری هم بالا می‌باشد، برای مثال؛ محصولات دارای فناوری بالای امروز ممکن است محصولات با فناوری پایین شش ماه بعد باشند. هم­چنین سهم نیروی انسانی متخصص و دانشمند در این سطح بسیار رشد داشته و عملیات انجام ‌شده توسط آنان از عهده‌ی سایر کارکنان خارج است، بنابراین این سطح از فناوری، گران و با هزینه­ی بالا و نیازمند دستگاه­های پیشرفته و به‌روز است.

 سطح فناوری متوسط نیز بین دو گزینه‌ی بالا قرار می‌گیرد.

انواع فناوری:

  • فناوری ارتباطات
  • فناوری ساخت و ساز
  • فناوری پزشکی
  • فناوری اطلاعات
  • فناوری سرگرمی
  • فناوری کسب و کار
  • فناوری آموزشی

سطح نوآوری:

هر کسب‌وکار بر پایه ایده‌ای بنا شده است که ممکن است مشابه خارجی داشته، ارتقا یافته­ی محصولی باشد و یا ایده­ی کاملاً جدیدی را ارائه نماید. نوآوری به معنای به‌کارگیری ایده­های نو و جدید حاصل از خلاقیت در تولید و طراحی یک محصول یا خدمت است. سطوح نوآوری در کسب‌وکارها بسته به نوع فعالیت و تکنولوژی متفاوت می‌باشد. اختراع، بسط، مشابه بهبود یافته و سنتز، از جمله موارد نوآوری هستند که هرکدام ماهیتی متمایز دارند.

اختراع به معنای ایجاد محصول یا خدمات کاملاً جدید است که برای اولین بار ارائه می­شود و گاه مشکل خاصی را به‌طور کل برطرف می­کند.

 اگر محصولی از قبل موجود باشد و بتوان با ایده‌ی خلاقانه آن را توسعه داد، از سطح نوآوری بسط استفاده‌شده است.

در مشابه بهبودیافته محصول را دوباره‌سازی کرده و نکاتی را به‌ منظور بهبود به آن اضافه می­کنند.

 و در نهایت سنتز وجود دارد که به معنای ترکیب مفاهیم و عوامل موجود در یک فرمول­بندی جدید است. سنتز شامل در نظر گرفتن چند ایده ابداع ‌شده از قبل و سپس یافتن راهی است که به همراه یکدیگر کاربردی جدید را تشکیل دهند.