از استقبال خوب شما بسيار سپاسگزاريم

زمان مطالعه: 5 دقيقه
20 آذر 99

برای تدوین طرح کسب‌وکار مناسب می‌بایست به جمع‌آوری داده پرداخت. داده‌های موردنیاز بر اساس طرح کسب‌وکار شما تعیین و برنامه‌ریزی لازم جهت جمع‌آوری آن‌ها صورت می‌پذیرد.

واضح است که دستیابی به اطلاعات بسته به افرادی که به دنبال هدف­گیری آن‌ها هستید تعیین می‌کند چه روشی انتخاب شود.  در این راستا می‌توان از سه نوع داده استفاده کرد که در ذیل به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

 در مورد به دست آوردن اطلاعات بازار در کشورهای مختلف، تفاوت‌های واقعی وجود دارد. وقتی صحبت از جمع ­آوری داده‌ها می‌شود، بازارهای آسیا به دو دلیل فرهنگی و لجستیکی، اغلب به جمع‌آوری اطلاعات رو در رو بیشتر از بازارهای غربی نیاز دارند. همچنین به دست آوردن هوش بازار در کشورهای درحال‌توسعه دشوارتر است. یک دلیل اساسی برای این امر این است که سوابق اقتصادی آن‌ها ثبات چندانی ندارند.

 یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به خاطر بسپارید این است که جمع‌آوری اطلاعات بازار ارائه بینش به بازار در آن لحظه خاص از زمان است. بسیاری از مسائلی که امروز بر تصمیم خرید مشتری تأثیر می‌گذارد به‌احتمال‌زیاد در آینده تکامل می‌یابد. همچنین، در این بازار جهانی که همه ما در آن بازی می‌کنیم، تغییر، ثابت است و بنابراین نه‌تنها نیازها تغییر می‌کنند بلکه تأمین‌کنندگان، قیمت‌ها و محصولات نیز تغییر می‌کنند.

داده ­های اولیه

این داده‌ها برای هدف مشخصی در خصوص مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم توسط محقق جمع ­آوری می‌شود. ازجمله این داده ­ها می‌توان به نظرسنجی از مشتریان اشاره کرد این داده‌ها مشخصاً مناسب برای تصمیم‌گیرندگان سازمانی هستند که از تحقیق حمایت مشخصی را به عمل‌آورده است. در مقایسه با سایر منابع اطلاعاتی در دسترس، منحصر بودن این داده‌ها ممکن است به این معنی باشد که برای جمع ­آوری و تجزیه‌وتحلیل آن باید هزینه و زمان بیشتری را صرف کرد. لذا باوجوداینکه داده­ های موردنیاز برای سرمایه­ گذاری و راه­ اندازی کسب‌وکار، حتی‌الامکان باید دقیق برآورد شوند. هزینه و زمانی که برای کسب داده ­ها صرف می­شود، همیشه قابل توجیه نیست که در این صورت می­توان از سایر روش ­ها بهره گرفت.

داده‌های ثانویه

دادهای ثانویه داده‌هایی هستند که در حال حاضر باهدفی به‌جز مشکل موجود جمع‌آوری‌شده‌اند. این تعریف در نقطه مقابل تعریف داده‌های اولیه قرار دارد. بااین‌وجود این تعریف برای برخی محققین گیج‌کننده است و تا حدودی با تعریف مارکتینگ اینتلجنت هم‌پوشانی دارد.

هوش بازاریابی

 هوش بازاریابی را می‌توان به‌عنوان مشاهده کیفی حوادث و پیشرفت‌های محیط بازاریابی، تعریف کرد. استفاده از واژه “مشاهده” شامل تمامی عناصر حواس پنج‌گانه برای انواع داده­ های قابل جمع­ آوری است. هستی و ماهیت مارکتینگ اینتلجنت بر مبنای داده ­هایی است که برای اهدافی جدای از حل مشکل فعلی، جمع‌آوری‌شده است. این اطلاعات را می­توان در زمان­ های مختلف از منابع مختلفی ازجمله مجلات، نشریات بازرگانی، صحبت با مشتریان، تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان و صحبت با مدیران دیگر شرکت‌ها کسب کرد.

مزایا و موارد استفاده از داده های ثانویه:

داده‌های ثانویه دارای مزایای متعددی نسبت به داده‌های اولیه هستند. داده‌های ثانویه به‌راحتی در دسترس و نسبتاً ارزان بوده و به‌سرعت به دست می‌آیند. برخی از داده‌های ثانویه مانند سرشماری‌های ملی درجایی که برای یک شرکت امکان جمع‌آوری اطلاعات اولیه وجود ندارد، در دسترس است.

اگرچه در موارد نادری داده‌های ثانویه می‌توانند به‌تمامی پرسش‌ها و مشکلات ما پاسخ دهند، لکن این داده‌ها می‌توانند از منظرهای مختلف مفید باشند. داده‌های ثانویه می‌توانند کمک کنند به:

  1. تشخیص مشکل پژوهش؛
  2. توسعه و بهبود نوع نگرش نسبت به مشکل؛
  3. توسعه یک طرح نمونه‌گیری؛
  4. تدوین و فرموله کردن یک طرح پژوهشی مناسب (به‌عنوان‌مثال، با شناسایی متغیرهای کلیدی اندازه‌گیری کرده یا درک شده)؛
  5. پاسخ به پرسش‌ پژوهش‌های خاص و آزمایش برخی از فرضیه‌ها؛
  6. تفسیر داده‌های اولیه با درک بیشتر؛
  7. اعتبارسنجی یافته‌های تحقیق کیفی.

با توجه به مزایا و موارد استفاده از داده­ های ثانویه، قاعده کلی زیر شرح داده‌شده است:

محک و آزمون داده‌های ثانویه در دسترس، پیش­نیاز جمع ­آوری داده­ های اولیه است. با داده­ های ثانویه شروع کنید. وقتی از داده‌های اولیه بهره ­برداری کنید که داده‌های ثانویه تهی و یا نامرتبط باشند. جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل حتی یک داده ثانویه مرتبط می‌تواند بینش باارزشی را فراهم آورد.

تصمیم­ گیرندگان و محققین می‌توانند از داده‌های ثانویه به‌عنوان پایه‌ای برای طرح تحقیق و طرح جمع‌آوری داده‌های اولیه استفاده کنند. باوجوداین محققین باید در استفاده از دادهای ثانویه بااحتیاط باشند؛ زیرا محدودیت‌ها و معایبی در استفاده از این داده‌ها وجود دارد.

استفاده از داده ­های ثانویه ممکن است دارای ایراداتی نیز باشد به این دلیل که داده­ های ثانویه برای اهدافی به‌غیراز مشکل موجود جمع‌آوری‌شده‌اند، سودمندی این داده‌ها برای مسئله موجود ممکن است از حیث میزان ارتباط و سطح دقت، محدودیتی جدی باشد. هدف، ماهیت و روش مورداستفاده برای جمع‌آوری داده‌های ثانویه ممکن است برای موقعیت فعلی مناسب نباشد. همچنین داده‌های ثانویه ممکن است فاقد صحت لازم باشند و یا ممکن است کامل و یا حتی گاها قابل‌اعتماد نباشند. ذکر این نکته لازم است که بهتر است اطلاعات ثانویه یا دست‌دوم را از مرجع و محقق قبلی آن دریافت کنید. چراکه این تحقیقات و اطلاعات گاهی حاوی قفل‌های امنیتی می‌باشند و در بعضی موارد پس از اتمام تحقیقات، اطلاعات دست‌کاری یا حتی غیر مستند می­گردند تا حقوق محقق ضایع نشود؛ بنابراین قبل از استفاده از داده‌های ثانویه می‌بایست بر اساس فاکتورهایی به ارزیابی آن‌ها بپردازیم. این فاکتورها در ذیل موردبحث قرارگرفته‌اند:

مناسب بودن

اطلاعات باید با نیازهای محقق مرتبط باشد.

صحت و اعتبار

منابع متعدد و معتبری باید اطلاعات را تأیید کنند.

قدرت

درواقع نویسنده باید متخصص مستقر در این زمینه باشد، بهتر است این مطالب توسط یک سازمان، شرکت یا نشریه معتبر منتشرشده باشد.

به‌موقع

در داده­ ها باید یافته‌های اخیر منعکس شود. ازاین‌رو، نسخه‌های جدیدتر مطلوب هستند.

چند مطلب آموزشی پیشنهادی از انار

انتخاب کانال توزیع مناسب
آشنایی با مفهوم کسب و کارهای کوچک