از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 8 دقیقه
1 شهریور 1400

یکی از خاطرات مشترک روزهای بچگی همه ما ضرب المثل نداستن عیب نیست، نپرسیدن عیب است می باشد، امروز که در مورد تفکر نقادانه مطالعه می کردم، یاد این ضرب المثل افتادم و فکر کردم، کسی که این ضرب المثل رو نوشته شاید می خواسته به ما یاد بده که همیشه به دنبال علت ها باشیم، سریع قانع نشیم و با اولین جواب فکر نکنیم به بهترین جواب رسیدیم، این ضرب المثل میگه که اگه چیزی رو درک نکردی حتما اون رو بپرس و یاد بگیر.

تفكر انتقادي اولین بار توسط برخي فلاسفه در حدود350 سال قبل از ميلاد، مطرح شد. نوشته هاي سقراط، افلاطون و ارسطو، شاگردان اون ها رو به اكتشاف نظريه ها و مفاهيم تشويق ميكرد. فلسفه هاي آنان در بردارنده اين مطلب بود كه غالبا نتيجه نهايي تجزيه و تحليل واقعيت ها و قضايا آن چيزي نيست كه در ظاهر امر به نظر ميرسه.
به نظر اونا، كند و كاو و تجزيه و تحليل قضاياي مربوط به يك واقعيت و تصميم گيري توام با اون، به منظور كند و كاو كامل مزايا و مخاطرات هر تصميم گيري، ضروريه.

اول از همه بگم که تفکر نقادانه را با گیردادن و انتقاد از عالم و آدم اشتباه نگیرید. برای مطالعه در مورد انتقاد، می تونید مقاله نحوه اصولی انتقاد رو مطالعه کنید که اصلا چه شرایطی داره و چه طور باید نقد کنیم؟

در این مقاله بحث ما روی موضوع تفکر نقادانه است، تفکری که یک نوع مهارت محسوب میشه و سود اون، اول از همه به خود ما برمیگرده.

در تعریف تفکر نقادانه تعاریف زیادی ارائه شده و هرکس با دید و اندیشه خود، تعریفی برای اون ارائه داده که با مطالعه اون ها من فقط به 3 کلمه رسیدم؛

متفاوت فکر کردن

کسی که متفاوت فکر می کنه، می تونه؛

  • استدلال کنه
  • نظرات مختلف رو از جهات گوناگون بررسی کنه
  • تصمیم عجولانه و احساسی نمیگیره
  • عمیق تر فکر میکنه و مستدل حرف میزنه
  • دید خودانتقادی پیدا میکنه
  • آدم ها رو سیاه و سفید نمیبینه
  • همه چی رو بهتر و بیشتر درک میکنه

و خیلی نتایج دیگه که تعاملاتمون با دنیای اطرافمون رو تحت تأثیر قرار میده.

اینکه تفکر انتقادی در یک کسب و کار بیشتر برای مدیر لازمه یا کارمند رو به عهده ی خودتون میذارم تا در موردش فکر کنین، اما به نظر من در زندگی روزمره، همه مردم باید تفکر انتقادی داشته باشن و در دنیای کسب و کار این مهارت بیشتر برای مدیران میتونه تآثیرگذاری خودش رو نشون بده.

تاثیر تفکر نقادانه در کسب و کارها:

چندخط بالاتر گفتم که به نظر من تفکرنقادانه یعنی متفاوت فکرکردن. وقتی که نقادانه فکر میکنیم و فکرمون با بقیه فرق داره، اون موقع می تونیم از یه دید جدید به مسائل نگاه کنیم، با دید جدید می تونیم راه های مختلف حل مسائل رو پیدا کنیم و همین پیداکردن راه های مختلف باعث به وجود اومدن نوآوری در کسب و کار میشه.

برای موفقیت در کسب و کار با روش تفکر انتقادی باید یه موضوع رو از همه نظر بررسی کنید و اون رو زیر سوال ببرین، این کار برای شروع ممکنه سخت به نظر برسه.

فرضیه) برنامه ریزی مشارکتی در کسب و کار باعث عملکرد بهتر کارکنان خواهد شد.

بررسی این فرضیه نشون میده که شما چقدر مهارت تفکر انتقادی رو دارین، وقتی میگم از همه لحاظ بررسی کنیم یعنی اینکه باید بگیم؛ چرا این فرضیه عنوان شده؟ کارکنان چه بخشی مدنظربوده؟ چه تحقیقاتی تاحالا با این موضوع انجام شده؟ نتایج تحقیقات چی بوده؟ ویژگی کارکنان گروه هدف چیه؟ چه تیپ شخصیتی دارن و …

اگه همه این ها رو مورد بررسی قرار دادین و برای همه این ها جواب مستدل داشتین یعنی شما می تونید منتقدانه فکر کنید.

برای آشنایی بیشتر با برنامه ریزی هم می تونید مقاله برنامه ریزی ما رو بخونید.

بنابراین همه مسائل و فرضیه های موجود کسب و کار خودتون رو بررسی کنید حتی اون مسائلی که فکر می کنید هیچ مشکلی نداره و اصلا نیاز به بررسی ندارن. به خصوص اون مواردی که جنبه یک قانون رو در محیط کاریتون پیدا کرده، شاید مشکل همون موردی باشه که سال ها اجرا شده ولی حالا به دلیل تغییر محیط کار، تغییر جامعه حتی تغییر میل و سلیقه افراد باید اون مورد رو هم تغییر بدین.

برای مطالعه بیشتر در مورد تغییر هم می تونید مقاله مدیریت تغییردر سازمان ما رو بخونید.