از استقبال خوب شما بسيار سپاسگزاريم

زمان مطالعه: 5 دقيقه
25 فروردین 1400

 برآورد درآمد طرح، یک اقدام مهم برای طرح‌های کسب‌وکار است، زیرا سرمایه‌گذاران تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را بر اساس تصمیمات درآمد برآورد می‌کنند، در واقع آن‌ها باید این اطمینان را پیدا کنند که آیا درآمد طرح به ‌اندازه‌ای هست که هزینه‌های طرح را پوشش دهد؟ پیش بینی می‌کنید مقدا درآمد شما چقدر باشد؟ آیا الگوهای مشابه را بررسی کرده‌اید؟ آیا از تعداد مشتری‌های بالقوه که تصور می‌کنید محصول شما را خریداری کنند باخبر هستید؟

واژه درآمد برای افراد و خانواده‌ها یادآور حقوق، دستمزد، سود، پرداخت بهره، اجاره و سایر شکل‌های درآمد که در یک دوره زمانی دریافت می‌کنند، می‌باشد؛ اما تعریف درآمد از نظر هر نهادی متفاوت است، به تعریف‌های متفاوت درآمد ازنظر بعضی نهادها توجه کنید:

از نظر دولت، درآمد پولی است که از مالیات، هزینه‌ها، جریمه‌ها، کمک‌های بلاعوض دولتی، یا نقل و انتقالات، فروش اوراق بهادار، حقوق معدنی و حقوق منابع و همچنین فروش‌هایی که انجام می‌دهند، دریافت می‌شود.

برای سازمان‌های غیرانتفاعی، درآمد اغلب به‌عنوان دریافتی‌های ناخالص، مورد اشاره قرار می‌گیرد و اجزای آن شامل کمک‌های مالی اشخاص، بنیادها و شرکت‌ها، کمک‌های مالی نهادهای دولتی، سرمایه‌گذاری‌ها، فعالیت‌های جذب سرمایه و هزینه‌های عضویت است.

در حسابداری، درآمد یعنی بهای کالای فروش رفته، خدمات انجام‌شده برای مشتریان و عواید سایر فعالیت‌های عادی یک موسسه در یک دوره مالی که به تحصیل وجه نقد، افزایش سایر دارایی‌ها و یا کاهش بدهی‌های آن منجر می‌شود.

روش‌های مختلفی برای محاسبه درآمد وجود دارد که بسته به روش‌های حسابداری متفاوت هستند:

در حسابداری تعهدی به‌محض اینکه کالا یا خدمتی به فروش می‌رسد، درآمـد حاصل از آن شناسایی و ثبت می‌شود. حتی اگر یک ریال هم بابت ارسال کالاها برای مشتری پولی دریافت نشده باشد. به همین دلیل ضروری است که صورت جریان وجوه نقد بررسی شود تا مشخص شود یک شرکت چقدر در دریافت پول از بدهکاران مؤثر عمل می‌کند.

حسابداری نقدی فقط فروش‌هایی را به‌عنوان درآمد شناسایی می‌کند که پول آن‌ها توسط مشتری پرداخت ‌شده باشد. وقتی پول نقد به شرکت پرداخت می‌شود، به‌عنوان دریافتی شناخته می‌شود تا تفاوت آن از درآمـد مشخص گردد. داشتن دریافتی‌ها بدون درآمد نیز امکان‌پذیر است. اگر مشتری از قبل برای خدمتی که هنوز ارائه نشده یا کالایی که تحویل داده نشده پول پرداخت نماید، به آن پیش دریافت درآمد گفته می‌شود.

درآمدی که در طرح‌های کسب‌وکار مدنظر است با تعریف درآمد در حسابداری مشابه است و به معنای مقدار پولی است که با فروش محصولات یا ارائه خدمات خود به دیگران در طی یک دوره‌ی خاص به دست می‌آورید. تمام مؤسسات بدون توجه به ماهیت آن‌ها که ممکن است یک پروژه‌ی بزرگ (خدماتی، بازرگانی و تولیدی) باشند یا حتی یک مؤسسه خیریه، برای ادامه فعالیت خود نیاز به یک جریان درآمدی دارند، این جریان درآمدی از فعالیت‌های گوناگونی مانند: فروش، حمل‌ونقل، تعمیرات و … به دست می‌آید.

مثال‌هایی از منابعی که باعث ایجاد درآمد می‌شوند:

  • پول نقد ناشی از فروش مستقیم کالا
  • انجام تبلیغات در سایت
  • خدمات مشاوره در صورت داشتن یک تخصص
  • ارائه آموزش