این حق شما است که بدانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه
6 فروردین 1402

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال پیدا کردن ایده مناسب و سودده برای شروع کسب و کار هستید و یا ز افرادی هستید که با دیدن ایده پولسازی که تبدیل به کسب و کار شده است، می گویید چرا به ذهن من نرسید؟ باید به شما بگویم که روش های پیدا کردن ایده کسب و کار بسیار زیاد است و شما هم می توانید یک ایده کسب و کار پولساز پیدا کنید، همیشه زمانی که می خواهم با ساده ترین روش ممکن، ایده یابی را توضیح دهم، می گویم بگردید دنبال پیداکردن راه حل برای مشکلات، چه مشکل خودتان چه مشکل دیگران، راه حل پیدا کردن برای مشکلات حل نشده، نوعی یافتن ایده کسب و کار است.

اینکه بتوانید ایده‌هایی برای راه انداختن یک کسب‌وکار ارائه بدهید، یک استعداد ذاتی نیست، بلکه حاصل تمرین منظم است که می‌تواند شما را به یک استاد راهنمای “ایده پرداز” تبدیل کند.

هرآدمی ایده‌های فوق‌العاده‌ای دارد. مشکل بسیاری از آدم‌ها این است که نمی‌دانند حتی احمقانه‌ترین یا نامتعارف‌ترین ایده‌هایی که به ذهن‌شان می‌رسد نیز ممکن است به کار بیایند. ایده پردازی – ایده‌های خوب و کارا – یک مهارت است و درست مانند مهارت‌های دیگر قابل یادگیری است. هرچه بیشتر تمرین کنید، پیدا کردن ایده‌های خوب در زمانی‌که به آن‌ها احتیاج دارید ساده‌تر خواهد شد.

در این آموزش تمرینات ایده یابی و راه های مختلف آن را با هم مطالعه می کنیم:

  1. کنجکاو باشید: به دنبال آنچه در سراسر جهان می‌گذرد باشید، موضوعات داغ در وبلاگ‌های معروف و پورتال‌های خبری را دنبال کنید و روزانه 30 دقیقه برای این نوع فعالیت‌ها وقت بگذارید. درباره استارت اپ‌هایی که فعال هستند و روبه رشدند، اطلاعات جمع کنید. جمع‌ کردن اطلاعات و آگاه شدن وقت زیادی نمی‌برد، اما می‌تواند به شما در شناخت صنعت و نوآوری‌های موجود در آن کمک کند.
  2. استراق سمع کنید: به صحبت‌های مردم در اتوبوس، کافی شاپ، یا در آسانسور محل کارتان گوش کنید. به گفته‌ی ککرال «از آن‌چه فکر مردم را مشغول کرده‌است، نگرانی‌ها، آرزوها و علایق‌شان، احساس خوبی به شما دست می‌دهد.» و ممکن است در این میان یک یا چند ایده‌ی خوب به‌ذهن‌تان برسد. از خلاصه‌ی موضوع صحبت آن‌ها استفاده کنید و داستانی بسازید، و بگذارید این داستان شما را به ایده‌ای بی‌نظیر هدایت کند.»

  3. شبکه خود را بسازید: ایجاد یک شبکه خوب به شما کمک می‌کند که از سخت‌کوشی به اقدام هوشمندانه برسید. ارتباط با متخصصان حوزه کسب‌وکار خودتان نه‌ تنها باعث درک انواع نیازهای مشتری می‌شود بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا از بسیاری از افراد تأثیرگذار و رهبران عالی، مشاوره هوشمند بگیرید. به گفته کیت فرازی، نویسنده کتاب “هرگز به‌تنهایی غذا نخور”، برقراری ارتباط با افراد مناسب، هنری واقعی است که می‌تواند در دستیابی به اهداف بزرگ تجاری به شما کمک کند.
  4. ایده‌های قدیمی را تجزیه‌ و تحلیل کنید: چرا باید ایده جدید اختراع کنید در حالی‌ که می‌توانید از ایده‌های قدیمی و آزموده شده استفاده کنید. ایده‌های عملی شده قبلی را عمیق‌تر تحلیل کنید و به فرصت‌های تغییر و بهبود آن‌ها بیندیشید. اما فراموش نکنید که شما اجازه ندارید ایده دیگران را کپی کنید. این نوع ایده‌ها به‌ سختی موفق می‌شوند. تحقیق کنید و نظرات مشتریان را درباره محصول یا خدمات موجود بخوانید. سعی کنید بفهمید که چه چیزهایی از دست‌ رفته است و چگونه می‌توان این محصول را به چیز بهتری تبدیل کرد.
  5. به علایق اجتماعی در حال تغیر گروه های مختلف مردم از نزدیک توجه کنید: آیا محصول یا خدماتی وجود دارد که از طریق آن می توان به علایق گروههای مختلف مردم پاسخ داد ؟ آیا می دانید که سرگرمی ها و تفریحات دانش آموزان دبیرستان چیست ؟ شما چگونه می توانید از این سرگرمی ها و علایق در راه کسب و کارتان استفاده کنید؟
  6. مهندسی معکوس کنید: مهندسی معکوس کاری است که چینی‌ها در آن خبره هستند. محصولی را می‌خرند آن را باز می‌کنند تا ببینند چطور ساخته شده و وقتی فهمیدند، می‌توانند آن را کپی کنند! اما می‌توان از این کار برای رسیدن به ایده‌های جدید در یک کار یا تولید یک محصول استفاده کرد.  فرآیند یا محصولات حوزه کاری خود را بررسی کنید. شاید بتوانید ایده‌ای جدید برای بهتر کردن آن پیدا کنید. ایده‌ای تجاری که می‌تواند یک مزیت در برابر رقیبانتان باشد. همیشه سعی کنید در پیدا کردن ایده تجاری خود از این روش استفاده کنید. بزرگترین ایده‌ها در جهان که تبدیل به یک کسب و کار پر سود شده‌اند از این روش استفاده کرده‌اند.
  7. کار کنید: کار کردن منبعی بی‌پایان برای پیدا کردن یک ایده‌ تجاری است. وقتی کار می‌کنید، چالش‌ها و فرصت‌ها را می‌بینید، ایده‌های بیشتری به ذهن شما می‌رسد و شما هم موقعیت بهتری برای اجر کردن این ایده‌های تجاری دارید. در حقیقت شانس موفقیت شما در اجرایی کردن آن ایده، بسیار بالاتر از روش‌های دیگر است. به صورت کلی اگر شما در حوزه‌ای که به آن علاقه دارید کار می‌کنید، بهترین زمینه را برای پیدا کردن ایده‌ تجاری چیده‌اید. چون در چنین فضایی ایده‌ها کاملا کاربردی و اجرایی خواهند بود.
  8. فهرستی تهیه کنید: این یک روش امتحان شده و درست است. ککرال می‌گوید «یک دفترچه یادداشت داشته‌باشید، یا کامپیوترتان را روشن کنید، و هرچیزی را بنویسید که به‌نظرتان به این موضوع مرتبط است.» او ادامه می‌دهد «به‌عنوان مثال، اگر لازم است شعار جدیدی برای محصول‌تان انتخاب کنید، تمام مشخصات و مزایایی که به ذهن‌تان می‌رسد، انواع آدم‌هایی که به این محصول نیاز دارند، مشکلاتی را که برطرف می‌کند، و از این قبیل چیزها را بنویسید. یک فرهنگ لغت مترادف‌ها بردارید و به دنبال هم‌معنی‌های آن‌ها بگردید. وقتی کارتان تمام شد، نه تنها شعارتان را در اختیار دارید، بلکه مجموعه‌ای از کلمات و شعارها در دست دارید که می‌توانید در بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی‌تان از آن‌ها استفاده کنید.»

  9. هرآن‌چه می‌دانید را فراموش کنید: زیاد اتفاق می‌افتد، که تعصبات‌مان دست و پای‌مان را ببندند و بر تفکراتمان تأثیر بگذارند. با شادابی و فکر باز شروع به کار کنید، بدون مفاهیم از پیش مشخص‌شده‌ای که به شما می‌گویند چه بکنید و چه نکنید. ذهن‌تان را برای هر چیز و همه‌چیز باز کنید.

  10. در نظر گرفتن نقاط قوت خود:یکی دیگر از راه‌های یافتن ایده های کسب درآمد، در نظر گرفتن نقاط قوت است. باید به مشاغل یا تجربیات گذشته خود توجه کنید و در مرحله بعد، تجزیه و تحلیل کنید که در چه کارهایی واقعاً عالی بودید. باید مشاغل و کارهایی را در نظر بگیرید که به شما امکان می‌دهد از مهارت و نقاط قوت خود نهایت استفاده را کنید. مثلاً اگر در درست کردن شیرینی مهارت بسیار خوبی دارید، می‌توانید در این حوزه، موفق شوید.
  11. از دوستان و خانواده بپرسید: خیلی از افراد می‌پرسند که چگونه برای کسب و کار یک ایده خوب پیدا کنیم؟ جواب، پرسش از دوستان و خانواده است. اولین مکانی که هر فردی باید در زمان پیدا کردن ایده به آن توجه کند، شبکه‌ای از اطرافیان است. معمولاً این افراد از روحیه و رفتار شما شناخت کافی دارند. با این روش، نه تنها پیشنهادات فوق‌العاده دریافت می‌کنید، بلکه ایده‌ای دارید که مناسب با مهارت‌های شماست. مطمئن باشید که خانواده و دوستان، هر روز در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرند و دارای دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به شما هستند. بنابراین، می‌توانند اید‌هایی بدهند که حتی تصور آن را نمی‌کنید!

مواردی که گفته شد، چندین راه مختلف برای پیدا کردن ایده مناسب کسب و کار است. نکته ای که خیلی مهم است، توجه به این مورد است که یافتن ایده مناسب، 50 درصد راه است، برای 50 درصد دیگر شما باید ایده کسب و کارتان را بررسی کنید، بازار فروش را بررسی کنید، مشتریان را بررسی کنید، منابع مالی، مکان اجرای طرح، نیروی انسانی موردنیاز، مجوزهای لازم و …

بدون در نظر گرفتن عوامل موثر بر کسب و کار، شروع کسب و کار یعنی شکست.