این حق شما است که بدانید

تمرکز یعنی توجه و دقت کافی در هنگام انجام کار، به طوری که به غیر از اجام آن کار محرک دیگری روی ذهن و میزان دقت فرد تاثیری نگذارد (عدم نشخوار ذهنی). و به طور کلی مهمترین عامل یادگیری، تمرکز است و مهمترین پیشنیاز تمرکز هم انگیزه وعلاقه است.
هرگاه فردی یک موضوع خاص را برای انجام کار انتخاب میکند و بتواند در قلمرو آن موضوع خاص تفکر کند و هرزمان که اراده کند هم بتواند جریان تفکر خود را تداوم بخشد میتوان گفت این یک فرد متمرکز است.
تمرکز فکر
بعضی از دانشمندان از جمله دکارت، اعتقاد دارند که مهمترین توانایی انسان، درست راه بردن عقل است.یعنی فرد بتواند دقیقا همانطور که اراده میکند و میخواهد، بیاندیشد.
تمرکز فکر چه اثراتی برزندگی اجتماعی و شخصی انسان دارد؟
اولین اثر برجسته تمرکز بر زندگی آدمی، هدایت آگاهانه زندگی است. فرد میداند که دقیقا چه انتظاراتی از زندگی دارد؟ وچگونه میتواند به این خواستهها پاسخ دهد؟ زیرا اولین ویژگی در یک انسان سالم از نظر روحی وروانی میتوان گفت : درک روشنتر واقعیت است ودومین ویژگی آزاداندیشی بیشتر نسبت به تجربه است.
اثرات بر زندگی اجتماعی
- نظم وتدبیر
- حسن تدبیر وخودرهبری
- جلب اعتماد جامعه برای فرد متمرکز راحتتر است.
- اثبات شایستگیهای خود به بهترین شکل نسبت به سایرین
روشهای افزایش تمرکز ذهن
- اولویتبندی کردن اهداف : با این کارتمرکز خود را برای انجام کارهای مهم اختصاص دهید.
- افزایش سرعت عمل خود در کار با استفاده از ضربالعجلها: اگر قصد انجام یک پروژه دارید باید سعی کنید با رئیس، همکار و مشتریتان ضربالعجلهای منطقی تعیین کنید.
- مدیریت کردن کارها و کنترل باعث افزایش تمرکز کارها میشود. با تقسیم وظایف به وظایف کوچکتر باعث افزایش تمرکز ذهن شوید.
- با کنارگذاشتن گوشی هوشمند میزان بهرهوری افزایش پیدا میکند زیرا باعث تمرکز دقیق بر روی کارها میشود.
- منظم و مرتب بودن، ورزش کردن، مدیتیشن کردن باعث افزایش تمرکز ذهن شویم.
- مصرف نوشیدنیهای کافئین دار باعث افزایش تمرکز ذهن میشود.
در محیط کار چگونه تمرکز ذهن خود را بالا ببریم؟
- عدم تمرکز در محیط کاری میتواند به اخراج شدن فرد بیانجامد و برعکس این موضوع یعنی ترکز و دقت کافی در محیط کار باعث ترفیع و پاداش و… شود.
- حساس بودن در محیط کار یکی از راههای افزایش تمرکز است، باید دقت کنیم که حساس بودن تبدیل به وسواس نشود که در نهایت منجر به عقب ماندن و تاخیر در انجام کارهای مهم شود. حساس بودن یعنی اینکه کاری که به ما سپرده میشود را با دقت زیاد و بعد از اتمام کار هم با مرور 2 نهایت 3 بار کار انجام شده مطمئن شویم که کار را درست انجام دادهایم.
- گوش کردن به موسیقیهای بی کلام باعث افزایش تمرکز ذهن و جلادهنده ذهن هستند.
- طبقهبندی کردن کارها: باعث منسجم بودن ذهن برای انجام کارها میشود و از کلافگی خارج میشویم.
- بهتر است کاری را ابتدا انجام دهید که علاقهای به انجامش ندارید.
کلام آخر
محل کار را به عنوان تفریحگاه در نظر بگیریم نه شکنجهگاه روحی
آرامش خاطر و خیال مهمترین دلیل ایجاد انگیزه در فرد است، باید سعی کنید در محلی که مشغول هستید فضایی بدون تنش و استرس مهیا کنید، تعادل را در محیط کار حفظ کنید و زیاد صمیمی شدن با همکاران یکی از دلایل کاهش تمرز است، استفاده از نوشیدنیهای کافئین دار باعث افزایش تمرکز میشود پس توجه به تغذیه در محیط کار هم توصیه میشود.