از استقبال خوب شما بسيار سپاسگزاريم

خلاصه اجرایی آخرین قسمت از یک طرح کسبوکار است که پس از بررسیهای بازاریابی، اقتصادی، مدیریتی و مالی تنظیم میشود، ولیکن ازنظر ساختاری و شکلی در ابتدای طرح درج میگردد و اولین قسمتی است که خواننده آن را مطالعه میکند. این متن باید بهصورت خلاصه و دقیق و با بیان شیوا تنظیم گردد؛ درصورتیکه این بخش بتواند نظر مخاطب را جلب کند آنگاه وی به خواندن سایر قسمتهای طرح ترغیب میگردد. خلاصه اجرایی را میتوان کلید ورود به مطالعه کامل طرح کسبوکار دانست.
اینجاست که جوهره تجارت شما مشخص خواهد شد. لذا در اولین پاراگراف بهتر است به شرح اینکه چهکاری انجام خواهید داد بپردازید و بعد از توضیح آن سعی کنید تا کسبوکار خود را بفروشید. خلاصه اجرایی دروازه ورود سرمایه گذار به طرح کسبوکار شما میباشد، در تدوین این بخش باید سخت فکر کنید و موارد غیرضروری را حذف کنید.
چراکه اگر این دروازه خوب تزئین شده باشد و حس کنجکاوی سرمایهگذار یا شریک تجاری را برانگیزد آن وقت استفاده از آن بهعنوان یک راهکار هوشمندانه می تواند تأمین مالی تجارت شمارا در طول کار تضمین نماید.
بهطورکلی توصیه می شود که این بخش را بعد از نگارش بخش های دیگر به صفحه اول اضافه نمایید، زیرا هنگامیکه شما جزئیات بیشتر از کسبوکار خود دانستید به شما کمک خواهد کرد خلاصه اجرایی بهتری آماده کنید. به جرات میتوان گفت دلیل اصلی تدوین خلاصه اجرایی این است که در بسیاری از موارد سرمایهگذار، وامدهنده، مدیر یا مخاطب شما تنها چیزی را که میخواند خلاصه اجرایی است و بعدازآن تصمیم میگیرد ادامه دهد یا خیر.
در حالت ایدئال خلاصه اجرایی شما حداکثر ۱-۲ صفحه خواهد بود که باعث خواندن سریع و اشتیاق به شنیدن بیشتر در سرمایهگذاران میشود. اکثر مدیرانی که قرار است به جریان افتادن پرونده طرح شما براي دریافت کمک و حمایت مالی را تأیید کنند همیشه دچار مشکل کمبود وقت هستند و ازاینرو نباید انتظار داشته باشید که با دقت کامل براي خواندن طرح شما که در صفحات متعددی تهیهشده وقت بگذارند.
چه چیزهایی در خلاصه اجرایی آورده میشود؟
در ادامه به چند نکتۀ کلیدی که باید در خلاصه اجرایی گنجانده شوند بر اساس مقطع کسبوکار اشاره میکنیم:
الف – اگر کسبوکاری تثبیتشده دارید؛
اگر کسبوکار شما به ثبات رسیده است، مطمئن شوید که اطلاعات زیر حتماً در طرح کسبوکار شما ذکر شوند:
۱. بیانیه مأموریت (Mission Statement): این بخش توضیح میدهد که کسبوکار شما دربارهی چیست. طول این قسمت بین چند جمله تا یک پاراگراف خواهد بود.
۲. اطلاعات شرکت: شامل بیانیهی کوتاهی است که زمان شروع کسبوکار، نام مؤسسین و نقشهایشان، تعداد کارمندان و محل کسبوکار شمارا پوشش میدهد.
۳. نکات برجستهی توسعه: شامل نمونههایی از رشد شرکت از قبیل نکات جالب مالی یا مربوط به بازار است (برای مثال شرکت الف حاشیه سود و سهم بازارش را از زمان تأسیس هرسال بهطور مستمر افزایش داده است). اشاره به گرافها و جدولها در متن میتوانند در این بخش مفید باشند.
۴. محصول/خدمات شما: بهطور مختصر محصول یا خدماتی که ارائه میدهید را وصف کنید.
۵. اطلاعات مالی: اگر به دنبال جذب سرمایه هستید این قسمت باید شامل هر نوع اطلاعات دربارهی بانک و سرمایهگذاران فعلی شما باشد.
۶. برنامههای آینده را خلاصه کنید: توضیح دهید که میخواهید کسبوکار خود را در آینده به چه سمت و سویی ببرید.
بهاستثنای بیانیهی مأموریت، همهی اطلاعات موجود در خلاصهی اجرایی باید به شکلی مختصر و مفید و در یک صفحه پوشش داده شوند.
ب- اگر استارتاپ یا کسبوکاری نوپا هستید؛
اگر بهتازگی در حال راه انداختن کسبوکاری جدید هستید، اطلاعات کسبوکار شما بهاندازهی یک شرکت جاافتاده نخواهد بود. بهجای آن، بر روی تجربه و پیشینهی خود بهعلاوهی تصمیماتی که شمارا به سمت شروع این شرکت بهخصوص سوق داده است تمرکز کنید.
نشان دهید که تحلیل بازار را انجام دادهاید. اطلاعاتی دربارهی نیاز یا شکافی در بازار مخاطب خود و اینکه چطور راهحلهای خاص شما میتوانند آن شکاف را پر کنند بگنجانید. خواننده را قانع کنید که میتوانید در بازار مخاطب خود موفق شوید و سپس به برنامههای آینده بپردازید.
نوشتن یک خلاصه اجرایی در حالت ایدئال
خلاصه اجرایی میتواند بهعنوان یک سند مستقل عمل کند که شامل نکات برجسته برنامهریزی شما میباشد. درواقع، سرمایهگذاران بهتنهایی با خواندن خلاصه اجرایی کسبوکار شمارا ارزیابی خواهند کرد. آنها اغلب به دنبال یک برنامه کامل، ارائه زمین و دادههای دیگر در مورد کسبوکار شما هستند.
ازآنجاکه خلاصه اجرایی مانند یک جزء حیاتی از طرح کسبوکار شما است، آن را با عنوان روشن و مختصر و بدون رفتن به جزئیات بیشازحد برای پوشش برجسته مسائل کلیدی کسبوکار خود تهیه کنید.
راهحل کسبوکارتان برای یک مشکل یا رفع یک نیاز در بازار را شرح دهید. هدف هر کسبوکار حل یک مشکل برای مشتریان خود یا پر کردن یک نیاز در بازار و ارائه راهحل، محصول یا خدمات است.
چگونه مشکل در بازار را شناسایی کردهاند؟ بازار هدف و مشتری ایدئال شما کیست؟ چرا مشتری شما هستند؟
اگر میتوانید در طرح کسبوکار نشان دهید که مشتریان بالقوه در حال حاضر علاقهمند هستند و یا شاید در حال حاضر خریدار محصول یا خدمات شما هستند، این فوقالعاده خوب است.
خلاصه مالی که شامل جنبههای کلیدی برنامه مالی شما است و بهطور مطلوب با یک نمودار فروش برنامهریزیشده، هزینه و سودآوری طرح کسبوکار شمارا نشان میدهد بودجه موردنیاز شما به جمعآوری پول برای شروع و یا رشد کسبوکار نقاط عطف و کشش آخرین عنصر کلیدی از یک خلاصه اجرایی است که سرمایهگذاران میخواهند بدانند.
درنهایت توصیه میشود هنگام جمعبندی خلاصه اجرایی بسته به نوع مخاطب سؤالات زیر را در ذهن داشته باشید:
شکل قانونی_ مالکیتی شرکت؟
مشتری و بازار؟
حق ثبت؟
برنامه بازاریابی و…
چند مطلب پیشنهادی آموزشی از انار