از استقبال خوب شما بسيار سپاسگزاريم

زمان مطالعه: 5 دقيقه
20 اردیبهشت 1400

آن هایی که می‌گویند موبایل و تکنولوژی‌های نوین درست مثل چاقو هستند که هم با آن کیک تولد می‌برند و هم آدم می‌کشند، درست می گویند. بدی‌ها و خوبی‌های تکنولوژی درست همین‌قدر ضدونقیض هستند. یکی از تکنولوژی های رایج اینترنت است و صرف‌نظر از وسعت کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین نقش‌های تکنولوژی بر روی کسب‌وکار و تجارت امروزی، ایجاد ارتباط امن، راحت، سریع و جامع با مشتری است که در بستراینترنت رخ می دهد.

در ابتدا کسب‌وکارهای سنتی با نصب دستگاه کارت‌خوان در محل فروشگاه خود مقاومت می‌کردند و اعتقاد به دریافت پول نقد داشتند.

ولی همان‌طور که شاهد هستید امروزه بدون دستگاه کارت‌خوان، فروش با سختی همراه است چراکه خریداران از فواید کارت‌های اعتباری آگاهند و از مزیت‌های تکنولوژی استفاده می‌کنند.

 به‌جرئت می‌توان گفت که اگر روزی ارتباط خوب با مشتری موجب خرید کالایی می‌شد، امروزه تأثیر وجود کارت‌خوان در آن محل کسب‌وکار چیزی کمتر از برخورد خوب ندارد.

و به‌زودی شاهد تسلط حداکثری فروشگاه‌های اینترنتی و کمرنگ شدن کسب‌وکارهای سنتی خواهیم بود.

در کنار مزایای تکنولوژی در کسب‌وکار باید مواظب این باشیم که تحت تأثیر جنبه‌ی منفی تکنولوژی قرار نگیریم.

تأثیر تکنولوژی بر بروز مشکلاتی مثل استرس، کم‌خوابی، افسردگی، عدم رضایت از تصویر بدنی و ده ها مشکل دیگر، انکارناپذیر است.

مغز ما برای تجزیه‌وتحلیل تکنولوژی 6 ماده شیمیایی مختلف ترشح می‌کند:

سروتونین: این ماده نزد افکار عمومی به‌عنوان جاری‌کننده «احساس خوب» شناخته‌شده است. سروتونین هنگامی ترشح می‏شود که کارهای خلاقانه انجام می‎دهیم، با دیگران در ارتباطیم و به ‎آن‏ها کمک می‏کنیم.

اندورفین: اندورفین در نزد افکار عمومی به‌عنوان تسکین‌دهنده درد شناخته می‌شود. این ماده برای ایجاد آرامش ترشح می‌شود.

اوکسی توسین: از اوکسی توسین با عنوان هورمون عشق یاد می‌شود و برای ارتباطات معنادار مفید است و متأسفانه در سرقت‌های آنلاین از آن برای سوءاستفاده از اعتماد قربانیان خود بهره می‌گیرند.

دوپامین: دوپامین هم یک ماده شیمیایی عصبی است که باعث ایجاد شادی و لذت می‏شود. ترشح این ماده در ما حس رضایت‌مندی ایجاد می‌کند، اما می‎تواند اعتیادآور هم باشد. طراحی تکنولوژی‎هایی که تمرکزشان بر تحریک ترشح دوپامین است، هرروز پررونق‌تر از دیروز می‌شود.

آدرنالین: آدرنالین که توسط یک فیزیولوژیست لهستانی و از پیشگامان غدد درون‌ریز و متابولیسم، ناپلئون سایبولسکی کشف شد، به دلیل تأثیرش در مهار واکنش‎های ما در موقعیت‎های جنگ‌وگریز معروف است. آدرنالین علاوه بر این هنگامی‌که در شبکه‎های اجتماعی فعال هستیم هم ترشح می‏شود.

کورتیزول: کورتیزول نقش‌های مختلفی ازجمله کاهش التهاب، کاهش واکنش‌های ایمنی، تأثیر بر متابولیسم و افزایش قند خون در بدن دارند.
ماده شیمیایی کورتیزول نماد افراد مضطرب و کم‌خواب است؛ آن‎هایی که سرشان به‌شدت شلوغ است و نمی‎توانند تمرکز کنند.

همان‌طور که دیدید، ترشح هورمون‌ها همه برای دفاع از ما، ایجاد لذت و یا آرامش است. پس چرا تکنولوژی آن‌قدرها هم خوب نیست؟ 
واقعیت در سه چیز است یکی زیاده‌روی در ترشح این هورمون‌ها، یکی اعتیادآور بودنشان و دیگری عدم تعادل بین ترشح هورمون‌ها