از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
8 مهر 1400

کسب و کار رقابتی اصولا با آنالیز کزدن نقاط ضعف و قوت بین یک کسب و کار با دیگر رقبای کاری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. هر کسب و کاری که ویژگی های شایسته تری نسبت به رقبای کاری خود داشته باشد در واقع از مزایای رقابتی بیشتری برخوردار است. مزیت رقابتی، اقتصاد کسب و کار یک شرکت را بررسی کرده و استراتژی کسب و کار را برای مدت زمان طولانی تری با سرمایه های اساسی و بازار سرمایه مرتبط می کند.

ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار ممکن است مهم ترین هدف هر سازمانی باشد که هر شرکت باید بیشترین تمرکز خود را بر روی آن بگذارد. انواع مختلفی از مزیت رقابتی از مارک تجاری تا شبکه های توزیع هوشمند طراحی شده، می تواند وجود داشته باشد. اغلب عوامل متعددی هستند که برای ایجاد مزیت رقابتی با هم ترکیب می شوند مانند کیفیت محصول، قیمت گذاری استراتژیک، خدمات مشتری، موقعیت یابی در بازار، شبکه های توزیع، نوآوری و دسترسی به فناوری های جدید و … که کنار یکدیگر قرار گرفتن انواع مختلف این عناصر می تواند محصول یا خدمات یک کسب و کار را برای بازار مطلوب تر نماید.

اغلب مردم تنها به دو راه برای رقابت فکر می‌کنند:

  1. کیفیت
  2. قیمت

اما برای رقابت، بسیاری راه های آشکار دیگر وجود دارد که در اینجا با هم مرور می‌کنیم:

  • رقابت در کیفیت
  • رقابت در قیمت
  • رقابت در برند
  • رقابت در خدمات

انواع مدیریت رقابتی:

مدیریت هزینه : برای راه اندازی یک کسب و کار رقابت بر انگیز بهتر است که از قیمت محصولات خود شروع کنید.

مدیریت نوآوری: بیشتر شرکت ها به دنبال تولید محصولات و یا انجام خدماتی هستند که در آن سر رشته و مهارت دارند. اما به خاطر داشته باشید برای داشتن یک وجه رقابتی با هم قطارهای خود بهتر است گزینه نو اوری را همیشه روی میز کسب و کار خود داشته باشید. توجه به این موضوع باعث می شود کارکرد قوی تری نسبت به رقبای خود ارائه دهید 

مدیریت اطلاعات : تمامی کسب و کارها به سطح وسیعی از اطلاعات در راستای پیشرفت خود نیازمند هستند باید به این نکته توجه کرد که بیشتر رقابت های موفق در کسب و کار را از طریق دانش و اطلاعات به دست می آید کسب وکارهایی که موفقیت خود را به اثبات رسانده اند همواره برای پیشرفت بیشتر و بهتر به دنبال آخرین اطلاعات روز و تکنولوژی و استراتژی های روز جهان شوند

مدیریت سازگار : با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، کسب و کاری که بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن خود را با شرایط اقتصادی موجود در جامعه وفق دهد و در مسیر آن حرکت رو به جلو داشته باشد و پیشرفت کند موفق محسوب می شود یک کسب و کار موفق باید بتواند سازگاری های کامل ذهنی و شناختی با اقتصاد مرتبط با خود هماهنگ کند.

مزایای استفاده از استراتژی های رقابتی

۱. درک بهتر صنعت

برای مشارکت موثر در استفاده از استراتژی های رقابتی، باید صنعتی را که تجارت شما در آن قرار دارد، درک کنید. جمع آوری اطلاعات کمک می کند تا با آگاهی بیشتری تصمیمات مربوط به تجارت را اتخاذ کرده و احتمالاً شانس موفقیت خود را در دنیای تجارت افزایش دهید.

۲. برنامه ریزی قوی تر

مشاغلی که از استراتژی های رقابتی استفاده نمی کنند، اغلب موفق به برنامه ریزی منسجم و عملی نمی شوند. در صورت عدم وجود این استراتژی ها، ممکن است در نهایت کسب و کار شکست بخورد.

۳. سهولت در رسیدن به هدف

وقتی صاحبان مشاغل از استراتژی های رقابتی استفاده می کنند، خطوط مشخصی را در راستای هدف خود دنبال می کنند. با ایجاد این اهداف، صاحبان مشاغل می توانند تمام اعضای نیروی کار خود را در نظر گرفته و توانایی اعضای تیم را برای کمک به دستیابی به این اهداف مطلوب بهبود بخشند.

مزیت رقابتی و مزیت مقایسه ای:

هنگام در نظر گرفتن مزیت رقابتی، درک مزیت مقایسه ای نیز مهم است. این دو مفهوم به شدت بر یکدیگر تأثیر می گذارند، اما یکی نیستند. مزیت مقایسه ای زمانی است که یک تجارت بتواند با فرصت کمتری نسبت به رقابت، کالا تولید کند یا خدمات ارائه دهد. به طور کلی استراتژی مقایسه ای ثابت است و نیازی به حفظ آن نیست. این امر خصوصاً در مواردی است که هزینه فرصت های شغلی تا حد زیادی با دسترسی به نوع خاصی از نیروی کار یا منابع طبیعی تعیین می شود. در مقابل، استراتژی رقابتی مفهومی پویا است که توسط عوامل تا حد زیادی تغییرناپذیر ایجاد می شود.

داشتن مزیت نسبی می تواند عنصری باشد که به مزیت رقابتی یک شرکت کمک می کند در حالیکه داشتن مزیت نسبی همیشه تضمین کننده مزیت رقابتی نیست. در واقع هیچ یک از مزیت ها بهتر از دیگری نیست. شغلی که هم مزیت نسبی داشته باشد و هم مزیت رقابتی، احتمال موفقیت آن بیشتر است.