از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

شاید بارها برای شما هم پیشآمده است که از دست همکار، رئیس و یا شریکتان ناراحت شدهاید، رفتار نادرستی دیدهاید و خواستید به او بگویید؛ اما نهتنها گفتن شما کار را درست نکرده بلکه اوضاع را از آنچه که بود، بدتر هم کرده است!
معمولاً وقتی رفتار طرف مقابل با رفتار موردپذیرش ما متفاوت باشد، شروع به انتقاد میکنیم، اما باید به یاد داشته باشید انتقادی که بر پایه اصول نباشد باعث به وجود آمدن مشکلات عدیدهای برای انتقادکننده و انتقاد شونده میشود.
زمانی که انتقاد میکنیم، هدف ما اصلاح رفتارهای طرف مقابل است. پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که انتقاد را به نحوی انجام دهیم که تأثیرگذاری مثبتی را همراه خود داشته باشد.
در مرحله اول از خود بپرسیم که آیا من دوست دارم مورد نقد قرار بگیرم یا خیر؟ و اینکه اگر چگونه از من انتقاد کنند برایم خوشایند است و قبول میکنم؟
من خودم بهشخصه دوست دارم کسی که از من انتقاد میکند اولاً خیلی آرام و مهربان باشد و در شرایط و مکان مناسبی باشد و از همه مهمتر فقط رفتاری که باعث اذیتش شده را مورد نقد قرار دهد نه کل رفتار و شخصیتم را.
زمانی که انتقاد میکنیم، هدف ما اصلاح رفتارهای طرف مقابل است. پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که انتقاد را به نحوی انجام دهیم که تأثیرگذاری مثبتی را همراه خود داشته باشد.
در مرحله اول از خود بپرسیم که آیا من دوست دارم مورد نقد قرار بگیرم یا خیر؟ و اینکه اگر چگونه از من انتقاد کنند برایم خوشایند است و قبول میکنم؟
من خودم بهشخصه دوست دارم کسی که از من انتقاد میکند اولاً خیلی آرام و مهربان باشد و در شرایط و مکان مناسبی باشد و از همه مهمتر فقط رفتاری که باعث اذیتش شده را مورد نقد قرار دهد نه کل رفتار و شخصیتم را.
1) آیا میتوانم با روش دیگری جز انتقاد رفتارش را گوشزد کنم؟
2) آیا مشکل آنقدر بزرگ است که ارزش انتقاد را داشته باشد؟
3) آیا خود من این مشکل را ندارم؟
4) آیا اصلاً به من ارتباطی دارد؟
5) آیا فرد دیگری میتواند این انتقاد را انجام دهد؟
6) آیا الآن زمان و مکان مناسبی برای انتقاد کردن است؟
روش درست انتقاد کردن در شش گام
- کسب اجازه
- حُسن جویی یا بیان اشتباه شخصی
- بیان شخصی بودن نظر
- انتقاد به رفتار نه شخصیت
- تبدیل انتقاد به پیشنهاد
چند مطلب آموزشی پیشنهادی ازانار