از استقبال خوب شما بسيار سپاسگزاريم

زمان مطالعه: 5 دقيقه
10 اردیبهشت 1400

بسته ­بندی محصول علاوه بر نقش حفاظتی آن در برابر آسیب­ های فیزیکی و شیمیایی بیرونی مثل صدمات، نور خورشید یا حتی حشرات موذی، نقش مهمی در بازاریابی و جذب مشتریان داشته و به‌نوعی اولین خط دفاع از محصول بوده و خود، فروشنده محصول است. بسته ­بندی، مسئولیت حمل و انتقال برند را بر عهده دارد. یک بسته­ بندی خوب به مشتریان کمک می­کند راحت­ تر محصول را انتخاب، حمل­ ونقل و حتی در قفسه­ های خود نگهداری کنند.

بسته­ بندی با ذکر دستورالعمل­های مصرف و ارائه اطلاعات درباره محصول، به مشتری کمک می‌کند تا به ‌آسانی از آن استفاده کند. همچنین با کمک بسته‌بندی درست، تشخیص یک محصول از سایر محصولات راحت ­تر شده و برند تجاری محصول در ذهن مشتریان ماندگار می­شود. به‌طور مثال بیسکوییت مادر با بسته‌بندی خاص خود همواره در ذهن­ ها ماندگار شده است.

بنابراین اگر محصول دارای نام و ­نشان ­تجاری مخصوص است، حتماً باید در بسته‌بندی نشان داده شود، چون اگر محصول در مراحل ابتدایی ورود به بازار باشد، در اعتمادسازی برای مشتریان و آشنا کردن آنان با برند اثر می­گذارد و اگر محصول شناخته ‌شده باشد مشتری به اعتماد پیشینه­ ی خوب، محصول را خریداری می­کند.

طراحی خلاقانه و زیبای بسته­ بندی ازجمله نکات مهمی است که باید در نظر گرفته‌ شده و برای آن زمان و هزینه صرف کرد زیرا کالایی که در فروشگاه است فقط برای چند ثانیه مورد نگاه و توجه مشتری قرار می­گیرد و در آن ثانیه‌ها، باید اثرگذاری خود را نشان دهد. چه چیز محصول شما را از سایر محصولات متمایز می­کند؟ این همان نکته­ ای است که باید در بسته ­بندی ذکر شود. اگر محصول شما برای مثال شکلاتی با قند کمتر از محصول رقباست یا اگر محصول نوشیدنی حاوی کلسیم بالاتر است باید در بسته ­بندی نشان داده شود. در مجموع باید بسته‌بندی به‌نوعی طراحی شود که ابتدا توجه مشتری را جلب کند، در او ایجاد علاقه کند (هم برای بررسی محصول و هم برای خرید) و پیام ­های کلی و مهم را به او منتقل کند.

چند نمونه بسته بندی خلاقانه:
در نهایت اهداف بسته بندی باید به موارد زیر تمرکز داشته باشد:

  • انتقال وجه برند
  • ایجاد آگاهی
  • تشویق به آزمون
  • محافظت از محصول
  • انتقال پیشنهادهای ترویجی
  • جلب توجه