این حق شما است که بدانید

محتوا همان چیزی است که هر روز با آن سر و کار دارید مانند کلیپ های خنده دار یا عکس و توضیحات محصول که در اینستاگرام مشاهده می کنید، پادکست هایی که هنگام برگشت از دانشگاه در تاکسی یا اتوبوس گوش می دهید، ویدئوهای آموزشی در آپارات یا یوتوب که نگاه می کنید، کتاب های دیجیتال که در موبایل یا کامپیوتر می خوانید و … همگی تولید محتوا به حساب می آیند. پس هر چیزی را که در دنیای دیجیتال می بینید، می شنوید یا می خوانید، همگی تولید محتوا محسوب می شود.
به هر چیزی که برای انسان قایل درک باشد و با استفاده از کانال های دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار باشند محتوا گفته می شود. پس تولید محتوا به معنی خلق هر چیز قابل درک برای انسان ها است. یعنی نوشتن، طراحی، ضبط یا ساخت هر چیزی که برای انسان ها قابل درک باشد و در بستر های مختلف منتشر شده تا به هدف هایی مثل کسب درآمد، رسانه سازی و … برسند.
چرا باید تولید محتوا را جدی بگیرید؟
محتوا یک بخش بزرگی ز زندگی روزمره شده است و دوری از آن دشوار است. محتوا ما را آگاه تر می کند، پاسخ سوالات را می دهد، باعث سرگرم شدن ما می شود، باعث می شود که لبخند بزنیم، در تصمیم گیری راهنمایی می کند و … . محتوا به ما کمک می کند که مشتری ها را به سمت خود جذب کنیم تا مخاطب درگیر ما شود و لذت ببرد. همچنین می توانید به سایت خود بازدید کنندگان جدید بیاوریم و در نهایت، درآمدی برای شرکت خود داشته باشیم. بهتر است این را بگویم که اگر شما محتوایی تولید نکنید از قافله عقب می مانید.
تولید محتوا، عمل نهایی بازاریابی است. هنگام تولید محتوا اطلاعات رایگان و مفیدی در اختیار مخاطب خود قرار دهید و با این کار مشتری را به سمت خود جذب می کنید و مشتری های موجود را از طریق کیفیت حفظ کنید.
ایده های تولید محتوا:
اگر هنوز نمی دانید برای وب سایت یا شبکه اجتماعی خود چگونه تولید کنید و سوژه ی خاصی برای تولید محتوا ندارید به موارد زیر دقت زیادی داشته باشید و سرنخ را برداشت کنید:
- تولید محتوا براساس پست و مقالات و محصولات پر بازدید
- تولید محتوا براساس تخصص های فردی یا سازمانی
- تولید محتوا براساس مطالعات شخصی
- تولید محتوا براساس پرسش و پاسخ مخاطبان
- تولید محتوا با نوشتن راهنمای خرید محصول و خدمات
- تولید محتوا در مورد سبک زندگی شخصی یا شغلی
- تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی مختلف
- تولید محتوا به وسیله نوشتن تاریخچه ایی از محصول یا خدمات
- تولید محتوا به صورت اینفوگرافیک
- تولید محتوا براساس فهرستی از باید ها و نباید ها
- تولید محتوا براساس پاسخ دادن به سوالات مخاطبان
- تولید محتوا براساس لیست کار های روزانه
- تولید محتوا براسا پیش بینی حوزه ایی که در آن تخصص دارید
- تولید محتوا براساس عرضه و فروش کالا و خدمات فعلی
- تولید محتوا و اجرای کمپین های تبلیغاتی برای فروش یا معرفی محصول یا خدمتی خاص
- تولید محتوا براساس تجربیات درست و غلط خودتان یا مشتری هایتان
- تولید محتوا براساس تخصص ها و مهارت هایتان
- تولید محتوا براساس آموزش های روزانه ، هفتگی به صورت دنباله دار
- تولید محتوا براساس جدیدترین اخباری که به موقعیت کسب و کار و تخصص و محصولات و خدمات شما مربوط می شود
- تولید محتوا براساس نمونه های مورد ( case study )
- تولید محتوا براساس مطالعات روزانه کتاب های مرتبط با خدمات و محصولات خود
- تولید محتوا به وسیله ارائه مصاحبه با صاحبان کسب و کار و شرکای کلیدی
- تولید محتوا براساس تحلیل محتوای همکاران خود به صورت تایید یا نقد محتوای آن ها
- تولید محتوا براساس راهنمایی هایی برای توسعه ی فردی یا شغلی مشتری ها و مخاطب های خود
- تولید محتوا براساس انتشار تقویم محتوا
انواع تولید محتوا:
- تولید محتوای تصویری
- تولید محتوای ویدیویی
- تولید محتوای صوتی
- تولید محتوای متنی
اهداف کسب و کار ها از تولید محتوا:
- برند سازی
- افزایش ترافیک وب سایت
- به دست آوردن مشتری های جدید
- تولید lead یا سرنخ
- افزایش فروش
- حفظ مشتری های فعلی
- مدیریت مشتری
انواع محتوا:
در بازاریابی محتوا دستمان کاملا باز است تا از انواع محتوا (قالب های ارائه محتوا) استفاده کنیم. انتخاب نوع محتوا ( Content Type ) به بستر انتشار محتوا، خلاقیت کارشناس تولید محتوا و نوع محصول و خدمات هم بستگی دارد. انواع محتوا به صورت زیر است:
- پست های متنی وبلاگ
- ویدئو
- کتاب های الکترونیکی ( Ebooks )
- پادکست ( Podcast )
- خبرنامه و ایمیل مارکتینگ
- پست مهمان ( Guest Post )
- اینفوگرافیک ( Infographic )
- محتوای How – To
- پست های شبکه های اجتماعی
- تجربه مشتری ( Case – Study )
- وبینار ( سمینار آنلاین )
- پرسونا ( Persona )
- استراتژی محتوا ( Content Strategy )
- تقویم محتوا ( Content Calender )
فرآیند تولید محتوای با کیفیت
- سرچ سئو
- ایده
- نوشتن
- ویرایش
- آپلود کردن
- انتشار