از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

کمپین تبلیغاتی یا Advertising Campaign به اجرای فعالیتهای تبلیغاتی گفته میشود که از قبل پیام هدف کمپین، مخاطب و برنامهریزی دقیق معین شده تا پیام مورد نظر در بهترین زمان ممکن با توجه بودجه برای جامعه هدف ارسال شده و مخاطبان بیشتری را برای ارتباط بهتر با کسب و کار، ترغیب نماید. کمپین تبلیغاتی، مجموعهای از تبلیغات برنامهریزی شده است که پیامی یکسان را برای دستیابی به هدفی خاص به دست مخاطبان هدف میرسانند. از مهمترین اهداف کمپین میتوان به جذب مشتری جدید، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش اشاره کرد.
اولین شرکت تبلیغاتی در سال ۱۷۸۶ توسط ویلیام تیلور در لندن افتتاح شد. پالمر اولین شخصی بود ایده شرکتهای تبلیغاتی را به آمریکای شمالی برد. شرکت او برای جایگاههای تبلیغاتی مجموعهای از بهترین روزنامههای آمریکا و کانادا مشتری پیدا میکرد. آنها جایگاههای تبلیغاتی روزنامهها برای مدت طولانی و با قیمتی کمتر خریداری میکردند و سپس با حاشیه سود به مشتریان میفروختند.
شرکتهای تبلیغاتی زیادی تا سال ۱۹۰۰ با همین مدل شروع به کار کردند. در سال ۱۸۹۲ آژانس تبلیغاتی N. W. Ayer & Son شروع به ارائه خدماتی مثل تولید محتوا، برنامهریزی و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی کرد. این شرکت برای کمپانیهای بزرگ آمریکایی کمپینهای تبلیغاتی موقفی طراحی و اجرا کرد.
در یک تعریف کلی، کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از تبلیغات مشابه برای یک تجارت است که پیام خاصی را برای کاربران داشته و آن ها را برای خرید خدمات قانع کند. با اینکه ممکن است هر تبلیغی که در کانال های مختلف عرضه میشود، موضوع متفاوتی را بیان کند اما در نهایت هدف همگی آن ها یکسان است. در واقع مرکزیت یک کمپین تبلیغاتی حول پیامی میچرخد که در طی فعالیت های تبلیغاتی خود منتشر میکند. به طور کلی هدف اصلی یک کمپین در بیشتر مواقع افزایش آگاهی تجاری، نرخ تبدیل و فروش بیشتر بوده و باید جزئی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باشد. چرا که این کمپین ها، فرصت های کلیدی را در اختیار شما میگذارند که در حالت عادی و با تبلیغات معمولی نمیتوان به آن ها دست یافت. از طرفی عموم این فعالیت ها با هدف استفاده طولانی مدت طراحی شده و موفقیت آن به عوامل مختلفی همچون شرایط بازار، رقابت ،استراتژی استفاده شده و… خواهد داشت.
همچنین یکی دیگر از مفاهیم این حوزه ارتباطات بازاریابی یکپارچه (imc) میباشد که در آن گروهی از افراد میتوانند ایده، باورها و اعتقادات خود را در یک پایگاه رسانه ای بزرگ جمع آوری کنند. سپس advertising campaign از این کانال های رسانه ای متنوع استفاده کرده و مخاطبین مشخصی را مورد هدف قرار خواهد داد.
هدف کمپینهای تبلیغاتی چیست؟
کمپینهای تبلیغاتی هدفهای متفاوتی را دنبال میکنند. شاید یکبار هدف کمپین، افزایش فروش یک مجموعه باشد، یکبار افزایش فروش یک محصول خاص و یا شاید فقط هدف برندسازی و افزایش آگاهی مخاطبان از نام برندی که تازه پا در صحنه رقابت گذاشته است.
وقتی شما در زمان مشاهده تلویزیون، شنیدن رادیو، چک کردن اینستاگرام و تلگرام، وبگردی و حتی کار با اپلیکیشنهای موبایل و… دائماٌ با تبلیغات شرکت Y روبرو میشوید، این موضوع هیچ ربطی به قانون جذب و… ندارد (!) بلکه این یعنی شما در مقابل یک کمپین تبلیغاتی هستید. کمپینی که از راهکارهایی مثل:
- تبلیغات موبایلی،
- تبلیغات در سطح وب،
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی،
- تبلیغات تلویزیون و رادیو
- و…
برای رسیدن به هدف خود استفاده میکند. بنابراین در نهایت؛ زمانی که شما برای کسبوکار خود در اینستاگرام تبلیغ میکنید، صرفا یک تاکتیک بازاریابی را مورد استفاده قرار دادهاید. اما زمانی که تبلیغ کسبوکار خودتان را علاوه بر این شبکه اجتماعی، از طریق ایمیل، تلویزیون، بنرهای سطح شهر و… به اجرا بگذارید، یک کمپین تبلیغاتی راهاندازی کردهاید.
مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی به چه صورت است؟
همهی ما برای به ثمر نشاندن فعالیتهای بازاریابی خود به کمپینهای تبلیغاتی نیاز داریم. با این حال، آیا هر کمپینی میتواند مفید باشد؟ چگونه میتوان از هدر رفتن بودجه تبلیغات خود جلوگیری کرد؟ در این بخش برای عبور از این موانع به بررسی مراحل اجرای موثر کمپین تبلیغاتی میپردازیم. مراحل زیر را هنگام ایجاد و اجرای کمپین خود دنبال کنید تا بیشترین نفع را از آن ببرید:
۱. تعیین هدف
تعیین هدف، اولین و مهمترین مرحلهی اجرای کمپین تبلیغاتی به حساب میآید. از طرفی، سایر مراحل اجرای کمپین به این مرحله بستگی دارد. به همین دلیل ابتدا ببینید با تبلیغات به چه چیزی میتوانید دست پیدا کنید. رایجترین اهداف اجرای کمپینهای تبلیغاتی عبارتند از:
- تبدیل مشتریان راغب به مشتری وفادار
- ایجاد و افزایش آگاهی از برند
- افزایش فروش یک محصول یا خدمت خاص
- افزایش تعداد مشتریان راغب (لید)
- بهبود روابط
- لانچ محصول یا خدمت جدید
در اولین مرحله شما باید تصمیم بگیرید که از کمپین خود چه چیزی میخواهید. تعیین هدف به شما در انتخاب مخاطب مناسب، پیام گیرا و اثربخش و همچنین طراحی جذاب کمک میکند.
۲. شناسایی مخاطبان هدف
قرار نیست که شما محصولات یا خدمات خود را به تمام مصرفکنندگان بفروشید. شما باید بدانید چه کسی به شما نیاز دارد و او را هدف بگیرید. شما میتوانید مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی زیر دستهبندی کنید:
- سن
- علایق
- سطح تحصیلات
- جنسیت
- سرگرمیها
- درآمد
- وضعیت تاهل
- جایگاه اجتماعی
ایجاد پرسونای خریدار به شما کمک میکند تا پیام مناسبی برای آنها در نظر بگیرید. از آن گذشته، شما میدانید در کجا و به چه صورتی با آنها ارتباط برقرار کنید. شما باید هنگام مشخص کردن مخاطب هدف از فرضیههای شخصی دور بمانید. نظرسنجیها و ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکنند تا اطلاعات دقیقتری از مشتریان خود به دست بیاورید.
۳. بخش بندی مخاطبان هدف کمپین تبلیغاتی
نمیتوان پرسونا یکسانی را برای تمام کمپینهای تبلیغاتی در نظر گرفت. آیا میتوان تبلیغات یخچال و فریزر را به مخاطبی نشان داد که به دنبال خرید لباسشویی است؟ بیشک، خیر! از نتایج مرحلهٔ قبل استفاده کنید و مخاطبان خود را دستهبندی کنید. شناسایی نیازها و مشکلات یک دسته از افراد با ویژگیهای مشترک آسانتر است. از این رو، بخشبندی مخاطبان باعث میشود که شما پیامی مناسب برای هر کمپین تعریف کنید. هر چقدر پیام شما به نیاز هر دسته از مخاطبان نزدیکتر باشد، شما سریعتر به هدف خود میرسید.
۴. انجام تحقیق کلمات کلیدی
حال که میدانید چه کسانی را با کمپین تبلیغاتی خود هدف قرار میدهید، وقت آن است که چگونگی برقراری ارتباط با آنها را مشخص کنید. مخاطبان شما از چه عبارتهایی برای پیدا کردن راهکار برای نیاز و مشکل خود استفاده میکنند؟ به عبارت دیگر، شما باید بدانید مخاطب برای دستیابی به برند، محصول یا خدمت شما از چه عبارتی استفاده میکند. از نتایج تحقیق کلمات کلیدی برای نوشتن پیام اثربخش بهره ببرید. به عنوان مثال، صاحب فروشگاه لوازم خانگی میتواند در فصل زمستان کلمههای کلیدی «خرید بخاری ارزان» و «قیمت بخاری دیواری» را هدف بگیرد.
لازم به ذکر است که شما در کمپین تبلیغاتی خود در فیسبوک نمیتوانید عبارتهای کلیدی را هدف قرار دهید. در آنجا شما باید از نتایج مرحلهٔ سوم بهره ببرید. برای مثال، شما ممکن است کمپین خود را در فیسبوک برای دست یافتن به «مادران زیر ۳۵ سال در تهران» راهاندازی کنید.
۵. انتخاب رسانه
در این مرحله شما باید رسانهها و کانالهایی را انتخاب کنید که مخاطب هدفتان در آنها حضور دارد. شما میتوانید بسته به مخاطب هدفتان تبلیغات را آنلاین، آفلاین یا ترکیبی از این دو ارائه کنید. ترکیب تبلیغات آنلاین و آفلاین به شما کمک میکند تا بیشتر دیده شوید. با این حال، اجرای چنین کمپینهایی نسبت به سایر کمپینها بسیار گرانتر تمام میشوند. انتخاب رسانه مناسب برای رسیدن به هدف کمپین بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل، در بخش انواع کمپینهای تبلیغاتی با جزئیات بیشتری درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.
۶. انتخاب پیام کمپین تبلیغاتی
برای اجرای موفق کمپین تبلیغاتی به یک پیام مناسب نیاز دارید. پیام تبلیغاتی شما باید واضح، مختصر، روان و منسجم باشد. از طرفی، پیام شما باید بهیادماندنی هم باشد تا مخاطب آن را به خاطر بسپارد. شاید نوشتن پیامی با این مشخصات پیشپاافتاده به نظر برسد. با این حال، زمان نوشتن پیام متوجه میشوید، نوشتن پیامی که کوتاه باشد، توجه مخاطب را جلب کند و او را خسته نکند چندان هم آسان نیست. نتایج مطالعههای مختلف به این موضوع اشاره کردهاند که بازه زمانی توجه افراد کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل، با کوتاه کردن پیام شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطبتان خواهید داشت.
۷. انتخاب طرح
پیام متنی شما بدون عناصر بصری شانسی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، برای انتقال پیام کمپین تبلیغاتی به طرحی زیبا و جذاب نیاز دارید. برای طراحی تبلیغ خود ابتدا باید ببینید در کدام رسانه قرار است آن را منتشر کنید. به عنوان مثال، شما باید تصاویری ثابت برای تبلیغات بنری خود طراحی کنید. با این حال، آیا چنین تصویر ثابتی برای تبلیغات تلویزیونی بین دو نیمهٔ فوتبال شهرآورد مناسب است؟ شما باید از رنگها و المانهای مناسب در طرحهای خود استفاده کنید. برای رسیدن به یک طرح تاثیرگذار میتوانید آمار و ارقام کمپینهای رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. شما همچنین میتوانید از نتایج کمپینهای قبلی خود هم بهره ببرید.
۸. ارزیابی نتایج
اندازهگیری نتایج کمپین های تبلیغاتی به شما کمک میکند تا میزان اثربخشی آن را تعیین کنید. شما میتوانید از این نتایج برای بهبود کمپین فعلی و همچنین اجرای کمپینهای بهتر در آینده بهره ببرید. استفاده از نتایج کمپینهای آفلاین برای اصلاح آنها در زمان اجرا امکانپذیر نیست. با این حال، شما میتوانید کمپینهای آنلاین را با رصد کردن عملکرد آنها در لحظه بهبود ببخشید. نتایج کمپینهای تبلیغاتی خود را جمعآوری کنید تا بفهمید چه پیامی، چه طرحی و چه رسانهای بیشترین سود را برای شما رقم میزند. تجزیه و تحلیل این نتایج به شما اجازه میدهد تا نرخ بازگشت سرمایه کمپینهای بعدی را افزایش دهید.
انواع کمپینهای تبلیغاتی
همهٔ ما دوست داریم بیشترین و بهترین نتیجه را از کمپین تبلیغاتی بگیریم. قبل از تصمیمگیری برای اجرای هر یک از آنها، بهتر است انواع کمپین تبلیغاتی را بهخوبی بشناسید.
۱. کمپین بازاریابی موتورهای جستوجو (SEM)
یکی از موثرترین راههای رشد هر کسبوکاری، بازاریابی مبتنی بر موتورهای جستوجو (SEM) است. در این نوع بازاریابی، از ابزارها و تاکتیکهای مختلف استفاده میشود که باعث کسب موقعیت و رتبهٔ خوبی در موتورهای جستوجو میشود.
زمانی که مشتری بالقوه عبارتی را جستوجو کند و لینک وبسایت شما را ببیند، این شانس را خواهید داشت که او را جذب کنید. شواهد حاکی از آن است که تبلیغات در گوگل – یکی از تاکتیکهای این نوع بازاریابی – باعث فروش کسبوکارها میشود.
۲. کمپین بازاریابی شبکههای اجتماعی
همان طور که از نام این کمپین تبلیغاتی پیداست، از شبکه های اجتماعی مختلف با اهدافی مثل آگاهی از برند، برقراری ارتباط با مشتری، جذب مشتری جدید، افزایش فروش و حفظ مشتری استفاده میکنیم.
۳. کمپین ایمیل مارکتینگ
در کمپینهای ایمیل مارکتینگ، ایمیلهایی با اهداف مختلف مانند ثبتنام در یک وبینار یا خرید یک محصول، برای مخاطبان ارسال میشوند. درون هر کدام از این ایمیلها، دکمه هایی قرار دارند که کاربران را به صفحات دلخواه شما هدایت می کنند.
محتوای هر ایمیل شامل موضوع متن، تصویری جذاب و یک گزینهٔ دعوت به اقدام است. به یاد داشته باشید که این کمپین میتواند در افزایش آگاهی مشتری از برند و افزایش وفاداری مشتریان فعلی شما کمک شایانی کند. از مهمترین انواع ایمیلها در این کمپین، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- خبرنامه (آخرین اخبار کسبوکار، اطلاعرسانی و معرفی محصول یا خدمت جدید)
- ترویجی (پروموت محصول یا خدمت)
- نظرسنجی (افزایش نرخ حفظ مشتری)
۴. کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ
بیشک، کمپینهای اینفلوئنسری پرطرفدارترین کمپین تبلیغاتی سالهای اخیر به حساب میآیند. در این روش، برای تبلیغ، از افراد تاثیرگذار و محبوب جامعه استفاده میکنیم؛ زیرا هر اینفلوئنسری مخاطبان خود را دارد و این مخاطبان از آنها الگوبرداری میکنند. از مزایای این کمپین میتوان به دیدهشدن توسط میلیونها نفر اشاره کرد. میتوان از این کمپین برای جذب مخاطبِ هدف و افزایش فروش استفاده کرد.
۵. کمپین ویدئو مارکتینگ
هر فردی، میتواند با توجه به اهداف کسبوکاری خود، از ویدئو مارکتینگ استفاده کند. برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل، آشنایی مخاطبان با برند یا افزایش آگاهی از برند و معرفی خدمات و محصولات، از جمله اهداف این کمپین به شمار میآیند.
زمان تاثیرگذاری ویدئوها متفاوت است؛ اما بهتر است ویدئوهایی که برای این کمپین طراحی میشوند، کمتر از ۲ دقیقه باشند. بهطور کلی، مدتزمان هر ویدئو به هدف، کانال، قیف فروش و حوزهٔ فعالیت شما بستگی دارد.
۶. کمپین اس ام اس مارکتینگ
سریعترین راه برای جلب توجه مخاطبان، ارسال پیامک است. هریک از پیامکها شامل متنی به همراه شماره تماس یا لینک مشخصی است که به دست مخاطب مشخصی میرسد. متن این پیامها باید کوتاه باشند و توجه مخاطب را به خود جلب کنند

عوامل موثر در تبلیغ نویسی حرفه ای
1. عنوان تبلیغ
چیزی که مخاطب در اولین نگاه متوجه آن می شود، عنوان تبلیغ است. عنوان تبلیغ بسیار مهم است، زیرا با دیدن آن مخاطب تصمیم می گیرد تبلیغ شما را تا انتها دنبال کند یا خیر!
پس عنوان تبلیغ باید چند ویژگی داشته باشد:
- جذاب باشد و جلب توجه کند.
- تک جمله ای باشد.
- دقیق، شفاف و تا حد امکان خاص باشد.
- تصویر ذهنی ایجاد کند، یعنی مخاطب با خواندن آن بتواند آن را به طور ملموس در ذهن خود تجسم کند.
2. بیان مزیت های محصول در تبلیغ نویسی
از نکات کلیدی در تبلیغ نویسی، بیان مزیت های محصول است. ابتدا باید بدانید که تفاوت مزیت محصول با مشخصه محصول چیست، زیرا این دو مورد اکثرا با هم اشتباه گرفته می شوند: مزیت یعنی منافعی که مشتری با خرید محصول شما کسب می کند، اما مشخصه یعنی ویژگی هایی که محصول شما دارد.
یکی از مهم ترین اقدامات شما قبل از نوشتن تبلیغ باید این باشد که ویژگی ها و مشخصات محصول خود را به درستی و با دقت درک کنید، سپس با توجه به نیازهای بازار هدف که از تحقیقات بازاریابی به دست می آورید، مشخصه های محصول را به مزیت های آن تبدیل کرده و به مشتری معرفی کنید.
3. ارائه یک پیشنهاد ویژه در تبليغات
تبلیغ خوب باید آفر داشته باشد تا مخاطب را هر چه سریع تر به اقدام یا خرید تشویق کند. حالا منظور از آفر یا همان پیشنهاد ویژه در تبلیغات چیست؟ دادن یک قول با محدودیت زمانی یا محدودیت تعداد. مطالعات نشان داده که در کشور ما پیشنهادات زمان دار، تاثیرگذاری بیشتر در ترغیب مخاطب دارد، به شرطی که این پیشنهادات درست انتخاب شوند. در ارائه پیشنهاد ویژه در نظر داشته باشید که بهترین مکان برای اعلام پیشنهاد ویژه، وب سایت شما است. هم چنین مدت زمان اعتبار پیشنهاد ویژه بسیار مهم است و بسته به نوع محصول متفاوت است.
چندین مثال از پیشنهادات ویژه در تبلیغات
- دادن عضویت ویژه به مشتریان: در صورتی که جزء 5 نفر اول باشید، 50% تخفیف به شما تعلق می گیرد.
- ارائه بن تخفیف: در صورت خرید این محصول، بن تخفیف 40% به شما تعلق می گیرد که می توانید در خریدهای بعدیتان از آن استفاده کنید. با این روش مشتری ترغیب به خرید اول و به نحوی مجبور به خرید دوم می شود، یعنی تکرار خرید از سمت مشتری را برای شما به همراه دارد.
4. اشاره به ضمانت محصول در تبلیغ نویسی
یکی دیگر از عواملی که مخاطب را ترغیب به خرید می کند، اشاره به ضمانت محصول در تبلیغ است. در اکثر مواقع توصیه می شود که ضمانت بی قید و شرط برای محصولات و خدمات خود در نظر بگیرید، مگر در مواقعی که محصول گران قیمت باشد. متاسفانه بسیاری از مدیران این تفکر اشتباه را دارند که دادن ضمانت برای آن ها هزینه بر خواهد بود، در صورتی که مزایای دادن ضمانت بسیار بیشتر از هزینه های آن است.
5. توجیه قیمت
از مهم ترین مهارت های تبلیغ نویسی توجیه قیمت است که بهترین راه آن مقایسه قیمت محصول با قیمت سایر کالاها است. هر محصول از نظر عده ای ارزان است و به همین خاطر بی ارزش و یا بی کیفیت تلقی می شود و از نظر عده ای دیگر گران است و به صرفه نیست. پس اگر مراقب توجیه قیمت محصول خود نباشید، هر دو گروه مشتری را از دست خواهید داد.
در مقایسه قیمت باید توجه کنید که محصولتان را با چه محصولی مقایسه می کنید. باید با توجه به شناختی که از بازار هدف خود دارید، محصولی را انتخاب کنید که مخاطبتان بارها برای آن هزینه کرده و از آن استفاده کرده است. مثلا قیمت محصول خودتان را با هزینه ای که مخاطب بارها پرداخت می کند و برای او عادی شده مقایسه کنید، مثل هزینه سوخت.
6. نظر مشتریان راضی
از دیگر روش هایی که باعث ایجاد اطمینان در مخاطب و در نهایت افزایش فروش می شود، استفاده از نظر مشتریان فعلی و راضی در تبلیغات است. برای اجرای این روش، باید برنامه و یا کانالی برای ثبت نظرات داشته باشید تا مشتریان ملزم به ثبت نظر بشوند.
برای ثبت نظر مشتریان راه های متفاوتی وجود دارد. استفاده از سیستم تلفن هوشمند که مشتریان بتوانند 24 ساعته با آن تماس گرفته و نظرات خود را بیان کنند. اگر هم رسانه اجتماعی یا وب سایت دارید، از مشتریان بخواهید که نظراتشان را در مورد محصول خریداری شده بنویسند. هم چنین می توانید از مشتریان راضی خود ویدئو ضبط کنید و از آن ها بخواهید رضایتشان را از محصول شما اعلام کنند.
7. پاسخ به سوالات متداول
برای جلوگیری از اتلاف زمان، انرژی و از دست دادن مشتریان باید به سوالات متداولی که در ذهن مشتریان در مورد محصول شما ایجاد می شود، جواب بدهید. با انجام این کار، خارج از تایم کاری نیز فروش خواهید داشت. بسیاری از افراد، اگر در هنگام خرید به جواب سوالات خود را نگیرند، از خرید صرف نظر می کنند. پس از قبل سوالات متداول مشتریان را شناسایی کنید و جواب آن ها را آماده کنید تا قبل از ایجاد ابهام و سوال در ذهن مشتری، پاسخ ها در دسترس او قرار بگیرد.
چطور موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را اندازه بگیریم؟
بسته به این که هدف کمپین تبلیغاتی شما چه بوده است، معیارهایی وجود دارند که شمارش آن ها برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات است:
- اگر هدف کمپین تبلیغاتی تبلیغ یک محصول یا خدمت جدید باشد، میزان پیش سفارش و فروش می تواند معیار خوبی برای سنجش موفقیت کمپین باشد.
- اگر کمپین تبیلغاتی برای افزایش آگاهی از برند تدوین شده است، باید میزان تمایلات، کامنتها، لایک ها و خبرهای رسانه ای را دنبال کنید.
- برای جمعآوری بازخورد کاربران و مشتریان نسبت به محصول و محتواهای منتشر شده با در نظر گرفتن تعداد و کیفیت کامنتها و میزان تعاملات موفقیت کمپین را بسنجید.
- برای هدف درآمدزایی میزان فروش را بررسی کنید.
- اگر هدفتان تقویت مشارکت کاربران است، میزان تعاملات آنها با شما در رسانه های اجتماعی معیار مناسبی است.
- برای تبلیغ رویدادی که در آینده برگزار خواهد شد، میزان رزرو و فروش بلیط ها و میزان تعاملات کاربران در پروفایل های اجتماعی را می توانید اندازه بگیرید.