از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
28 مهر 1400

در مقاله اشتباهات رایج طرح کسب و کار توضیح دادیم که عموما طرح کسب و کار برای فروش یک ایده به سرمایه گذار و یا برای شروع یک کسب و کار و یا بهتر مدیریت کردن آن بکار میرود، اما گاهی به دلیل برخی اشتباهات و نقاط ضعف جدی در برخی از موارد، این طرح ها، نه تنها حتی ارزش کاغذهای سیاه شده آن را هم ندارند، بلکه میتوانند نقطه شروع یک اشتباه جبران نشدنی باشند. پس لازم است که اشتباهات رایج کسب و کار را بشناسیم و از آن ها اجتناب کنیم.

راه اندازی مشاغل یکی از مهمترین تصمیماتی است که می توان گرفت. به شرطی که مراقب باشید و برخی از اشتباهات تجاری را مرتکب نشوید که می تواند آنچه را که با این همه تلاش و کار ساخته اید به خطر بیندازد. صرف نظر از نوع طرح کسب و کار، چند قاعده اصلی وجود دارد که درمورد همه آن ها صادق است. از این اشتباهات رایج برکنار باشید تا طرح کسب و کار شما از شانس بهتری برای تأمین مالی و موفقیت برخوردار گردد.

مثل یک غیرحرفه ای عمل نکنید:

طرحی بنویسید که حرفه ای به نظر برسد. طرح کسب و کار شما معرف ایده کسب و کار شما و درواقع خود شماست. هدف آن متقاعد کردن سرمایه گذاران، بانک ها و یا مدیریت سازمان برای سرمایه گذاری و حمایت از شما و ایده تان می باشد. آن را در کاغذهای باکیفیت بالا و باپرینتر رنگی چاپ کنید. از لحاظ اشتباهات گرامری و املایی به دقت بررسی کنید. اگر کسی که طرح شما را می خواند، متوجه غلط املایی یا گرامری در آن بشود، ممکن است دچار این تردید شود که آیا ممکن است شما در اجرای کسب و کار هم چنین اشتباهاتی مرتکب شوید؟

زیاده گویی نکنید:

صرف نظر از اندازه طرح، خواننده باید بتواند ظرف 15 دقیقه حس خوبی راجع به آن پیدا کرده و کل طرح را در یک ساعت بخواند. فراموش نکنید که طرح کسب و کار یک پایان نامه دکتری نیست.

سعی کنید طرح تان خسته کننده نباشد:

طرح تان را با استفاده از نمودار، جدول و اشکال مرتبط جذاب تر کنید.

ایده خود را دست بالا یا دست کم نگیرید:

سرمایه گذاران قوه تشخیص خوبی دارند. حتما حقایق را به آن ها بگویید و از ادعای اینکه بهترین خواهید بود اجتناب کنید. از طرفی دیگر خودتان را دست کم هم نگیرید. فقط به آن ها نشان دهید که قادر به گرفتن نتیجه از کارتان هستید. فراموش نکنید که ایده های جدید خیلی اندکی وجود دارند و آنچه آن ها را به موفقیت می رساند اجرای موفق آن هاست. افزون بر این، فروختن یک ایده جدید به افرادی که با آن آشنایی ندارند، کار دشواری است.

از ابهام دوری کنید:

طرح تان را با اهداف کسب و کارتان مرتبط نمایید. یک طرح برای همه مقاصد کافی نیست. طرح های کسب و کاری که برای آغاز یک کسب و کار تهیه می شود با آنچه برای چرخاندن آن تهیه می شود متفاوت است. به عبارت دیگر، هنگام نوشتن طرح کسب و کار به اهدافتان بیندیشید. به این بیندیشید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چرا شما چنین طرحی را می نویسید.

به نکات منفی کسب و کارتان هم اشاره کنید:

درکل طرح به رقابت بیندیشید. هرکس که طرح شمارا می خواند می داند که شما رقبایی خواهید داشت. افزون براینکه شما ریسک هایی نیز دارید، به آن ها اشاره کنید. بسیاری از طرح ها به رقابت و ریسک نمی پردازند؛ چراکه فکر می کنند این موارد تأثیر منفی بر خواننده خواهد داشت.

از خوش بینی در پیش بینی های مالی اجتناب کنید:

در پیش بینی های مالی، زیاده از حد خوش بین نباشید. طوری پیش بینی کنید که قادر به دفاع از آن ها باشید. سعی کنید هزینه های خود را کمی بالاتر و درآمدتان را کمی پایین تر درنظر بگیرید.