این حق شما است که بدانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه
12 آبان 1401

امروزه دیگر صرفاً خود محصولِ ملموس تنها دلیل برای خرید مردم نیست؛ بلکه محصول تنها بخشی از برند است و مردم عملاً برند را خریداری می‌کنند: به عنوان مثال آیا شما حاضرید یک نوشیدنی (دوغ، دلسترو…) که هیچ نام و نشانی روی آن درج نشده باشد خریداری کنید؟

ما با هویت دادن به محصولمان در واقع برای محصول شخصیت سازی میکنیم تا در ذهن مشتریان جایگاه مناسب برای خود پیدا کند. میتوان واضح تر بیان کرد که برندسازی و هویت دادن به محصول به هدف کمک به مردم است که بتوانند راحت و سریع محصول مورد نظر خود را شناسایی کنند.

کاپفرر در کتاب مدیریت برند خود این رونق چشمگیر و علاقه به یادگیری و آموزش برندسازی را چنین توجیه می‌کند: «مباحثی مثل مدیریت ارتباط با مشتری، راه‌اندازی باشگاه مشتریان، توسعه‌ی پایگاه مشتریان و سایر ابزارها و تکنیک‌هایی که برای افزایش وفاداری مشتری به کار گرفته می‌شود، دیر یا زود قابل تقلید هستند و نمی‌توانند در بلندمدت نقش مزیت رقابتی را ایفا کنند.  در نهایت، چیزی که مشتریان جدید را جذب شما می‌کند و مشتریان قدیمی را برایتان نگه می‌دارد، برند شماست»

عناصر برندینگ

  • نام برند: بخشی از برند که به آن هویت گفتاری می‌دهد؛ دقیقاً مانند اسم یک انسان.
  • هویت برند (Brand Identity): احساسی که سازمان نسبت به برند خود دارد. اساساً هویت برند دیدگاهی است که شرکت نسبت به برند خود دارد و می‌خواهد همان دیدگاه را در ذهن مخاطب ایجاد کند.
  • شخصیت برند (Brand Personality): برندها هم به‌مانند انسان‌ها طرز رفتار و سخن گفتن خاص خودشان را دارند. اساساً شخصیت برند ویژگی‌های شخصیتی و انسانی برند است؛ مانند صداقت، تجمل گرایی، مهرورزی و موارد مشابه.
  • صدای برند (Brand Voice): روش سخن گفتن برند با مشتریان خود. انسجام، استمرار و تمایزی که در صدا یا لحن برند وجود دارد باعث می‌شود که مشتری بتواند برای آن جایگاه خاصی در ذهن خود (در مقایسه با رقبا) در نظر بگیرد. صدای برند به برند شخصیت می‌دهد.
  • جایگاه‌یابی برند (Brand Positioning):جایگاه برند در مقایسه با رقبا کجاست؟ جایگاه برند، موقعیت خاص برند در بازار یا ذهن مشتری است و در جایگاه‌یابی تلاش می‌کنیم تا جایگاه برند را تقویت کرده و تثبیت کنیم.
  • ارزش برند (Brand Value): منظور از ارزش برند، ارزشی است که ورا و ماورای محصولات ملموس خود دارد. به زبان ساده، مشتری برای دریافت محصول برند حاضر است که چه مقدار پول بیشتری بپردازد؟
  • نقاط تماس برند و مشتری (Touch Points): منظور از نقاط تماس، موقعیت‌هایی است که برند و مشتری در آن با هم تعامل دارند.
  • داستان برند (Brand Story): روایتی از تاریخچه برند به همراه اتفاقات و احساساتی که به برند شکل داده و توسط آن به وجود آمده است.
  • شکاف یا لغزش برند (Brand gap):فاصله بین وعده‌های برند و عملی که در نهایت انجام می‌دهد.
  • تعمیم برند یا بسط برند (Brand extension):فراتر رفتن برند از اصل خود و ورود به حیطه‌های جدیدتر؛ مانند گوگل که کار خود را به‌عنوان یک موتور جستجو آغاز کرد و در حال حاضر سرویس‌های متعددی، مانند ایمیل، سیستم عامل موبایل و تبلیغات را عرضه می‌کند.

برندینگ کاری نیست که بتوان با آن یک‌شبه ره صدساله را رفت. کسب و کار شما باید کاملا مشخص باشد، برند شما باید در تمامی پلت فرم ها یکپارچگی خود را حفظ کند، هیجانات و احساسات مشتری ومصرف کننده درنظرگرفته شود، برند شما برای به روز ماندن باید همیشه انعطاف پذیری خود را حفظ کند، فضای کسب و کار شما باید به گونه ای تعریف شود که کارکنان شما بتوانند برندتان را به خوبی پرزنت کنند و زمینه ی لازم برای وفادار ماندن مشتری ها به برندتان محیا باشد و از استراتژی های رقبا جهت بهبود هرچه بیشتر برند وکسب و کار خود بهره مند شد. برند و برندسازی قوی برای موفقیت یک کسب و کار لازم و ضروری است. برند تنها یک نام تجاری نیست و چیزی فراتر از نام و لوگو است. در واقع درکی که دیگران از شما دارند، برندتان را می‌سازد. مجموعه کارهایی که برای ایجاد بهترین درک برای دیگران می‌سازید برندسازی است.

ویژگی های نام برند

  • متمایز؛
  • مختصر و مفید؛
  • راحتی در تلفظ؛
  • بیانگر امتیازات محصول؛
  • قابل نگارش به سایر زبان ها؛
  • قانونی و قابل ثبت.

انواع نام برند:

  • نام های خیالی (ساختگی): معنی خاصی ندارند و تنها با هدف کارکرد یک علامت تجاری ایجاد شده اند. مثل: چی توز، اشی مشی
  • نام های دلخواه: شامل کلمات معمولی مورد استفاده که به موضوع خدمات کسب و کار شرکت وابسته نیستند؛ یعنی توصیف کننده یک عنصر مهم یا مشخصات محصولات شرکت نیستند. مثل: کاله، پگاه
  • نام های وسوسه انگیز: نیاز به تخیل یا تصور دارد که ماهیت محصولات یا خدمات مرتبط با برند را تعیین می کند. مانند: دلپذیر، خوشخواب
  • نام های تتوصیفی: رده بندی محصولات و یا مزیت کلیدی همراه با خدمات و محصولات شرکت را به نصویر می کشد. مثل باک تجارت، ایران خودرو
  • نامم های عمومی: نام های معولی هستند که برای اشاره به محصولات و خدمات مرتبط به کار می روند.