از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

در یک بخش از کسب و کارتان باید به معرفی سطح فناوری و نوآوری محصولات و خدمات خود بپردازید. در واقع سرمایهگذار یا وامدهنده در این بخش میخواهد بداند که محصول یا خدمت شما به چه اندازه یک فناوری و نوآوری جدید محسوب میشود و این محصول جدید تا چه اندازه موردپذیرش بازار قرار میگیرد؟
آیا مبانی و پایههای فناوری محصول شما در معرض منسوخ شدن و یا کهنه شدن است و احتمال جایگزینی آن با محصولات جدید وجود دارد؟ آیا فناوری مورد استفاده شما در معرض تغییرات اساسی در آینده است؟ درواقع ریسک سرمایهگذاری بر پایه فناوری و نوآوری در این مرحله برای سرمایهگذار خیلی مهم است. به یاد داشته باشید که همیشه برای فناوریهای سطح بالا و اختراعات، اولین بودن در کنار سود بالایی که دارد، همیشه هم مستلزم موفقیت نیست، بلکه مستلزم صرف هزینه و مخاطرات بالا است.
برای آشنایی بیشتر با مفهوم فناوری و نوآوری، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد میشود:
واژه فناوری بهتنهایی، به معنای نحوهی ساخت و کاربرد ابزار و دستگاههایی است که در پیشبرد اهداف و رفع نیازهای انسان مؤثر هستند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری، ماشینها و ابزارآلات گوناگونی به وجود آمدهاند که هرکدام به رفع مشکلی کمک میکنند. بهطورکلی میتوان سه سطحِ پایین، متوسط و بالا را برای فناوری در نظر گرفت که کسبوکارها با توجه به ماهیتشان به سطوح مختلفی از آن نیازمند هستند.
سطح فناوری:
در فناوری سطح پایین، سهم تحقیق، توسعه، سرعت تغییرات چرخه عمر و نرخ جایگزینی فناوری آن کم بوده و سهم نیروی انسانی نیز پایین میباشد. بدین معنی که فرد بدون داشتن دانش بالا و تخصص اضافی نیز میتواند روند و فرایند کار را درک و اجرا کند.
در فناوری سطح بالا، سهم تحقیق و توسعه بهشدت بالا رفته و تغییرات چرخه عمر آن، سرعت بالایی دارد. به عبارت دیگر، هزینهی تحقیق و توسعه نسبت به فروش یا درآمد آنها بسیار بالا است و نرخ جایگزینی فناوری هم بالا میباشد، برای مثال؛ محصولات دارای فناوری بالای امروز ممکن است محصولات با فناوری پایین شش ماه بعد باشند. همچنین سهم نیروی انسانی متخصص و دانشمند در این سطح بسیار رشد داشته و عملیات انجام شده توسط آنان از عهدهی سایر کارکنان خارج است، بنابراین این سطح از فناوری، گران و با هزینهی بالا و نیازمند دستگاههای پیشرفته و بهروز است.
سطح فناوری متوسط نیز بین دو گزینهی بالا قرار میگیرد.
انواع فناوری:
- فناوری ارتباطات
- فناوری ساخت و ساز
- فناوری پزشکی
- فناوری اطلاعات
- فناوری سرگرمی
- فناوری کسب و کار
- فناوری آموزشی
سطح نوآوری:
هر کسبوکار بر پایه ایدهای بنا شده است که ممکن است مشابه خارجی داشته، ارتقا یافتهی محصولی باشد و یا ایدهی کاملاً جدیدی را ارائه نماید. نوآوری به معنای بهکارگیری ایدههای نو و جدید حاصل از خلاقیت در تولید و طراحی یک محصول یا خدمت است. سطوح نوآوری در کسبوکارها بسته به نوع فعالیت و تکنولوژی متفاوت میباشد. اختراع، بسط، مشابه بهبود یافته و سنتز، از جمله موارد نوآوری هستند که هرکدام ماهیتی متمایز دارند.
اختراع به معنای ایجاد محصول یا خدمات کاملاً جدید است که برای اولین بار ارائه میشود و گاه مشکل خاصی را بهطور کل برطرف میکند.
اگر محصولی از قبل موجود باشد و بتوان با ایدهی خلاقانه آن را توسعه داد، از سطح نوآوری بسط استفادهشده است.
در مشابه بهبودیافته محصول را دوبارهسازی کرده و نکاتی را به منظور بهبود به آن اضافه میکنند.
و در نهایت سنتز وجود دارد که به معنای ترکیب مفاهیم و عوامل موجود در یک فرمولبندی جدید است. سنتز شامل در نظر گرفتن چند ایده ابداع شده از قبل و سپس یافتن راهی است که به همراه یکدیگر کاربردی جدید را تشکیل دهند.