از استقبال خوب شما بسيار سپاسگزاريم

هر مؤسسه و کسبوکاری خود را ملزم به رعایت برخی اصول، باورها و ارزشها میداند که بر برنامهها و عملیات آن تأثیر میگذارد و معمولاً ریشه در آرمانها و تفکرات بنیانگذارانش دارد. در یک بخش از تدوین طرح خود باید مشخص کنید که ارزشهای بنیادی شرکت شما چه خواهد بود؟
اصول و چارچوبهایی که تمام سازمان به آنها وفادار است و فراتر از هر قانون و قاعدهای قرار میگیرند را ارزشهای بنیادی میگویند.
با پاسخ به این سؤال که: اگر شرایطی پیش آید که به خاطر پایبندی به این ارزشها شرکت شما متضرر شود آیا باز هم آن را رعایت و حفظ خواهید کرد؟ با استفاده از این سؤال، میتوان ملاک تمایز بین ارزش بنیادی و غیرازآن را به دست آورد. اگر پاسخ سؤال بلی باشد، آن دسته از ارزشها، ارزش بنیادی شرکت شما خواهند بود که این ارزشها، مقدمهی طراحی و تدوین منشور اخلاقی است که بر برنامهها و عملیات شرکت اثر میگذارد.
تمام استراتژیها، تاکتیکها، برنامهها و اقدامها، باید با رعایت این ارزشهای کلیدی تنظیم و اجرا شوند و هیچکس، از هیئتمدیره و مدیرعامل تا پایینترین کارمند شرکت، حق ندارد حتی یک گام، برخلاف آنها بردارد.
نکات زیر در نوشتن ارزشهای بنیادی کمککننده و راهنماست؛
*ارزشهای بنیادی اصول اعتقادی دیرپا و اساسی سازمان هستند.
*ارزشهای بنیادی اهمیت ذاتی دارند و نه توجیه اقتصادی. این ارزشها تعهد و تقید ایجاد میکنند، بهسادگی با تغییر شرایط تغییر نمیکنند و حتی در صورت بروز ضرر نیز ترک نمیشوند.
*ارزشها ناشی از تربیت، تحصیلات و زمینهها و تجربیات حرفهای قبلی مدیران است.
*شرکتها معمولاً سه تا پنج ارزش بنیادی دارند.
*تبیین و اعمال هدفهای بنیادی و ارزشهای حاکم بر ادارهی موسسه بهنوعی هویت و شخصیت موسسه را میسازد و نوعی هماهنگی شخصیتی و رفتاری در موسسه ایجاد میکند.
*عدم تبیین و تصریح ارزشهای مهم و عمدهی موسسه میتواند سبب عدم رعایت آنها و یا اتکا بر ضد آن ارزشها در برنامه و عمل شود.
*تعهدات و تقیدات اخلاقی موسسه، برای فعالیتهای آن چهارچوب و محدودیتهایی را ایجاد میکند.
*با تعیین تعهدات و تقیدات مهم میتوان محدودیتها و رهنمودهای حاصل از آن را در برنامهریزی لحاظ کرده و در تعیین هدفها، استراتژیها و برنامههای عملیاتی و همچنین در اجرای برنامه، آنها را تأثیر داد.
یک موسسه با سیستم ارزشی مشخص و محکم، افراد با ارزشهای مشابه را جذب میکند.
*ارزشهای بنیادی را نباید با سیاستهای کاری که ارزشی پایدار نیستند (مثل رعایت کیفیت) اشتباه گرفت.
*نکته مهم در ارزشهای بنیادی این است که باید عمیقاً مورد اعتقاد و عمل مدیران سازمان باشند.