از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

در یک طرح کسبوکار اصول و نحوهی ایجاد درآمد و قیمتگذاری بر محصولات یا خدمات قابل ارائه باید به روشنی ذکر شود. یک طرح کسبوکار میتواند یک یا چند جریان (منبع) درآمدی از بخشهای مشتریان داشته باشد که در میان آنها، عموماً یک جریان از همه اصلیتر است و همان مدل درآمدی محسوب میشود. مدل درآمدی، استراتژی مدیریت جریانهای درآمدی شرکت و منابع مورد نیاز برای هریک از جریانهای درآمدی است.
مدلهای درآمدی انواع مختلفی داشته که با توجه به نوع و ماهیت طرح کسبوکار، میتوان از میان آنها یک یا ترکیبی را انتخاب کرد. این مدلها عبارتاند از:
- مدل فروش مستقیم: فروش مستقیم یعنی نوعی از فروش که به صورت مستقیم و در محیط هایی مانند خانه، محل کار، فضای آنلاین و … انجام می شود. دارای دو نوع مدل است؛ فروش داخلی که در آنکسی برای سفارشگیری یا اعطای نمایندگی فروش به مشتریان که از قبل شناساییشدهاند، تماس میگیرد و فروش خارجی که یک معامله رودررو است.
- مدل فریمیوم: این مدل منحصربهفرد، محصول را به صورت رایگان به مشتری عرضه میکند و بیشتر توسط کسبوکارهایی مورد استفاده قرار میگیرد که به دنبال فرهنگسازی یا وابسته کردن مشتریان و کاربران به خدمات خود هستند. (در عوض، مشتریان برای شخصیسازی، خدمات ویژه یا سایر امکانات باید پول پرداخت کنند).
- مدل حق اشتراک: حق اشتراک به معنای دریافت یک هزینه به صورت دوره ای و ارائه ی خدمات به صورت منظم است که در صورت درست اجرا شدن می تواند باعث ایجاد یک درآمد ثابت برای کسب و کار شما شود. بیشتر برای شرکت هایی که در زمینه تولید محتوا و یا نرم افزار فعالیت می کنند، مناسب است.
- مدل فرانچایز: یک رابطه مدت دار و بلندمدت که فرانچایز دهنده (شخص یا شرکتی که قانوناً حق اخذ امتیاز، برند تجاری و توسعه کسب و کار خویش را دارد) حق بهره مندی از لیسانس و برند خود را به فرنچایز گیرنده (شخص یا شرکتی که ملزم به پرداخت مبلغی به فرانچایز دهنده است) می دهد و در زمینه سازمان دهی، آموزش، تامین مواد، بازاریابی و مدیریت به فرنچایز گیرنده کمک میکند و در ازای آن مبلغی از درآمد فرنچایز گیرنده را در اختیار می گیرد.
- مدل همکاری / ارجاع : در این مدل از طریق همکاری با دیگر شرکت ها و قرار دادن لینک آن ها در سایت خود، در ازای هر لینک دهی درآمد کسب می کنید.
- تبلیغات: یعنی ایجاد تبلیغ و درج آگهی مربوط به یک شرکت و کسب و کار دیگر در سایت خود.
- اجاره: در این مدل شما می توانید کالا و محصولات خود را به تعداد بیشتری از افراد با مشخص کردن یک زمان ثابت اجاره دهید. مثلا خدمات کرایه ماشین های لوکس، ظروف مجالس و …
- مدل واسطهگری: در این مدل، کسبوکار اینترنتی محصولی ندارد و محصولات شرکتهای دیگر یا تولیدکنندگان را به مشتریان سایت خود ارائه میدهد. این نوع کسبوکار هم اخیراً در ایران رایج شده است و نمونههای موفقی هم به وجود آمدهاند.
- مدل ترکیبی: این مدل، ترکیبی از مدلهایی است که مطرح گردید. مالکان کسبوکار میتوانند با استفاده از خلاقیت و نوآوری خود و بر اساس ایدهای که دارند، مدلهای مختلفی را با هم ترکیب کنند و مدل جدید خود را ایجاد کنند. مدلهای مرتبط عبارتاند از (طعمه شکار، تیغ و تیغه). برای مثال شرکت با ارائهی پرینتر با قیمت پایین، مشتریان را جذب خود میکند و کالا را با قیمتی نازل به آنها عرضه میکند اما در عوض، قیمت جوهر مخصوص را بسیار بالا برده تا به این طریق مشتریِ در دام افتاده مجبور به هزینه برای جوهر شده و زیان ناشی از قیمت پایین کالای اصلی جبران شود.
علاوه بر مدل درآمدی، یک کسبوکار باید استراتژی قیمتگذاری خود را نیز مشخص نماید. برای تعیین استراتژی باید بدانید که هزینههای کسبوکار شما چه نوع هزینههایی هستند، معمولاً هزینههای کسبوکار از 4 جزء تشکیل میشوند:
- هزینه توسعه محصول
- هزینه تولید کالا
- هزینههای عملیاتی
- هزینه استهلاک و بهره سرمایه
استراتژیهای قیمتگذاری، انواع متفاوتی دارند که شما با توجه به نوع کسبوکار خود، یکی را در نظر میگیرید و میتوانید در طول زمان با توجه به شرایط و موقعیتها، آن را تغییر دهید؛
- استراتژی قیمتگذاری گزاف: در این روش ابتدا قیمت بالایی را برای محصولات در نظر میگیریم و سپس با ورود رقبا، به تدریج قیمت را پایین میآوریم. این کار باعث میشود تا شرکت قبل از شروع رقابت، هزینههای خود را سریعاً بازیابی کند و قیمت بازار را کاهش دهد.
- قیمتگذاری بالا: این روش برای کالاهای لوکس و با کیفیت که مشتری حاضر است، قیمت بالایی برای آنها بپردازد، استفاده میشود.
- قیمتگذاری اقتصادی: زمانی که کالای نهایی شما، هزینههای تولید کمتری را نسبت به رقبا به خود اختصاص داده است، میتوانید برای جذب مشتری بیشتر از این روش استفاده کنید.
- قیمتگذاری نفوذ: زمانی که تقاضا برای کالای شما با تغییر قیمت، تغییر پیدا میکند، میتوانید برای اولین بار که وارد بازار شدید از این استراتژی استفاده کنید تا خیلی راحت در بازار نفوذ کنید، پس از دستیابی به هدف مورد نظر نیز میتوانید قیمت خود را بالا ببرید.
- قیمتگذاری روانی: این روش بر این نظر استوار است که مشتری بر اساس یک احساس آنی تصمیم میگیرد، مثلاً به جای قیمت 500 تومان قیمت را 499 تومان تعیین نمایید.
- قیمتگذاری دستهای: در این روش بنگاه دو یا چند محصول را در کنار هم و با قیمتی کمتر از مجموع قیمت تکتک اقلام، میفروشد.