از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
16 مرداد 1400

در همه ی کسب وکارها عواملی وجود دارد که این عوامل نقشی تعیین کننده و مؤثر بر رشد و آینده ی کسب وکارها دارند. یکی از این عوامل، آمیخته بازاریابی 4p است. بازاریابی 4p شامل 4 بخش است و ازآنجاکه در زبان انگلیسی شروع این 4 کلمه با P است (promotion, place, price, product ) به بازاریابی 4p شهرت دارد. چندین سال بعد از معرفی مدل آمیخته بازاریابی 4p( نزدیک به سال 1990)با پررنگتر شدن روابط عمومی در کسب وکار و گسترش اینترنت، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که دیگر آمیخته بازاریابی 4p خیلی جوابگو نیست و باید به دنبال یک مدل مدرنتر برای جایگزینی باشند. این شد که آقای Lauterborn Robert مدل آمیخته بازاریابی 4c را معرفی کرد.

فرایند بازاریابی در هر کسب و کاری اهمیت زیادی دارد. اگر بتوانید از آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) به درستی استفاده کنید، قطعا کسب و کارتان با رشد مواجه خواهد شد. درآمیخته بازاریابی c4 ،برخلاف گذشته که تمرکز روی محصول و بازاریابی محصول بود، توجه اصلی روی مشتری و خواسته های او متمرکزشده است. به عبارت دیگر، اینجا شما بیشتر به علایق مشتری توجه دارید، تا علایق خودتان و شرکتتان.

آمیخته بازاریابی ۴p

محصول :(product)

محصول اصلی ترین رکن آمیخته بازاریابی است که می تواند بسته به نوع کسب و کار شما از جنس کالا یا خدمات باشد، که برای برطرف کردن نیازی، وارد بازار شده و در نهایت به فروش می رسد.

برای ساخت قسمت محصول آمیخته بازاریابی باید به سئوالات زیر پاسخ دهید:

  • مشتری از محصول ما چه چیزی می خواهد؟
  • چه ویژگی چنین نیازی را بر طرف می کند؟
  • مشتری از محصول چگونه و کجا استفاده خواهد کرد؟
  • ظاهر محصول چگونه باید باشد؟
  • چه رنگی و چه سایزی باید داشته باشد؟
  • اسم محصول چه باشد؟
  • چطور آن را برند سازی کنیم؟
  • تفاوت محصول با رقبا در چیست؟
  • مشتری با استفاده از این محصول چه تجربه ای بدست می آورد؟
  • تا چه زمانی می توانیم این محصول را بازاریابی کنیم؟

قیمت:(price)

دومین مورد در آمیخته بازاریابی قیمت است. قیمت نیز همانند کیفیت محصول یا خدمت، یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در موفقیت کسب و کار شما است. در آمیخته بازاریابی برای قیمت‌گذاری بهینه، باید به عوامل مختلفی مانند تحقیقات بازار، تحلیل و شناسایی پرسونای مخاطب، استراتژی‌های سازمان، تناسب قیمت با کیفیت محصول، شهرت برند شما در صنعت، قیمت‌گذاری رقبا، قیمت تمام شده و حاشیه سود، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) مطلوب و استراتژی‌های منعطف قیمت‌گذاری توجه نمود.

 برای ساخت قسمت قیمت آمیخته بازاریابی باید به سئوالات زیر پاسخ دهید:

  • ارزش محصول برای مشتری در چیست؟
  • آیا از قبل برای این محصول در بازار قیمت تعیین شده ای وجود دارد؟
  • آیا مشتریان این محصول حساس به قیمت هستند؟ یعنی اگر گران باشد ممکن است آن را نخرند؟
  • در پخش محصول چه مشکلاتی خواهیم داشت؟ مثلا به فروشندگان چقدر تخفیف باید بدهیم؟
  • شرایط پرداخت باید چگونه باشد؟ چکی بفروشیم یا نقدی؟
  • چگونه قیمت را نسبت به رقبا رقابتی نگه داریم؟
  • آیا قیمت محصول توسط دولت کنترل می شود؟
  • آیا باید بر اساس قیمت در بازار رقابت کرد؟
  • تا چه زمانی می توان قیمت در نظر گرفته شده را مدیریت کرد؟

مکان:(place)

سومین مورد در آمیخته بازاریابی مکان است. طبیعتا محل عرضه محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. موضوع مکان و شرایط عرضه شامل سه بخش توزیع، عمده فروشی و خرده فروشی می‌شود و محل عرضه در بسیاری از کسب و کارها تاثیر خیلی مهمی دارد. محل توزیع محصول، بسته به نوع صنعت و کسب و کار شما متفاوت خواهد بود. باید بدانید کدام یک از کانال‌های توزیع برای شما و مخاطبان هدف‌تان بهینه‌تر بوده و ارزش افزوده‌ی بیش‌تری ایجاد می‌کند.

 برای ساخت قسمت مکان فروش آمیخته بازاریابی باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مشتری در کجا به دنبال این محصول هستند؟
  • چه فروشگاه هایی توانایی فروش این محصول را دارند؟
  • آیا محصول در هنگام فروش به تجهیزات خاصی نیاز دارد؟
  • شبکه فروش درست برای توزیع محصول چیست؟
  • آیا شرکت نیاز به استخدام نیروی فروش دارد؟
  • رقبا از چه الگویی برای فروش استفاده می کنند؟
  • آیا می توان این محصول را اینترنتی به فروش رساند؟

ترویج (promotion):

چهارمین مورد در آمیخته بازاریابی ترویج است. حالا زمان آن رسیده که برنامه‌های مختلفی را برای پیشبرد فروش و افزایش آن در نظر بگیرید، در واقع آمیخته بازاریابی ترویج می‌تواند شامل ارتباط با مشتری، معرفی محصولات، تولید محتوا، ارائه تخفیف و… باشد.  شما باید متناسب با استراتژی‌های تبلیغاتی سازمان، پرسونای مخاطب و بودجه‌، از روش‌های گوناگونی برای معرفی محصول یا خدمت و برندتان به مخاطب استفاده کنید. تبلیغات شما می‌تواند به صورت دیجیتال و یا آفلاین باشد.

برای ساخت قسمت ترویج فروش آمیخته بازاریابی باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه زمانی و کجا مشتریان به تبلیغات واکنش نشان می دهند؟
  • آیا کالا در تلویزیون، اینترنت و بیلبورد قابل تبلیغ است؟
  • بهترین زمان برای تبلیغ کالا چه زمانی است؟
  • چه پیامی توجه مخاطب را جلب می کند؟
  • چقدر تبلیغات در این صنعت موثر است؟
  • رقبا چه تبلیغاتی دارند و چکار می کنند؟
  • آیا بحث مهندسی فروش در این کار تاثیر دارد؟

مزایای آمیخته بازاریابی ۴p :

  • داشتن نگاهی جامع و به صورت یکپارچه به بازاریابی شرکت خود
  • بررسی تمامی جوانب مربوط به بازاریابی کار خود
  • ایجاد هماهنگی بیشتر بخش‌های مختلف بازاریابی
  • امکان پذیر بودن طراحی استراتژی بازاریابی
  • امکان کنترل بخش‌های مختلف در استراتژی بازاریابی

معایب آمیخته بازاریابی ۴p :

  • این روش به دلیل سنتی بودن شامل رفتار مشتری نمی‌شود.
  • در این روش امکان تعامل با مشتری وجود ندارد.
  • این بازاریابی عناصر مربوط به خدمات را شامل نمی‌شود.
  • در این بازاریابی تمرکز بیشتر بر محصول است اما برخی از شرکت‌ها علاوه بر محصول بر روی برند و احترام نیز تمرکز دارند.
  • این بازاریابی استراتژی خاصی در خصوص تجربه‌های مشتری و مصرف کنندگان ندارد.

آمیخته بازاریابی 4c

c4 یکی از ابزارهای آمیخته بازاریابی اینترنتی برای کسب وکارهای امروزی است که شامل موارد زیر میشود:
خواسته یا نیاز مشتری یا مصرف کننده (wants or need consumer/customer)
در وهله اول آمیخته بازاریابی c4 ،باید این موضوع را در نظر داشته باشید که محصول شما چه ارزشی را برای مخاطبین شما ایجاد میکند؟ حال باید این ارزش را در تبلیغات به مشتریان خود انتقال دهید. به کمک دیجیتال مارکتینگ میتوانید به راحتی به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنید، از نظرات و دیدگاه های  آن ها درباره کسب وکار خود یا رقبا آگاه شوید و از ایده های خلاقانه جهت بهبود تجربه مشتری استفاده نمایید.
هزینه(Cost)
دومین مورد آمیخته بازاریابی c4 هزینه است. هزینه همان مبلغی است که مشتری جهت خرید محصول پرداخت مینماید. در این مدل باید بیشترین مبلغی را که مشتریان جهت خرید محصولات شما هزینه میکنند پیدا نمایید. البته باید بدانید که مشتری شما علاوه بر هزینه محصول، هزینه های دیگری مانند هزینه حمل نقل محصول در صورت نیاز و زمانی که برای خرید محصول صرف میکند، میشود. در بازار ممکن است با سه نوع مشتری مواجه شوید:
گروه اول مشتریانی هستند که دوست دارند، استفاده از محصولات جدید را تجربه کنند و حاضرند مبالغ بالایی را برای آنها بپردازند تا از اولین نفراتی باشند که آن محصول رادارند.
گروه دوم از مشتریان، در صورتی برای محصولی هزینه میکنند که راحتی و آسایش را برای آنان فراهم کند. این گروه حاضرند هزینه بیشتری برای محصولات پرداخت کنند و آسایش بیشتری داشته باشند. یعنی اگر محصولی گران تر ولی با خدماتی بهتر برای آسایش بیشتر به این گروه عرضه کنید مشتری شما خواهند بود.
گروه سوم از مشتریان، حساسیت قیمتی بالاتری دارند. محصولاتی که با استراتژی کمترین هزینه و کمترین قیمت وارد بازار میشوند، برای این گروه مناسب هستند.
ارتباطات (communication)
سومین مورد آمیخته بازاریابی c4 ارتباطات است ودر آخر برقراری ارتباط، جزو مهم آمیخته بازاریابی c4 است که میگوید باید همیشه با مشتریان و مخاطبان خود در ارتباط باشید و از طریق ابزارهای مختلف چون شبکه های اجتماعی، ایمیل، بازاریابی محتوایی و… بتوانید با  آن ها تعامل داشته باشید.
راحتی مشتری (convenience )
چهارمین مورد آمیخته بازاریابی c4 راحتی مشتری است. در حال حاضر بیشتر مشتریان، خریدهای اینترنتی را به خریدهای حضوری ترجیح میدهند، و دلیل آن نیز به طور حتم راحتی خرید خواهد بود. وجود این مدل باعث میشود تا مشتریان بتوانند به سادگی خرید خود را به صورت اینترنتی انجام داده و به همین جهت بخش عمده این مدل مختص فراهم نمودن رفاه و آسایش بیشتر جهت خرید برای مصرف کنندگان است.

در دنیای امروزی باید بتوانید محصول خود را آسان و سریع در اختیار مشتری قرار دهید و مشتری محصول شمارا به راحت ترین روش خریداری کند. فرآیند همکاری و یا خرید محصول را تا حد امکان برای مشتری راحت کنید. از روندهای پیچیده یا غیرضروری به شدت دوری کنید. خیلی از مشتریان ممکن است در طی همین روند خرید و یا به خاطرپیچیدگی خرید در سایت از خرید منصرف شوند.
در فرآیند خرید سعی کنید حس خوب را به مشتری منتقل کنید. میتوانید در خرید تخفیف و یا هدیه ای برای مشتریان در نظر بگیرید تا ترغیب به خرید و افزایش وفاداری آنها شود. همیشه به دنبال راه های جدید برای ارتباط با مشتری باشید. راه هایی که از طریق آن مشتری راحت تر برای خرید، مشاوره بگیرد و خرید را انجام دهد.
به این ترتیب، مشتریان، شما را تنها به خاطر سهولت در خرید محصول رقیب، ترک نمیکنند و مثلاً محصول رقیب را تنها به خاطر اینکه امکان تحویل درب منزل را فراهم کرده، به محصول شما ترجیح نخواهند داد.