از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
4 مهر 1400

یکی از ابزارهای مهم کسب موفقیت در پروژه، تهیه برنامه زمان بندی آن است. استفاده از تکنینک‌های مدیریت زمان و برنامه‌ریزی به پیشرفت شرکت، سازماندهی کارها، جلوگیری از هدر رفتن وقت و هزینه‌های جانبی کمک خواهد کرد.« مدیریت زمان و مهارت برنامه ریزی » در واقع، فرآیند سازماندهی و برنامه‌ریزی مدت زمانی است که می‌خواهید برای انجام فعالیت‌های مشخص صرف می‌کنید.

مديريت زمان هرگونه دليل يا توجيه را رد مي كند.مديريت زمان كمك مي كند كه تعيين كنيد كدام يك از كارهايي كه انجام مي دهيد مهمترين هستند. اين عمل به شما اين امكان را مي دهد به برخي فعاليتها اولويت زيادي دهيد و برخي از فعاليت ها را حذف كنيد.

اولويت بندي يكي از مهمترين قدم هاي مديريت زمان است.اين عمل كمك مي كند كه  هیچ کمکی برای دستیابی به اهداف مورد نظر را نمیکندحذف كنيد. اين مرحله بيشترين تغيير در جهت افزايش زمان را به دنبال دارد.با تصميم گيري در خصوص فعاليت هايي كه بايد انجام دهيد و فعاليتهايي كه بايد حذف كنيد اولويت بندي را آغاز كنيد.

تعریف برنامه‌ریزی در دیکشنری کسب و کار به این صورت آمده است:
یک عملکرد اساسی مدیریت که شامل تدوین یک یا چند برنامه دقیق برای دستیابی به تعادل مطلوب نیازها و تقاضاها با منابع موجود بوده که دارای 4 روند زیر است:

  1. هدف یا اهداف را تعیین می‌کند.
  2. استراتژی‌هایی را برای رسیدن به اهداف فرموله می‌کند.
  3. وسایل موردنیاز را مرتب یا ایجاد می‌کند.
  4. کلیه مراحل را با توالی مناسب پیاده‌سازی، هدایت و نظارت می‌کند.

با استفاده از برنامه زمانبندی پروژه می توان تاثیرات تغییرات احتمالی بر پروژه را پیش بینی نمود و حتی تصمیم بر انجام شدن و یا نشدن آن گرفت.

موفقیت یک پروژه به وجود برنامه زمانبندی که مطابق با توانمندی ها تهیه شود بستگی دارد. برنامه ای که به خوبی نشان دهد هر فعالیتی چقدر به سایر فعالیت های پروژه بستگی دارد، در چه زمانی و با چه هزینه ای و توسط کدام منابع مورد نیاز می باید انجام شود. برنامه زمانبندی یکی از ابزارهای مهم در برآورد بودجه پروژه است و در حقیقت خط مبنایی (Baseline) برای برآورد بودجه پروژه مطابق با زمان پروژه می باشد.

برنامه زمانبندی در حقیقت نقشه راه اجرای پروژه از شروع تا پایان و یا همان تحویل محصول پروژه است که به روشنی مسیر اجرای پروژه را برای تیم پروژه مشخص می کند. مدیر پروژه با استفاده از این نقشه راه در طول اجرای پروژه بر نحوه انجام فعالیت ها و در مواقعی تاثیر عوامل مختلف را بر عملکرد پروژه مورد بررسی قرارداده و اقدامات اصلاحی مورد نیاز را در ادامه کار در دستور کار قرار می دهد.

استفاده از تکنینک‌های مدیریت زمان و برنامه‌ریزی به پیشرفت شرکت، سازماندهی کارها، جلوگیری از هدر رفتن وقت و هزینه‌های جانبی کمک خواهد کرد.

تقویت مهارت‌های مدیریت زمان کمک می‌کند که شما در کسب‌ و کارتان عملکردی هوشمندتر و کارآمدتر (برخلاف ساعت‌های طولانی نارکارآمد) داشته باشید. تا جایی که به کمک برنامه‌ریزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین بازدهی را کسب کنید. با کمک مدیریت زمان شما به راحتی می‌توانید حتی بحران‌های اقتصادی پیشرو را نیز مدیریت کرده و از مشکلات آینده جلوگیری کنید. زیرا از قبل همواره نقشه‌ای اضافی برای کار تحت فشار و زمانبندی کوتاه‌مدت در نظر گرفته‌اید. همچنین مهارت‌های مدیریت زمان به شما کمک می‌کند که فشار کاری و استرس را کنترل کرده و در شرایط سخت دچار آشفتگی و سردرگمی نشوید.

از دیگر مزایای استفاده از مدیریت زمان و مهارت برنامه ریزی در زمینه شغلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بهروه‌وری و کارآیی بیشتر
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های جانبی
  • استرس کاری کمتر
  • شهرت کاری مناسب
  • افزایش فرصت‌های پیشرفت شغلی
  • شناخته شدن در زمینه کسب و کار
  • امکانات بیشتر برای دسترسی به اهداف بالاتر

اما عدم وجود مدیریت زمان نیز منجر به اتفاقات ناخوشایندی از جمله موارد زیر خواهد شد:

  • از دست رفتن فرصت‌های پیشرفت تجاری و شغلی
  • ناکارآمد بودن فعالیت‌ها
  • کیفیت بسیار پایین خدمات و محصولات ارائه شده
  • اعتبار حرفه‌ای پایین
  • بهره وری و کارایی بیشتر
  • استرس و عدم امنیت شغلی
  • ناتوانی در انجام کارها تحت فشار و زمانبندی کوتاه
  • ورشکستگی و از دست رفتن شغل و حرفه

به چه مهارت‌هایی، مهارت مدیریت زمان می‌گوییم؟

  1.  سازماندهی و منظم بودن
  2. اولویت‌بندی کارها
  3. هدف گذاری
  4. مهارت برنامه ریزی
  5. مدیریت استرس