از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
19 شهریور 1400

شنیدن اسم ویروس هیچوقت یادآور خاطره خوبی نبوده، به خصوص ویروس کرونا و خاطره روزهای سختی که برای همه ما به جا گذاشت، اما یک روش بازاریابی که خیلی ها هم از اون استفاده می کنند به همین اسم وجود داره که در این مقاله می خوایم راجع به این موضوع بحث کنیم. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) یا تبلیغات ویروسی به تکنیک های بازاریابی اطلاق می شود که از شبکه های ارتباطی اجتماعی برای افزایش آگاهی و شناخت نام یا فعالیتی تجاری از طریق عملیاتی ویروسی (مانند نشر ویروس در کامپیوتر و انسان) استفاده می کند. این شیوه، از طریق بازاریابی دهان به دهان، با استفاده از اینترنت و به صورت آنلاین گسترش می‌یابد و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد بسیار مفید است.

در مورد تاریخچه بازاریابی ویروسی اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. طبق نظرات متعدد تاریخچه دو کلمه بازاریابی ویروسی به سال 1990 برمی گردد. ابداع روشی با نام ویروس در تبلیغات به سال 1995 بر می گردد که مربوط به دوران ابتدایی بازایابی دیجیتال می باشد. در سال 1996 شرکت سرویس دهنده ایمیل Hotmail با استفاده از پیام تبلیغاتی    Get your Free email account at Hotmailو ارسال آن به کاربران موفق به افزودن ده ها میلیون کاربر به سرویس Hotmail خود شد. پس از آن در سال  1999 و فراهم شدن بسترهای اینترنتی  دنیل ماریک و ادواردو سانچز با استفاده از تکنیک های خلاقانه به معرفی فیلم جدید خود که اولین نمونه از سبک فیلم های شبه مستند بود با نام The Blair Witch Project  پرداختند و سعی کردند که فیلم به صورت ماجرای واقعی در چشم بصری هر بیننده ای مجسم شود و نتیجه تلاش آنها رسیدن به سود 250 میلیون دلاری بود که تا آن زمان بی سابقه بود، شد.

استراتژی های بازاریابی ویروسی:

  1. شناسایی مخاطبین هدف: اولین گام این است که ببینید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و در کدام شبکه‌های اجتماعی بیشتر فعالیت می‌کنند. هیچ تبلیغی خود به خود ویروسی نمی‌شود و باید علاوه بر جذابیت، پیغام صحیحی را به دیگران منتقل کند. به همین دلیل است که انتخاب یک کانال صحیح برای تبلیغات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا می‌تواند پیغام شما را به دست مخاطبان مناسب برساند.
  2. تهیه ویدیو: یکی از تکنیک‌های موثر در بازاریابی ویروسی ویدئو است زیرا مخاطبان را با محصولات و خدمات درگیر می‌کند. یک ویدئوی آموزشی یا سرگرم‌کننده تهیه کنید و در سایت‌هایی مانند یوتیوب یا سایر سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو منتشر کنید. زمانی که ویدئوی شما از نظر شخصی جالب و مفید باشد آن را با دوستانش نیز در میان خواهد گذاشت و به این ترتیب ممکن است در سراسر اینترنت منتشر شود. هرقدر یک ویدئو جنبه آموزشی یا سرگرمی بیشتری داشته باشد، پرطرفدارتر خواهد بود.

  3. خدمات یا محصول ارزشمندی را رایگان عرضه کنید: چه کسی بدش می‌آید کالا یا خدمات با ارزشی را مجانی دریافت کند؟ «رایگان» یکی از قدرتمندترین کلمه‌ها در دنیای بازاریابی است. به همین دلیل در بسیاری از کمپین بازاریابی ویروسی، برند برای جلب توجه مخاطبان خود اقدام به عرضه رایگان کالا یا محصولات می‌کند. با انجام این کار شاید نتوانید همین امروز یا فردا به سود مورد نظر خود برسید اما مطمئن باشید که توجه دیگران به برند شما جلب می‌شود و در آینده نزدیک نتیجه آن را خواهید دید. این تکنیک چگونه روی مخاطب تأثیر می‌گذارد؟ کلمه «رایگان» باعث جلب توجه مخاطب می‌شود و زمانی که به وب‌سایت یا فروشگاه شما مراجعه کند توجهش به مابقی اجناس نیز جلب خواهد شد. همچنین مطمئن باشید که این موضوع را با دوستان و اعضای خانواده نیز در میان خواهد گذاشت. فراموش نکنید که برای به دست آوردن چیزی باید ابتدا برای آن خرج کنید.

  4. احساسات مخاطب را برانگیزید: بازاریابی ویروسی 100 درصد با احساسات در ارتباط است. بنابراین برانگیختن احساسات مخاطب موثرترین تکنیک بازاریابی ویروسی است.پیغام احساسی بازاریابی‌های ویروسی باید به اندازه‌ای قوی باشد که بتواند سریع توجه مخاطب را جلب کند.

  5. در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید: واقعیت این است که این روزها یک برند با عدم فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین و… نمی‌تواند به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کند. زمانی که افراد تأثیرگذار یک صنعت محصولی را تبلیغ می‌کنند، مخاطبان بیشتری را به سمت یک برند جذب خواهند کرد. اینفلوئنسرهای صنعت خود را پیدا کنید و محصول یا خدمات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید. سپس از آن‌ها بخواهید که در صورت تمایل تجربه خود را با مخاطبان در میان بگذارند. این افراد فالوئرهای زیادی دارند و به دیده شدن برند شما کمک می‌کنند. همچنین اگر محصول شما توسط افراد متخصص و باتجربه توصیه شود تأثیر خوبی روی مخاطبان خواهد داشت.

  6. تکرار کردن را فراموش نکنید: پیغامی که تنها یک بار منتشر شود خیلی زود از ذهن‌ها خارج خواهد شد. تصور کنید محتوای جالب و غیرمنتظره‌ای تولید کرده‌اید که توانسته است توجه مخاطبان زیادی را جلب کند. احتمالا پیش خودتان فکر می‌کنید کارتان به پایان رسیده است و دیگر نیازی به کار اضافه نیست. اما این تازه آغاز ماجرا است. حال که توانسته‌اید توجه دیگران را جلب کنید باید وارد عمل شوید. یکی از راه‌حل‌ها این است که بازاریابی ویروسی را ادامه دهید. به‌عنوان مثال زمانی که مردم تبلیغات یک شرکت بیمه را می‌بینند، بعد از مدتی آن را فراموش خواهند کرد اما زمانی که به فاصله چند روز بعد تبلیغ متفاوتی با پیغام مشابه را مشاهده کنند آن را به یاد خواهند آورد. بنابراین تولید یک سری پیغام‌های ویروسی قدرت تأثیرگذاری کمپین تبلیغاتی شما را افزایش خواهد داد. 

مزایای بازاریابی ویروسی

  • افزایش مشتریان علاقمند به برند
  • زمان کم و رشد زیاد
  • کسب اعتبار قابل قبول
  • بهتر دیده شدن
  • ارزان بودن
  • محدود سازی هزینه‌های تبلیغاتی

معایب بازاریابی ویروسی

  • در این روش کنترل نام و نشان تجاری توسط شرکت کار سختی است.
  • مسیر رشد در این روش قابل پیش بینی نیست.
  • سنجش و اندازه‌گیری به سختی دیده می‌شود و شرکت‌ها نمی‌توانند رفتار کاربران را به طور دقیق دریافت کنند. این روش بر اساس برخورد کاربران بررسی می‌شود. در این روش کپی برداری بسیار دیده می‌شود و بارها دیده شده است که رقیبان نیز از ابزارهای ارتباطی استفاده می‌کنند. این روش بر اساس تلاش‌های مستمر یک سری اثرات معکوس دیده می‌شود و در نهایت پیام مورد نظر به شکل ناصحیحی ترویج پیدا می‌کند.

انواع بازاریابی ویروسی:

بازاریابی ویروسی محتوایی:

محتوای محصول را مورد بررسی قرار می دهد و با مانور دادن روی خروجی محصول از طریق بازاریابی دهان به دهان آن را به دیگران انتقال می دهید و به تدریج وایرال مارکتینگ آغار می شود که سبب رونق کسب و کار می شود. مثال : رستوران ها

بازاریابی ویروسی انتقالی :

این نوع از وایرال مارکتینگ می تواند به نوعی همان بازاریابی ویروسی محتوایی باشد. در این مورد فرد تجربه ای که از یک کسب و کار موفق بدست می آورد از طریق بازاریابی دهان به دهان به اشتراک می گذارد. مثال : آرایشگاه ها

بازاریابی ویروسی منفعت طلب :

مثلا شما در یک شرکت یا فروشگاه مشغول به کار هستید به دلیل امتیازی که آن ها به خاطر اثر بخشی به کسب و کار خود به شما می دهند، شما برایشان بازاریابی دهان به دهان و وایرال مارکتینگ انجام می دهید. مثال : کارمندان شرکت سایپا. پرسنل شرکت کاله با درصد تخفیف می توانند از فروشگاه های سون کاله خرید کنند.

بازاریابی ویروسی خرسندی :

فرد از سر رضایت و اعتمادی که به آن مجموعه دارد با رضایت کامل خود در جهت کسب و کار آن مجموعه بازاریابی دهان به دهان و در نتیجه وایرال مارکتینگ مثبت انجام می دهد. مثال : رضایت از نحوه ارائه خدمات بانک ها

بازاریابی ویروسی  ناخواسته:

فرد هیچ اطلاعی در مورد وایرال مارکتینگ ندارد ولی این کار را زمانی که از یک مجموعه رضایت داشت انجام می دهد.  یعنی فرد از ارزش خود مایه می گذارد و از طریق بازاریابی دهان به دهان که بسیار هم تاثیر گذار در کسب و کاراست این کار را انجام می دهد. مثال : مجموعه های تفریحی

بازاریابی ویروسی ناخوشایند (مخرب) :

در صورتی که کاربران در استفاده از بعضی محصولات یا خدمات بی کیفیت ناراضی باشند آن را با افراد دیگر به اشتراک می گذارند.

بازاریابی ویروسی اینفلوئنسری:

در این مورد کاربری که مخاطبان زیادی دارد برای کسب و کار شروع به وایرال مارکتینگ می کند. مثل پیج های اینستاگرامی، کانال های تلگرامی و….

بازاریابی ویروسی ارزشی :

در این روش کیفیت محصولات و خدماتی که توسط یک شرکت ارائه می شود حائز اهمیت است و به استفاده کنندگان این فرصت داده می شود تا در مورد محصولاتی که از آنها استفاده نموده اند نظرسنجی نمایند و کیفیت و خصوصیات آن را برای فرد دیگری تشریح کند تا فرد دیگر نیز به استفاده از آن محصول ترغیب شده و این چرخه همچنان ادامه می یابد .

بازاریابی ویروسی حیله ای :

در این روش از ترفندهای تشویقی برای ترغیب افراد استفاده می شود . در واقع کاربری به کاربر دیگر در مورد کیفیت و ویژگی های یک محصول شرح می دهد تا آن کاربر نسبت به خرید محصول اقدام نماید و در صورت خرید محصول پاداشی برای کاربر اولیه در نظر گرفته می شود و کاربر دوم نیز افرادی را در زیرمجموعه خود اضافه کرده و به این صورت افراد تشویق می شوند تا خریداران بیشتری یافته و پاداش بیشتری دریافت نمایند .

بازاریابی ویروسی حیاتی :

نمونه بارز این مدل از بازاریابی توسط نرم افزار آکروبات و سایت Ebay اجرایی شده است . روش کار به این صورت است که افراد می خواهند در تجربیات خود با دیگران شریک شوند که نیازمند استفاده از محصول مشخصی هستند . برای مثال کاربری می خواهد در تجربه یک محصولی با فرد دیگری مشارکت نماید در صورتی که کاربر دوم نیازمند استفاده از محصول دیگری است .

بازاریابی ویروسی مارپیچی :

در این مدل از بازاریابی افراد تجربیات جالب و متنوع خود را با دیگران به اشتراک می گذارند اما محصولات و کالاهای اجباری در این روش جایگاهی ندارد.