از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقيقه
20 فروردین 1400

هر کسب­ وکاری بنا بر نوع فعالیتی که قرار است داشته باشد به مساحتی برای اجرا و انجام عملیات نیاز دارد. انتخاب محل بهینه­ ی اجرای طرح که محل­ یابی نام دارد نقش مهمی در پیشبرد اهداف تعیین ­شده­ ی کسب ­وکار دارد. برای مثال خرید متراژ زمین به مقدار بیشتر از نیاز باعث هدر رفتن بودجه و تخصیص هزینه­ ی اضافی می­شود و یا انتخاب موقعیت نامناسب برای احداث واحد مدنظر، می­تواند دسترسی به بازار­های هدف یا مواد اولیه را با مشکل مواجه سازد.

مهم‌ترین نکته در محل ­یابی این است که بسته به نوع کسب‌وکار (تولیدی، خدماتی و …) زمین انتخاب‌شده دارای موقعیت متفاوتی می‌باشد، برای مثال درحالی­که برای ایجاد یک رستوران یا فروشگاه، محلی در مرکز شهر می­تواند یک گزینه­ ی مناسب باشد و بر سودآوری و جذب سهم بیشتری از بازار اثر بگذارد، برای واحد تولیدی ماشین‌آلات صنعتی باید زمینی خارج از شهر و محدوده­ ی مسکونی یافت.

 با انتخاب محل درست، حتی می­توان نیروی کار با قیمت مناسب‌تر نیز پیدا کرد. برای مثال احداث واحد تولیدی در فاصله­ای دورتر از مرکز هر استان و در شهرستان ­ها امکان به‌کارگیری نیروی بومی آن مناطق را فراهم می­کند که عموماً هزینه پایین‌تری طلب می­کنند.

در قسمت ثبت آدرس شرکت و محل اجرای طرح اقدام به واردکردن اطلاعاتی راجع به آدرس­ شرکت، محل اجرای طرح، دفتر فروش، شماره تماس، ایمیل، آدرس شبکه‌های اجتماعی و آدرس وب‌سایت می‌نمایید. همچنین باید دلیل انتخاب محل مورد نظر را نیز بیان کنید.

هدف از ارائه این اطلاعات در طرح کسب‌وکار آشنایی بیشتر مخاطبین با شرکت شما و ارتباط بهتر با شرکت است. اگر یک ساختار مناسب در یک محل مناسب نداشته باشید، بعید است که کسب‌وکار شما علی‌رغم عالی بودن محصول، برای مدت طولانی سودآور باقی بماند.

به یاد داشته باشید که خرید زمین، به معنای سرمایه­ گذاری روی آن بوده و یک تصمیم برای بلندمدت است و باید این نکته در نظر گرفته شود که در صورت بروز مشکل، امکان فروش این سرمایه به‌راحتی فراهم شود؛ بنابراین اهمیت انتخاب موقعیت مناسب بار دیگر محرز می‌شود.

 در بررسی و انتخاب محل مناسب شرکت با توجه به نوع کسب‌وکارتان (خدماتی، تولیدی، بازرگانی) نکته‌های زیادی وجود دارد که تعدادی از این نکات را با هم مرور می‌کنیم:

  • بازار محلی: آیا برای محصولات یا خدمات شما بازاری در منطقه‌ی اطراف وجود دارد؟
  • خدمات پشتیبانی: آیا خدمات لازم (دفاتر حقوقی و حسابداری، کارگاه‌های تعمیرات و نگهداری و …) به‌منظور پشتیبانی عملیات تولید در منطقه وجود دارد؟
  • خدمات عمومی: آیا خدمات عمومی (شبکه اینترنت، خطوط تلفن کافی، فروشگاه، رستوران و …) در دسترس هستند؟
  • حمل‌ونقل: دسترسی به محل شرکت چقدر آسان است؟ چه راه‌های حمل‌ونقلی وجود دارد؟
  • رقابت: آیا در حال حاضر یا در آینده، رقیبی در نزدیکی شما وجود دارد؟ تأثیر حضور آن‌ها چه اندازه است؟
  • مناسب بودن نوع شرکت با محیط اطراف: آیا نوع فعالیت‌های شما با محیطی که در آن مستقر هستید هماهنگی لازم را دارد؟ برداشت و تصور محیط اطراف شرکت، نسبت به کسب‌وکار شما چگونه است؟ آیا آن کسب‌وکار را پذیرفته‌اند؟
  • مسئولین محلی: آیا مسئولین محلی از توسعه کسب‌وکار شما در منطقه حمایت می‌کنند یا خود به یک مانع برای فعالیت شما تبدیل خواهند شد؟
  • مساحت واحد تولیدی یا خدماتی
  • تعداد کارکنان
  • تعداد دستگاه ها
  • موارد مربوط به محیط زیست