از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
30 مهر 99

هر کسب ­و­کاری نیاز به یک سری مجوزها دارد. منظور از جواز یا پروانه کسب‌وکار؛ هر نوع مجوزی است که باید از سازمان‌های مربوطه مثل: سازمان صنعت معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه‌های امور صنفی، اتاق بازرگانی صنایع و معادن، وزارتخانه‌ها، اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی و دارویی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا سایر مراجع ذیصلاح دریافت و کسب‌وکار خود را ثبت کنید.

توجه داشته باشید که برخی افراد و شرکت­ ها انجام این دسته از کارها را کم‌اهمیت دانسته و به بعدها موکول می­کنند. بااین‌حال در موارد متعدد مشاهده‌ شده است که همین سهل­ انگاری منجر به مشکلات زیادی شده است، به‌نحوی‌که زمان زیادی را از افراد خواهد گرفت. به همین خاطر بهتر است به روش معمول و درست از ابتدا نسبت به تهیه آن­ ها اقدام کرده و قوانین مرتبط با آن‌ها را مطالعه کنید.

در این بخش باید خواننده را قانع کنید که:

اطلاع از اخذ تمام موارد قانونی مربوط به حوزه‌ی کسب‌وکارتان رادارید، مجوزهای موردنیاز را کسب کرده و یا قصد اخذ آن‌ها رادارید؛
با کسب مجوزهای مربوط به مسئولیت اجتماعی مثل حمایت از محیط‌زیست، نشان دهید که موضوعات مهم اجتماعی برای شما اهمیت دارد و به آن احترام می‌گذارید. (البته در عمل هم به آن پایبند باشید)
شرکت شما به پیشرفت و منافع اجتماعی جامعه اهمیت می‌دهد.
نمونه مواردی که برای انجام آن‌ها نیاز به مجوز دارید:
  • تأسیس شرکت؛
  • مجوزهای ساختمانی؛
  • مجوزهای زیست‌محیطی؛
  • مجوزهای مربوط به‌سلامت و بهداشت؛
  • مجوز برای استخدام کارکنان خارجی؛
  • مجوز برای واردات ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد اولیه و قطعات؛
  • مجوز برای استفاده از زمین، آب، برق و … .

برخی از مجوزها اجباری (مثل مجوز غذا و دارو برای صنایع غذایی) و برخی دیگر اختیاری هستند (مثل ایزو)، همچنین اخذ هر مجوزی در سه مرحله قرار دارد:

  • یا آن را اخذ کرده‌اید؛
  • یا در مرحله اخذ هستید؛
  • یا اخذ آن را در برنامه خود قرار داده‌اید.

کسب‌وکارها علاوه بر دریافت مجوزها و تأییدیه‌های قانونی به موضوعات و مسائل دیگری مانند؛ موضوعات اجتماعی، موضوعات زیست‌محیطی و … نیز اهمیت می‌دهند؛ که هرکدام در ذیل موردبررسی قرارگرفته‌اند:

موضوعات اجتماعی

موضوعات اجتماعی همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است، موضوعات اخلاقی و اجتماعی را پوشش می‌دهند، این موضوعات شامل:

  • شرایط سنی: سن هیچ‌کدام از کارکنان نباید از حداقل سن مشخص‌شده کمتر باشند؛
  • نیروی کار ناخواسته (اجباری): هیچ‌گونه اجباری در کار نباشد، کارکنان به میل و اراده خودکار کنند و در صورت رضایت خود، هیچ‌گونه مانعی برای تعویض شغل آن‌ها وجود نداشته باشد؛
  • ساعات کاری: ساعات کار کارکنان نباید از حداکثر ساعت کاری تعیین‌شده در هفته بیشتر باشد، کارکنان باید از زمان کافی برای استراحت، عبادت و … برخوردار باشند؛
  • حقوق و مزایا: میزان حقوق پرداختی به هریک از کارکنان نباید از حداقل حقوق تعیین‌شده کمتر باشد، به‌طور منظم پرداخت شود و اضافه‌کاری به‌درستی محاسبه و پرداخت شود؛
  • بیمه و بازنشستگی: کارمندان باید بیمه باشند و طبق قوانین و مقررات حقوق بازنشستگی آن‌ها پرداخت شود؛
  • تبلیغات: در تبلیغات نباید از هیچ‌گونه تبعیضی در زمینه‌هایی مانند؛ جنسیت، قومیت، مذهب و … استفاده کنید؛
  • بهداشت و ایمنی: تمامی مسائل مرتبط با بهداشت و ایمنی مانند؛ دسترسی به کپسول‌های آتش‌نشانی، راه‌های خروج، تهویه، میزان رطوبت، میزان نور و … رعایت و در صورت لزوم آموزش داده شود.

موضوعات زیست‌محیطی

موضوعات زیست‌محیطی از عواملی هستند که بهتر است از همان ابتدا به آن‌ها توجه شود تا هم در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان مؤثر باشد و هم از زیان‌های مالی بعدی که در صورت عدم رعایت این قوانین شامل ما می‌شود جلوگیری شود.

قوانین و مقرراتی مانند

  • حفاظت از محیط‌زیست
  • کنترل آلودگی هوا
  • فاضلاب
  • حمل و نگهداری مواد خطرزا
  • بازیافت مواد زائد
  • آلودگی صوتی

چند مطلب آموزشی پیشنهادی از انار

اهمیت مشخص نمودن نیروی انسانی در طرح های کسب و کار
اهمیت مشخص نمودن اعضای هیئت مدیره در طرح های کسب و کار