از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
26 مرداد 1400

آنچه که معمولا به عنوان محصول به ذهن ما می رسد، محصولات ملموسی مانند کالاهای زود مصرف همچون شیر و پودر شوینده و نمک است. بله حقیقتا این ها محول هستند. با این حال این ذهنیت نباید تعریف یا توصیف یک محصول در بستر بازاریابی را با این موارد ملموس به ذهن ما می رسد محدود کند. دلیل این ذهنیت این است که مردم معمولا چنین محصولاتی را به عنوان هدف نهایی نمی خرند، بلکه آن ها را به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف می خرند. بنابراین یک محصول می تواند هرچیزی باشد که به بازار هدف برای اضای نیازهای مختلف ارائه می شود.

معمولا در تعریف کارافرینی می گویند که کارافرینی فرایند تشخیص و بهره برداری از فرصت هاست. داشتن دانش خوب درباره طبقه بندی محصولات می تواند یکی از گام های رسیدن به فرصت ها باشد، زیرا درباره ی ماهیت و نوع محصولی که کارآفرین می تواند برای ارضای نیاز بازار هدفش ارائه کند و همچنین چگونگی مدیریت آن ها به کارافرین راهنمایی برساند. بنابراین این دانش هوشیاری، کارافرینان را نسبت به فرصت های بازار تحریک می کند.

به طور کلی محصولات می توانند بر دو اساس طبقه بندی شوند:

  1. براساس صفاتشان
  2. براساس نوع مصرف کنندگانی که از آن ها استفاده می کنند.

اگر محصولات براساس صفاتشان دسته بندی شده باشند، می توان آن ها را به سه دسته محصولات بادوام، محصولات بی دوام و خدمات تقسیم کرد.

محصولات بادوام، محصولاتی هستند که مدت طولانی به کاربر منفعت می رسانند و بعد از خرید معمولا چندین کاربرد به همراه دارند. اتومبیل، کامپیوترهای شخصی، مبلمان و یخچال فریزر از این دسته هستند. برعکس محصولات بی دوام، محصولاتی هستند که معمولا یک یا چند بار مورد استفاده قرار می گیرند، بعد نیاز است که جایگزین برایشان پیدا کرد، این محصولات بازه زمانی بسیار کوتاهی دارند و پس از رفع نیاز کنار گذاشته می شوند. انواع میوه ها و سبزیجات از این دسته هستند. خدمات هم محصولات ناملموسی هستند که شامل فعالیت ها و تلاش هایی هستند که با خود، منفعت به همراه دارند و برای رفع نیازها و خواسته ها ارائه می شوند. خدمات نقل و انتقالات و خدمات عمومی از این دسته هستند.

طبقه بندی محصولات هنگامی که از جنبه نوع مصرف کننده لحاظ شود، به دو دسته تقسیم می شود؛ محصولات مصرفی و محصولات صنعتی.

محصولات مصرفی به محصولات راحتی، محصولات مقایسه ای، محصولات ویژه و خاص و ناخواسته طبقه بندی می شوند. ازطرف دیگر محصولات صنعتی به اقلام سرمایه ای، محصولات ترکیبی، محصولات فرعی، مواد اولیه و خدمات طبقه بندی می شوند.

هنگامی که مفهوم این محصولات برای مشتریان و سازمان ها کاملا مشخص باشد به راحتی می توانند نیازها و خواسته های خود را با نوع محصولات تطبیق دهند.

سطوح محصولات:

در برنامه ریزی و مدیریت، سه سطح به هم وابسته از محصولات به طور معمول مورد بحث قرار می گیرند. این سطوح شامل موارد زیر است:

  • محصول محوری
  • محصول واقعی
  • محصول جانبی

محصولات محوری، منفعتی را که مشتریان درهنگام خرید محصول کسب می کنند را توصیف می کند. این محصولات به مشتری این امکان را می دهد که مشکلات را حل کنند و با خرید این محصولات نیازهای اساسی و پایه ای خود را برطرف کنند. برای مثال محصول محوری که یک لپ تاپ خریداری شده توسط مشتری به همراه دارد، سادگی و راحتی پردازش اطلاعات و موارد دیگری است که یک لپ تاپ آن را تسهیل می کند.

مرحله بعد محصولات واقعی هستند که در تولید آن ها به ویژگی هایی مانند مارک، بسته بندی، کیفیت طراحی اهمیت داده می شود و این ویژگی ها در کنارهم می توانند منفعت اصلی خریداری این محصولات را به خریدار ارائه دهند. برای هر خلاقیت و فکر صحیح کارآفرینانه این سطح محصول فرصت هایی برای تغییر کسب و کار را به همراه دارد. اگر این مرحله به خوبی پشت سر گذاشته شود می تواند منجر به کسب مزیت رقابتی در بازار شود.

سومین مرحله سطوح محصول، محصولات جانبی است که به منابع اضافه یا خدماتی که کسب و کار را نسبت به رقبایش متمایز می کند، اشاره دارد. خدمات پس از فروش، خدمات مشتری، ضمانت و تحویل از این سطح هستند.

خط محصول، آمیخته محصول:

یک خط محصول، گروهی از محصولات بسیار مرتبط است که برای فروش توسط بازاریابی ها ارائه می شوند و به عنوان یک واحد در نظر گرفته می شوند. آمیخته محصول، مجموعه ای از تمام محصولات یا خدماتی است که یک شرکت به بازارش ارائه می دهد. تعداد خطوط تولید در آمیخته محصول به عنوان عرض محصول در نظرگرفته می شود، درحالیکه تعداد محصولات در یک خط محصول را طول خط تولید می گویند.