از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
13 تیر 1400

رضایت از نظر مشتری زمانی حاصل می شود که فایده و سودی که از یک کالا یا خدمت دریافت می کند بیشتر از هزینه ای باشد که می پردازد.

فایده از نظر مشتری شامل تمام مزایایی است که از خرید یک کالا یاخدمت انتظار دارد، شامل؛ ارزش کالا، ارزش خدمت، ارزش کارکنان و ارزش تصویر ذهنی است و هزینه از نظر مشتری هزینه ای است که برای تهیه و استفاده از یک کالا یا خدمت می پردازد، شامل؛ هزینه پولی،زمانی، فیزیکی و انرژی است.

رضایتمندی مشتری در واقع احساسات خوشایند یا ناخوشایند وی است که از مقایسه عملکرد ذهنی خود در قیاس با انتظارات او ناشی می شود. به بیان دیگر، رضایتمندی تابع عملکرد ذهنی و انتظارات است.

اگر عملکرد کالا کمتر از انتظارات ظاهر شود مشتری ناخشنود است.

اگر عملکرد کالا بیشتر از انتظارات ظاهر شود مشتری بسیار خشنود است.

اگر عملکرد کالا در حد انتظارات ظاهر شود مشتری راضی و خشنود است.

خشنودی زیاد یا رضایت فراوان نه فقط رجحان منطقی بلکه یک نوع وابستگی عاطفی نسبت به نام تجاری کالا ایجاد می کند نتیجه این پیوند عاطفی وفاداری بسیار بالای مشتری است.

انتظارات خریداران تحت تاثیر تجربیات خرید گذشته آنها، نصایح دوستان و وابستگان، وعده ها و اطلاعاتی که بازاریابان و رقبا به ایشان ارائه می دهند، می باشد.

مراحل اصلی فرآیند مشتری یابی:

  • افراد مشکوک (کسانی که تصور می رود کالا یا خدمت شرکت را بخرند)
  • خریداران بالقوه (کسانی که علاقه بالقوه شدیدی نسبت به کالا در آنها وجود دارد و از توانایی مالی لازم برای خرید آن نیز برخوردارند) خریداران بالقوه که شرایط لازم را احراز نمی کنند (کسانیکه شرکت خود از معامله با آنها سرباز می زند)
  • مشتریان رتبه اول ← مشتریان مجدد← مشتیان طالب (مشتریانی که کالای مربوطه را فقط از شرکت می خرند) ← مشتریان هواه خواه (مشتریانی که همواره شرکت را مورد ستایش و تمجید قرار می دهند و دیگران را به خرید محصولات آن تشویق می کنند) ← شریک

 5 سطح مختلف سرمایه گذاری برای شرکت در زمینه ایجاد رابطه با مشتری

1- بازاریابی پایه: فروشنده فقط به فروش کالا می پردازد

2- بازاریابی واکنشی: ضمن اینکه مشتری را تشویق می کند چنانچه پرسش شکایت یا انتقادی دارد حتماً با او تماس بگیرد به فروش کالا می پردازد.

3- بازاریابی متعهد: فروشنده بلافاصله بعد از فروش با مشتری تماس تلفنی می گیرد هدف آن است که دریابد آیا کالای خریداری شده انتظارات او را برآورده ساخته، پیشنهادهای اصلاحی در زمینه کالا یا خدمات یا هر گونه موارد عدم رضایت پرسش های دیگر است.

 4- بازاریابی فعال: شرکت گاه و بیگاه با مشتری تمای می گیرد و درباره موارد استفاده کالا یا کالاهای مفید تازه با مشتری گفت و گو می کند.

5- بازاریابی مشارکتی: شرکت برای دستیابی به راه هایی جهت کمک به مشتری به منظور صرفه جویی بیشتر یا افزایش کارآیی همواره با او همکاری می کند.

سه روش ایجاد و فایده برای مشتریان:

الف) افزایش مزایای مالی

1- برنامه های بازاریابی مبتنی بر فراوانی خرید، به مشتریانی که مبالغ خرید قابل ملاحظه ای دارند، جوایزی تعلق می گیرد.

2- برنامه های بازاریابی باشگاهی

ب) افزایش مزایای اجتماعی

کارکنان شرکت با مشتری روابط خصوصی ایجاد کرده، سعی می کنند پیوندهای اجتماعی را افزایش دهند.

ج) افزایش پیوندهای ساختاری

شرکت ممکن است تجهیزات خاص یا ارتباطات کامپیوتری در اختیار مشتریان خود قرار دهد، ارتباطات کامپیوتری که مشتریان را در امر سفارش کالا، پرداخت حقوق و دستمزد ، کنترل موجودی یاری می رساند.

سودآوری شرکت به چه بستگی دارد؟ 

هر چه توانایی شرکت در ایجاد فایده بیشتر باشد، هر چه عملیات داخلی شرکت کاراتر باشد و هر اندازه شرکت از مزیت رقابتی بیشتری برخوردار باشد سود آن بیشتر است.

توانایی و استعداد یک شرکت در انجام دادن یک کار به یک یا چند طریق که رقبا یا توانایی انجام آن را نداشته باشند یا تمایلی به برابری با آن نداشته باشد، مزیت رقابتی نام دارد.

مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)

 شیوه ای سازمانی برای بهبود دائمی کیفیت تمام فرآیندهای سازمانی اعم از محصولات و خدمات است و بر سه اصل مشتری محوری، بهبود مستمر و مشارکت تشکیل شده است. مدیریت کیفیت فراگیر یعنی اقدامی هوشمندانه، تدریجی و مستمر که تاثیر هم‌افزایی در جهت تامین اهداف سازمان دارد و در نهایت به رضایت مشتری، افزایش کارایی و ارتقای رقابت در بازار ختم می‌شود.(ادوارد دمینگ)

ISO 9000: Internation Standards Organisation:

چارچوبی است که در آن به مشتریان نشان داده می شود واحدهای اقتصادی در سراسر جهان که دارای جهت گیری به سوی کیفیت هستند چگونه محصولات خود را آزمایش می کنند، کارکنان خود را آموزش می دهند، وقایع خود را ثبت و مسائل و کاستی ها را برطرف می کنند. هر 6 ماه یکبار انجام می شود.

کیفیت:

ویژگیها و مشخصات فراگیر یک کالا یا خدمت که بر توانایی و استعداد آن  کالا یا خدمت در برآورده ساختن نیازهای ضمنی یا اظهار شده تاثیر می گذارد. این تعریف آشکارا تعریف مشتری گرایانه کیفیت است.

یک استراتژی بازاریابی با کیفیت فراگیر:

1- کیفیت باید مورد تصدیق و باور مشتریان قرار گیرد.

 2- کیفیت باید در آحاد فعالیتهای شرکت و نه فقط در محصولات آن منعکس شود.

 3- کیفیت تعهد و سرسپردگی کامل کارکنان شرکت را می طلبد.

 4- کیفیت به شرکای با کیفیت نیاز دارد.

 5- همیشه برای اصلاح و بهبود کیفیت فرصت است.

 6- انجام اصطلاحات درکیفیت گاه به پرش های کمی نیازمند است.

مدیران بازاریابی در یک شرکت کیفیت گرا چه مسئولیتهایی برعهده دارند؟

1) باید در طراحی خط مشی ها و سیاست هایی که برای موفقیت شرکت از طریق برتری کیفیت فراگیر طراحی شده اند مشارکت کنند.

 2) ارائه بازاریابی با کیفیت همراه با تولید با کیفیت است.

بازاریابان برای کمک به شرکت برای ارائه کالاها و خدمات با کیفیت به مشتریان هدف چندین نقش بر عهده دارند:

1- تشخیص صحیح نیازها و ضروریات مشتریان

2- به درستی انتظارات مشتری را به طراحان کالا انتقال دهد.

3- از انجام درست و به موقع سفارش های مشتریان اطمینان حاصل کنند.

4- باید اطمینان یابند که مشتریان حتماً دستور العمل ها، آموزش و مهارتهای فنی لازم و صحیح را برای استفاده کالا دریافت می کنند.

5- باید تماس خود را پس از فروش با مشتریان حفظ کنند به نحوی که از رضایت آنها مطمئن شوند.

6-ایده های مشتریان را درباره اصلاحات و بهبود کالا و خدمات دریافت کرده و به دوایر ذیربط در شرکت انتقال دهند.