از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
10 خرداد 1400

پنج منبع برای ایده یابی کالای جدید عبارتند از:
منابع داخلی، مشتریان، رقبا، واسطه فروش و فروشندگان مواد اولیه
یک بررسی نشان داده است که حدود ۵۵ درصد تمام ایده های نو از داخل شرکت سرچشمه گرفته اند. شرکت در این زمینه ازروش های مختلفی استفاده میکند.

منابع داخلی:

ایده نو می تواند با تحقیق و توسعه در خود شرکت به دست آید. شرکت می تواند برای به دست آوردن ایده های جدید از قابلیت های دانشمندان، مهندسین و پرسنل تولید استفاده کند. ایده نو می تواند دفعتا به ذهن مدیران اجرایی خطور کند. پرسنل فروش شرکت نیز یکی از منابع خوب داخلی برای به دست آوردن ایده های جدید هستند. زیرا این افراد به طور روزانه با مشتریان در تماس اند. شرکت تویوتا ادعا میکند که در سال، حدود ۲ میلیون ایده جدید از کارکنان خود دریافت می دارد. با توجه به تعداد کارکنان شاغل در این شرکت، سهم متوسط هر یک از کارکنان به ۳۵ پیشنهاد جدید در سال می رسد. ۸۵ درصد از این ایده های جدید عملا در شرکت به مورد اجرا گذاشته می شوند.

مشتریان:

تقریبا ۲۸ درصد ایده های جدید از ارتباط با مشتریان و گوش فرادادن به آنها به دست می آیند. با بررسی خواست های مصرف کنندگان، می توان به نیازها و خواسته های آنان پی برد. شرکت می تواند با تجزیه و تحلیل پرسش های مطرح شده مصرف کنندگان و بررسی انتقادات و پیشنهادهای آنها به ایده های جدیدی دست یابد. ایده های جدیدی که به نحو مؤثرتری مسایل ومشکلات آنان را مرتفع سازند.
در همین مورد، پرسنل فروش و مهندسین شرکت می توانند برای به دست آوردن پیشنهادات جدید با مشتریان تماس بگیرند.
رقبا:
برای تولید کالاهای جدید در حدود ۲۷ درصد ایده های نو از تجزیه و تحلیل و بررسی کالاهای تولیدشده رقبا فراهم می آیند. دراین زمینه شرکت می تواند از آگهی های تبلیغاتی و سایر وسایل ارتباطی که رقبا از آن استفاده میکنند، اطلاعات ارزشمندی درباره کالاهای جدید تولیدی آنها به دست آورد. همچنین شرکت ها محصولات رقیب خود را می خرند تا برای پی بردن به نحوه کار این محصولات، آنها را از هم جدا کنند. سپس شرکت با انجام برآوردهای فروش لازم، تصمیم میگیرد که محصول جدید را تولید و به بازار عرضه کند یا نه. مثلا شرکت فورد قبل از اینکه اتومبیل مدل تاروس خود را به بازار عرضه کند، بیش از ۵۰ اتومبیل رقیب را برای کپی کردن با اصلاح قطعات، از هم جدا کرد. شرکت فورد سرانجام در اتومبیل مدل تاروس خود از پدال گاز اتومبیل آلودی ، باک سوخت اتومبیل مدل سوپرا”شرکت تویوتا، تایر و مکان قرار دادن جک اتومبیل بی ام و، و ۴۰۰ ویژگی برجسته دیگر استفاده کرد.

واسطه های فروش:
واسطه های فروش به دلیل نزدیکی به بازار قادرند اطلاعات ارزشمندی درباره مسائل و مشکلات مصرف کننده و امکان تولید کالای جدید در اختیار شرکت قرار دهند.

فروشندگان مواد اولیه:
فروشندگان مواد اولیه نیز می توانند شرکت را نسبت به تصورات، روش ها و مواد اولیه ای آگاه کنند که می توانند در تولید کالای جدید مورد استفاده قرار گیرند.
سایر منابع برای ایده یابی عبارتند از: مجلات بازرگانی، نمایشگاه ها، کارگزاران دولتی، مشاورین کالاهای جدید، آژانس های تبلیغاتی، مؤسسات تحقیقات بازاریابی، دانشگاه ها و آزمایشگاه ها و غیره.

تجربه کاری
بیش از نیمی از تمامی عقاید مربوط به کسب و کارهای جدید ، برگرفته از تجارب کارآفرینانی هستند که در صنایع و برای کارفرمایان خود کار می کنند. ممکن است یک ایده از طریق مشاهده شکایت مشتریان درباره یک موضوع یا آنچه که از طریق بنگاه یا صنعت در دسترس آنان نیز نیست ظهور کند ممکن است در تجارب کاری خود به این موضوع اندیشیده باشید که روش متفاوتی برای کار کردن ، فروش محصولات یا ارایه خدمات وجود دارد.
حتی اگر دارای سالها تجربه کاری در یک بازار یا صنعتی نیستید ممکن است شاهد کسب و کاری باشید که برایتان جذاب است زیرا شما محصولات خاصی را دوست دارید یا شاهد رشد بازار آن کسب و کار بوده اید و فکر می کنید که شما نیز می توانید در این زمینه شانس خود را بیازمایید. هاوارد شولتز پس از آنکه متوجه حضور انواع کافی شاپ ها در گوشه و کنار ایتالیا شد از این ایده در قبال عرضه قهوه در کافی شاپ ها استفاده کرد او شرکت استارباکس که یک قهوه خانه کوچک در سیاتل بود را خرید و امروزاستارباکس دارای ۸۵۰۰۰ فروشگاه و ۹۰۰۰۰ کارمند که از آلاسکا گرفته تا بانکوک مشغول به کار هستند. شولتز این فرصت را با به چالش کشیدن این باور به دست آورد که افراد تمایل ندارند بیش از یک دلار در ازای هر فنجان قهوه هزینه کنند.
سرگرمی یا علاقه شخصی
بسیاری از افراد روشی را برای تبدیل سرگرمی های خود به کسب و کار های جدید موفق می یابند و شاهد فرصتی خوب برای انتقال این حس خود به دیگرانی هستند که دارای علایق مشترکی هستند. برایان ماکسول نفر اول مسابقه دو ماراتن در لند بود تنها یک دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود که او دچار گرفتگی عضله شکم شد او مسابقه را با قرار گرفتن در رده هفتم به پایان رساند وقتی به خانه بازگشت او با جنیفر بیدولف ملاقات کرد که او هم یک دونده و دانشجوی رشته علوم تغذیه در دانشگاه کالیفرنیا برکلی بود .ماکوسل دریافت که مشکلات مربوط به گرفتگی عضله او در میان ورزشکاران بسیاری از رشته های ورزشی رایج هستند او و بیدولف صدها ترکیب از مواد طبیعی را امتحان کردند تا بتوانند ماده ای را پیدا کنند که غذا را به راحتی هضم کند و سریعاً به انرژی تبدیل شود آنها نهایتاً به ترکیبی مطلوب از قند میوه ، سبوس ، جو و پروتئین شیر دست یافتند آنها این محصول را پاوربار نامیدند و امروزه این ماده انرژی بخش در طعم های مختلف و با مواد تشکیل دهنده گوناگون موجود است و در۳۰ کشور جهان به فروش می رسد.
دوستان و خانواده
عقاید می توانند از طریق گفتگو با خانواده و دوستان به ذهن شما خطور کنند و اگر شما با ذهنی باز با آنها برخورد کنید امکان ظهور یک فرصت بزرگ کسب و کار فراهم می آید.
آموزش و تجربه
کارآفرینان قادر هستند تا ایده های کسب و کارهای جدید را از طریق تجربه و تخصص خود شناسایی کنند و محصولات و خدماتی را ارایه کنند که دیگران تمایل دارند آنها را بخرند