باتوجه به اینکه نیمی از افراد هر جامعه ای را زنان تشکیل میدهند، شرکت زنان در شغل های مختلف و کارآفرینی برای رشد و پیشرفت جامعه لازم و ضروری است. مشارکت زنان در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و غیره یکی از شاخص های تولید کشور محسوب میشود. یکی از موضوعات اصلی در توسعه، میزان بهره گیری صحیح از توانمندی ها و استعدادهای نیروی انسانی جامعه است. بر این اساس باید فرصت هایی برای ایجاد مشارکت عادلانه همه اقشار…
با یک تعریف ساده در ابتدا اگر بخواهیم به تعریف توسعه فردی اشاره کنیم می توانیم بگوییم: تمامی رفتارها و مهارت هایی که در جهت بهبود وضعیت فعلی مورد استفاده قرار می گیرند به اصطلاح توسعه فردی گفته می شود. به زبان ساده تر فرض کنید شما یک مهارت خاصی را دارید، برای اینکه در حرفه و تخصص خودتان به بهترین تبدیل شوید نیاز به توسعه خود دارید. در راهنمای منتشر شده توسط دانشگاه ییل، عناصر سازنده توسعه فرد در سه عامل شایستگی، نیازمندی های سازمانی…
واژه “System” در لغت بهمعنای دستگاه، سیستم، نظام، قاعده، دستگاه حکومت و … میباشد (حق شناس، ۱۳۸۷). سیستم مجموعهای از اجزا و روابط میان آنهاست که توسط ویژگیهای معین، به هم وابسته یا مرتبط میشوند و این اجزا با محیطشان یک کل را تشکیل میدهند(رضائیان، ۱۳۸۳). مانند یک کارخانه یا بدن انسان. این اجزاء در راه تحقق یک هدف حرکت میکنند و یکدیگر را در جهت تحقق این هدف کامل مینمایند. البته در فارسی معمولا از واژه نظام بهعنوان معادل سیستم استفاده میشود.
تولید یک محصول نیازمند استفاده از عوامل متعددی است. به مجموعه ای از این عوامل که انسان ها از آن ها استفاده میکنند تا کالا یا خدماتی را تولید کنند، منابع تولید گفته می شود. به طوری که هر یک از منابع تولید به استفاده از یک سیستم مدیریتی به منظور برنامه ریزی مناسب جهت استفاده بهینه، به موقع و به اندازه این منابع نیاز دارند. تولید هر نوع کالا و انجام هر نوع خدمات، به امکانات و تجهیزات مختلفی نیاز دارد که به آن ها منابع تولید گفته می شود…
مدل عبارت از الگویی برگرفته از واقعیت است و روابط بین متغیرها را نشان می دهد و می توانیم از آن برای پیش بینی در تصمیم گیری استفاده کنیم. تصمیم گیرنده می تواند مدلی از سیستم های موردنظر خود را ایجاد کند و سپس به کمک آن نتایجی مختلف را که از تصمیم های گوناگون حاصل می شوند، مورد مطالعه قرار دهد. با به کارگیری مدل بدون اینکه مخاطره ی تصمیم گیری در دنیای واقعی را داشته باشیم، می توانیم مطلوب ترین تصمیم را اتخاذ کنیم…
اغلب افراد برداشتی روشن و واضح از ارتباطات در ذهن ندارند. گروهی ارتباطات را منحصربه وسایل ارتباطی مثل تلفن، رادیو، تلویزیون و … می دانند. برخی افراد ارتباطات را درمقابل ضوابط و مقررات قرار می دهند و معتقدند روابط باید جای خود را به ضوابط بدهند. به زعم اینان ارتباطات همان روابط شخصی و غیرارادی اند. به هرحال از ارتباطات معانی و برداشت هایی گوناگون در ذهن افراد وجود دارد که در این مقاله صرفا ارتباطات سازمانی را مورد بحث قرار می دهیم…
کسب و کار رقابتی اصولا با آنالیز کزدن نقاط ضعف و قوت بین یک کسب و کار با دیگر رقبای کاری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. هر کسب و کاری که ویژگی های شایسته تری نسبت به رقبای کاری خود داشته باشد در واقع از مزایای رقابتی بیشتری برخوردار است. مزیت رقابتی، اقتصاد کسب و کار یک شرکت را بررسی کرده و استراتژی کسب و کار را برای مدت زمان طولانی تری با سرمایه های اساسی و بازار سرمایه مرتبط می کند. ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار…
یکی از ابزارهای مهم کسب موفقیت در پروژه، تهیه برنامه زمان بندی آن است. استفاده از تکنینکهای مدیریت زمان و برنامهریزی به پیشرفت شرکت، سازماندهی کارها، جلوگیری از هدر رفتن وقت و هزینههای جانبی کمک خواهد کرد.« مدیریت زمان و مهارت برنامه ریزی » در واقع، فرآیند سازماندهی و برنامهریزی مدت زمانی است که میخواهید برای انجام فعالیتهای مشخص صرف میکنید. مديريت زمان هرگونه دليل يا توجيه را رد مي كند.مديريت زمان كمك مي كند…
شروع یک کسب و کار جدید و یا خرید یک کسب و کار موجود گام بزرگی است که نباید ساده شمرده شود. بااین حال، با دوراندیشی صحیح و برنامه ریزی دقیق، تبدیل شدن از یک کارمند ساده به یک کارفرمای بزرگ می تواند فرایند ساده ای باشد؛ اما قبل از اینکه جسارت به خرج دهید و به رئیستان بگویید، مطمئن شوید که از توانایی های لازم برای راه اندازی کسب و کار خودتان برخوردارید و اینکه کسب و کاری را انتخاب کرده اید که با توانایی های شما سازگار است…
مدیران کسب و کار از وضعیت سنتی که در آن می توانستند تصمیم های مرتبط با فن آوری اطلاعات را تفویض کنند، یا از آن صرف نظر یا اجتناب کنند به سمت شرایطی حرکت کرده اند که دیگر نمی توانند تصمیمات خود را درمورد یک طرح بازاریابی، تولیدی، بین المللی، سازمانی یا مالی بدون در نظر گرفتن IT اتخاذ کنند. به تعداد فعالیت های کسب و کاری که باید انجام شوند، مسائل کسب و کاری که باید حل شوند و فرصت های کسب و کاری که باید پیگیری شوند…
همه افراد و مدیران کسب و کار ها برای داشتن روابط تجاری موفقیت آمیز و ارتباط موثر با دیگر کسب و کارها به مذاکره تجاری نیازمند هستند. کمتر کسب و کاری را می توان پیدا کرد که بگوید برای پیشرفت به هیچ کسب و کار دیگری متکی نیست و نیازی ندارد. مهارت های مذاکره برای مشاغل از آن جهت مفید است که می تواند اختلافات موجود بین افراد مختلف در یک محیط تجاری را بر طرف کند. از این رو برای مذاکره موفق باید مهارت های خاصی را یاد بگیرید…
وقتی درباره تحقیقات روانشناسی و استفاده ز روش های علمی برای شناخت رفتار آدمی صحبت می کنیم، در این صورت با علم روانشناسی سروکار داریم و هنگامی که درباره کاربرد یافته های روانشناسی در ابعاد گوناگون حیات انسانی سخن می گوییم، حرفه روانشناسی را مورد توجه قرار داده ایم. یک نفر روانشناس حرفه ای نیز مانند یک فیزیکدان یا زیست شناس، با کاربرد یافته های علمی رشته تخصصی خود به منظور حل مشکلات عملی مردم سروکار دارد…
معمولا تصمیم گیری رو یکی از مهم ترین راه هایی میدونن که باعث میشه یک کسب و کار با موفقیت یا شکست رو به رو شه. اینکه در شرایط عادی، حساس و یا مبهم چه تصمیماتی گرفته شه و اینکه آیا اون تصمیم گروهی باشه یا فردی؟ یا اینکه برای هرموقعیتی از چه مدلی استفاده کنیم و تعدادی سوال دیگه رو، در مقاله تصمیم گیری درموردش توضیح دادیم، درصورتیکه به بحث تصمیم گیری علاقه دارین حتما مقاله امروز رو بخونین و نظرتون رو به ما بگین. هر فردی برای انجام هر کدوم از وظايف …
شرکت ها و مؤسسات دانش بنيان، شرکت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است که به منظور همافزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد کالا و خدمات) در حوزه فناوري هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزارهاي مربوط تشکيل ميشود.انواع شرکت های دانش بنیان:
- شرکت های نوپا سطح ۱
یکی از خاطرات مشترک روزهای بچگی همه ما ضرب المثل نداستن عیب نیست، نپرسیدن عیب است می باشد، امروز که در مورد تفکر نقادانه مطالعه می کردم، یاد این ضرب المثل افتادم و فکر کردم، کسی که این ضرب المثل رو نوشته شاید می خواسته به ما یاد بده که همیشه به دنبال علت ها باشیم، سریع قانع نشیم و با اولین جواب فکر نکنیم به بهترین جواب رسیدیم، این ضرب المثل میگه که اگه چیزی رو درک نکردی حتما اون رو بپرس و یاد بگیر. تفكر انتقادي اولین بار توسط برخي فلاسفه در حدود۳۵۰…
ما اغلب از تئوری هراس داریم و نسبت به ارزش مطالعه، یادگیری و استفاده از تئوریها بیتوجهیم. عموماً وقتی واژه تئوری را میشنویم تصور میکنیم با مجموعهای از واژههای بیسر و ته و غیرکاربردی مواجه خواهیم شد که دردی از ما دوا نمیکنند و برای ما چیزی به جز اتلاف وقت ندارند. به همین دلیل است که اگر یک متخصص قصد داشته باشد نظرات خودش را با ارجاع به یک پیشزمینه تئوریک مشخص تشریح و توجیه کند، در ذهن ناخودآگاهمان او را به بیاطلاعی از دنیای واقعی و محدود ماندن…
ارزش (value) به زبان ساده باورها و عقایدی است که برای ما بسیار مهم است اما در دنیای کسب و کار و اقتصاد، معنای آن تفاوت دارد.در زبان کسب و کار به هرچیزی که برای مشتری سودمند است و مشری حاظر است برای آن پولی پرداخت کند را ارزش می گوییم پس از تعریف ارزش، ارزش آفرینی (Value Creation) نیز تعریف خود را پیدا می کند یعنی خلق ارزشی سودمند برای مشتری که باعث شود در ازای آن به ما پول پرداخت کند. انسان تنها موجود هوشمند این سیاره است که به ارزش نیاز دارد…
در گذشته دنیاي کار عمدتا از افرادي تشکیل می شد که به تنهایی کار می کردند و فعالیت به صورت گروهی و دسته جمعی رایج بود. کشاورزان، سفالگران، نقره سازان، پیشه وران و… کالاهاي خود را به تنهایی و یا به کمک همسایگان خویش می ساختند. هم اکنون الگوهاي کار انفرادي به تدریج جاي خودرا به الگوي کار گروهی داده است. کالاهایی مانند انواع خودرو، تلویزیون، سیستم هاي حرارتی و… را نمی توان به صورت انفرادي تولید کرد. پیچیدگی هایی که امروز در زمینه ارایه خدمات و تولید کالاهاي…
بدون هیچ گونه شکی، كار و تلاش در سعادت و رستگاري انسان ها نقش به سزائی داشته و دارد. ((اشتغال)) امروزه در جامعه ما, یکى از مسائل اساسى و موضوعات مورد بحث مى باشد, و هرکس نسبت به فراخور حالش و براساس رشته تخصصى و اندیشه هاى خود, در مورد چگونگى اشتغال جوانان و آداب و شیوه هاى کار, علل و انگیزه هاى بیکارى, انواع مشاغل, اولویت انتخاب شغل ها و… سخن گفته و بحث مى کند. با تأمل در منابع اصیل اسلامی درمییابیم اسلام به کار و تلاش…
رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه منظم (سیستماتیک) عملیـات، اقـدامات، کارهـا و نگـرش هاي افرادي که سازمان را تشکیل می دهند. در رشته رفتار سازمانی، مطالعه منظم جایگزین قضاوت شهودی می شود، یعنی مدارک و شواهد علمی که در شرایط کنترل شده جمع آوری می شود، به شیوه ای معقول مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد و در رابطه با هر معلولی در پی علت بر می آید. روشـن اسـت کـه وجـود چنین هدفی باعث می شود که به نتایج درستی دست یـابیم. بنـابراین رفتـار…
رمز ماندن در دنیای پر از تغییر امروزی بقا، خلاقیت و نوآوری است که میتواند متضمن بقای سازمان یا شرکت باشد. رقابت و پیشرفت در فضای کسبوکار امروزی در گرو داشتن کارکنانی خلاق، توانمند و کارآفرین است. امروزه سازمانها و بنگاههای اقتصادی کوچک و بزرگ در کشورهای صنعتی و پیشرفته بدون خلاقیت مستمر محکوم به فنا هستند.معمولا دو واژه ی خلاقیت و نوآوری با هم استفاده می شوند و گاها یک معنای ثابت را برای آن ها در نظر می گیرند، اما در…
برنامه ریزی فرایندی است که نشان می دهد یک سازمان چطور می تواند به اهداف مورد نظر خودش دست پیدا کند. برنامه ریزی فرایند تعیین دقیق این مطلب است که سازمان برای رسیدن به اهدافش چکار کند. به زبان رسمی تر، برنامه ریزی، <<توسعه سیستماتیک برنامه های عمل است که هدف از آن دستیابی به اهداف مورد توافق طی فرایند تحلیل، ارزیابی و انتخاب از میان فرصت هایی است که پیش بینی می شوند.>> اهداف متفاوتی برای برنامه ریزی…
یکی از کلمه هایی که ارائه تعریفی یکسان برای آن کار سختی است. کلمه استارتاپ است. دلیل آن هم این است که سازمان های مختلف تعاریف متعددی برای استارتاپ ها بیان کرده اند و به همین دلیل نمیتوان تعریف واحدی برای آن درنظر گرفت. اما معمولا تعریفی که برای آن در بین عموم شناخته شده است این است که استارتاپ ها شرکت هایی نوپا هستند که حول محور تکنولوژی و براساس یک ایده جدید شکل گرفته اند. در ادامه تعدادی از ویژگی های…
خوشه صنعتی ترجمه Industrial Cluster و این کلمه نیز ترجمه انگلیسی از عبارت ایتالیایی Desterto industrial است. موضوع ایجاد خوشه، برای اولین بار توسط آلفرد مارشال (اقتصاددان قرن ۱۹) در نظریه صرفه های اقتصادی ناشی از تجمع در دهه ۱۹۸۰ بیان شد. او اثر هم مکانی بنگاه ها را روی کارایی آن ها بررسی می کرد. در چهارچوب این نظریه شرکت های کوچک در عین حال که رقبای طبیعی همدیگرند، اعضای داخل یک شبکه مستقل نیز خواهند بود.
رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیط های جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهم ترین خصیصه ها که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، هوش هیجانی است. هوش هیجانی موضوعی است که سعی در تشریح و تفسیر جایگاه هیجانات و احساسات در توانمندی های انسانی دارد. مدیران برخوردار از هوش هیجانی، رهبران مؤثری هستند که اهداف را…
نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب وکار دارند. در واژه نامه آکسفورد، کسب وکار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است.در واژه نامه لانگمن، کسب وکار به فعالیت پول درآوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود، گفته میشود.به بیان ساده کسب و کار عبارت است ازحالتی از مشغولیت؛ و به طور عام، شامل فعالیت هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود در برمیگیرد. اگر بعضی تعاریف مهم کسب وکار را از قول متخصصان این رشته یاد کنیم…
اندازه کسبوکار را به شیوههای متفاوتی میتوان سنجید. موارد زیر تنها بعضی از معیارهای سنجش ابعاد کسبوکار هستند: بر اساس تعداد کارکنان، بر اساس گردش مالی سالانه یا میزان درآمد سالانه، بر اساس تعداد مشتریان، بر اساس سرمایهگذاری اولیه، بر اساس سن کسبوکار. وقتی صحبت از موفقیت یک کسبوکار میشود، خیلیها موفقیت کسبوکار را به بزرگ شدن آن مرتبط میدانند، اما باید برای دوران کوچک بودن کسبوکار نیز استراتژی و برنامه خاصی داشته باشیم…