از استقبال خوب شما بسيار سپاسگزاريم

زمان مطالعه: 5 دقيقه
30 اردیبهشت 1400

در صورتیکه کسب و کار شما به نحوی باشد که مشتریانتان مستقیما از خود شما خرید کنند، هزینه های توزیع برای شما حذف خواهد شد، اما همیشه این حالت وجود ندارد و شما باید به دنبال کانال مناسب توزیع برای کسب و کار خود باشید.

در واقع شما باید نشان دهید که امکانات کافی و مناسبی برای تضمین اینکه محصول تولیدی به موقع، سالم و با قیمت مناسب به دست مشتری می رسد وجود دارد.

پرسش هایی که احتمالا برای وام دهنده یا سرمایه گذار در زمینه توزیع پیش خواهد آمد عبارتند از:

  • کانال های توزیع: کانال های توزیع ابتدایی شما کدامند؟
  • واسطه ها: آیا کل زنجیره توزیع تحت کنترل شماست یا از واسطه ها استفاده می کنید؟
  • تأثیر توزیع بر کیفیت کالای تولیدی: آیا کیفیت محصول هنگام رسیدن به دست مصرف کننده نهایی مناسب است؟
  • تناسب کانال توزیع با ظرفیت تولید: آیا کانال های توزیع انتخابی شما با ظرفیت و ساختار تولید و تحویل شما متناسب است؟
  • تناسب توزیع کالا با محبوبیت آن: آیا کانال های توزیع با میزان محبوبیت کالای تولیدی شما مطابقت دارد؟
  • هزینه ها: آیا کانال توزیع انتخابی برای نوع محصول، مقدار و بازارهای مورد هدف شما از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است؟
  • افزایش بهای ناشی از تولید: آیا محصول تولیدی شما تحمل افزیش قیمت مورد درخواست توزیع کنندگان را دارد؟
  • بسته بندی: آیا بسته بندی کالاهای شما برای توزیع و حمل و نقل مناسب است؟

سه روش توزیع کلی وجود دارد که شما میتوانید آن ها را مد نظر قرار دهید:

  • توزیع مستقیم: فروش مستقیم محصولات توسط خود شما به مشتریانتان توزیع مستقیم نامیده می شود. این موضوع معمولا زمانی صورت می گیرد که شما از اینترنت و یا تلفن برای فروش استفاده کنید و سپس آن را با روش توزیع سفارش پستی و یا در هنگام مراجعه حضوری مشتریان مورد پشتیبانی قرار دهید.
  • توزیع غیرمستقیم: اگر محصول شما از طریق بخش های خرده فروشی و عمده فروشی فروخته شود، این حالت با عنوان توزیع غیر مستقیم شناخته می شود، چرا که مشتریان شما محصولتان را از طریق کسب و کاری غیر از خودتان خریداری خواهند کرد. معمولا فقط محصولاتی که حاشیه سود و تقاضای بالایی دارند به این روش فروخته می شوند. شما می توانید با حاشیه سود بالا توزیع کنندگان خوبی را با یک تخفیف زیاد جذب کنید، در حالی که هنوز هم درصدی از سود را برای خودتان حفظ کرده اید.
  • توزیع شخص ثالث: انتصاب یک نماینده برای فروش محصولاتتان از طرف شما، روش دیگری از توزیع می باشد. این موضوع بیشتر توسط توسط کسب و کارهایی مانند شرکت بیمه مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش مشتری در کانال توزیع

‌مشتری هدف اصلی در کانال توزیع است. در واقع مقصود اصلی فعالیت هر کانال توزیعی ارضای نیازهای مشتریان طی فرایندی است که در آن منافع و سود برای هر یک از عناصر درگیر به وجود آید. فعالیت‌های کانال توزیع با سفارش مشتری آغاز می‌شود و با همان مشتری که سفارش خود را دریافت کرده پایان می‌یابد.

مراحل مختلف کانال های توزیع در رساندن کالا به مشتری:

  1. ایجاد آگاهی
  2. ایجاد فرصت ارزیابی
  3. فروش
  4. تحویل
  5. خدمات پس از فروش