از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
28 مرداد 1400

آیا تا به حال به مک دونالد، یا دیگر رستوران های فست فود وارد شده اید و برایتان سوال پیش آمده است که چه کسی صاحب آن است؟

مردم معمولا اصطلاحات فرانچایز یا فرانشایز را می شنوند یا به کار می برند اما شاید به درستی معنای آن را ندانند. فرانچایز یک واژه جدید نیست، فرانچایزینگ یک صنعت نیست، فرآوری یا تولیدات یا حتی یک محصول نیست، فرانچایزینگ یک روش بازاریابی محصولات یا خدمات در دسته های مختلف کسب و کار است.

فرانچایزینگ اعطای امتیاز از یک طرف (امتیازدهنده) به طرف دیگر (امتیازگیرنده) است که حق سفارشی کردن، تولید، بازار، توزیع یا پشتیبانی محصولات یا خدمات را می دهد که امتیاز دهنده موافقت می کند که پشتیبانی مرکزی، تجاری و تکنولوژی را فراهم کند و از طرفی امتیازدهنده مبلغی معین و یا درصدی از فروش را به عنوان حق امتیاز دریافت می کند.

فرانچایز روشی برای توزیع یا توسعه محصولات یک شرکت، کالاها یا خدمات از طریق فروشگاه خرده فروشی است که مالکیت آن اپراتور مشخص 

ثالث مستقل است، اپراتور مشخانص ثالث با این محصولات یا خدمات با استراتژی های بازاریابی متفاوت و متدهای نام برند ثبت شده، بازرگانی یا تجارت می کنند و سپس در عوض، اپراتور مشخص ثالث به مالک فرانچایز حق امتیاز پرداخت می کند.

مزایای فرانچایزینگ:

  •  کاهش هزینه های تبلیغات: ارائه دهندۀ فرانچایز قبلاً کار تبلیغات و اصطلاحاً جا انداختن برند خود را با انجام فعالیت های مختلفی در حوزۀ برندیگ و مدیریت برند انجام داده است. برای مثال، مک دونالد پول تمام تبلیغات در رسانه ملی را پرداخت می کند، هر امتیازگیرنده در هرکجا باشد نباید هزینه ای برای بازاریابی پرداخت کند.
  • کاهش ریسک سرمایه گذاری: مهم ترین مزیت فرانچایزینگ وجود حداقل ریسک است. با دقت در انتخاب یک برند مناسب که وجهۀ قابل قبولی دارد و نیز انتخاب هوشمندانۀ بازار هدف، می توان بدون نگرانی از نبود بازار و عدم بازگشت سرمایه، یک کسب و کار نسبتاً سودآور به راه انداخت.
  • سهولت راه اندازی فیزیکی و فراهم آوردن ملزومات، دکوراسیون و پیاده سازی سیستمهای مدیریتی. معمولاً ارائه دهندۀ فرانچایز همۀ این موراد را به عهده می گیرد.
  • کاهش دغدغه های مربوط به یافتن تامین کننده و پیمانکار.

معایب فرانچایز:

  • عدم وجود قابلیت انعطاف در انجام برنامه های مدیریتی و تبلیغاتی
  • وابستگی شدید به صاحب برند
  • الزام به تهیه مواد و برخی خدمات از صاحب برند

گام های ایجاد فرانچایز:

در مرحله اول باید صنعت یا شاخه کاری مورد علاقه خود را انتخاب کنید، قدم بعدی تطبیق میزان سرمایه است، یعنی حرفه مورد نظر را با سرمایه خود تطبیق دهید. توجه داشته باشید که به طور معمول فرانچایز دهنده تخمینی از میزان سرمایه مورد نیاز در اختیار شما قرار می‌دهند که به نسبت درست است. برای این تخمین ۲۰ درصد خطا فرض کنید تا احتیاط را از دست نداده باشید.

قدم بعدی مراجعه به یک وکیل فرانچایز است. وکیل فرانچایز وکیلی است که  دارای پروانه وکالت باشد و به طور خاص در زمینه قانون فرانچایز از تخصص و تجربه برخوردار باشد. از این وکیل بخواهید که قرارداد فیمابین شما و فرانچایز دهنده را به دقت مطالعه کند و برای شما توضیح دهد. در عین حال دل‌مشغولی‌های خود را با او درمیان بگذارید و مشورت بگیرید.

قدم بعدی مذاکره و عقد قرارداد برای خرید فرانچایز است، از این به بعد فرانچایز دهنده در کنار شماست، به طور معمول این خدمات را فرانچایز دهنده برای شما انجام می‌دهد: آموزش پرسنل، کمک برای پیدا کردن محل مناسب به منظور راه‌اندازی کسب و کار، کمک به تجهیز و راه‌اندازی کسب و کار، تبلیغات، تامین مواد اولیه و مواد مصرفی مورد نیاز و ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی نظیر انبار و حسابداری.