از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
6 مرداد 1401

واحد تحقیق و توسعه یا Research and Development که گاهی به صورت مخفف R&D هم مورد اشاره قرار می‌گیرد، بیش از نیم قرن است که به صورت جدی در سازمان‌ها، کسب و کارها و دولت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

حدود سالهای ۱۹۶۰ بود که برای نخستین بار، واحد تحقیق و توسعه به شکل جدی و رسمی در چارت سازمانی برخی شرکت‌ها مشاهده شد. البته طی دهه‌های بعد، تعریف واحد تحقیق و توسعه و وظایف واحد تحقیق و توسعه دچار اصلاحات و تغییراتی شد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

در دهه ۱۹۶۰ بود که برای نخستین بار، واحد تحقیق و توسعه به شکل جدی و رسمی در چارت سازمانی برخی شرکت‌ها مشاهده شد. البته طی دهه‌های بعد، تعریف واحد تحقیق و توسعه و وظایف واحد تحقیق و توسعه دچار اصلاحات و تغییراتی شد. مفهوم R&D عبارت است از رشته فعالیت‌های مشخصی در یک کسب‌وکار. تحقیق و توسعه به کار خلاقانه‌ای گفته می‌شود که به‌طور سیستماتیک انجام می‌شود تا به دانش موجود بیفزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه به‌کار ببرد.

یکی از واحدهای بسیار کلیدی در سازمان‌ها واحد تحقیق و توسعه (Research and Development)  است که به صورت مخفف به آن R&D گفته می‌‎شود. امروزه درخواست استخدام برای فعالیت در این واحد، افزایش یافته و به همبن دلیل، یکی از سؤالات رایج جوانان علاقمند به کار در واحدهای توسعه و تحقیق این است که چگونه کارشناس تحقیق و توسعه R&D شویم؟

در واقع تحقیق و توسعه، جایی است که مجموعه‌ای از اقدامات نوآورانه برای معرفی محصولات و خدمات جدید سازمان، در آن انجام می‌شود. بهتر است بدانید R&D، مرحله اول توسعه کسب و کارها است که در صورت اجرای صحیح، می‎تواند یک سازمان را از رقبایش متمایز ساخته و در بازار هدف شناخته شود.

شرکت‌هایی که در صدر لیست بهترین‌ها هستند، همیشه بزرگ‌ترین واحد تحقیق و توسعه را دارا هستند. در واقع یک کسب و کار برای رشد و افزایش قیمت سهام خود به‌طور قطع به این واحد نیاز دارد، به همین علت در لیست زیر نام آشناترین شرکت‌های دنیا را مشاهده خواهید کرد:

  • آمازون: ۲۲٫۶ میلیارد دلار (بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا)
  • آلفابت: ۱۶.۲ میلیارد دلار (شرکت صاحب برندهای گوگل، یوتیوب و اندروید)
  • فولکس واگن: ۱۵٫۸ میلیارد دلار (بزرگترین شرکت ماشین‌سازی دنیا)
  • سامسونگ: ۱۵٫۳ میلیارد دلار (بزرگ‌ترین شرکت تولید محصولات الکترونیکی مانند لوازم خانگی، موبایل و…)
  • اینتل: ۱۳٫۱ میلیارد دلار (بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده قطعات سخت‌افزاری خاص در جهان)
  • مایکروسافت: ۱۲٫۳ میلیارد دلار (توسعه دهنده ویندوز و محصولاتی مانند سرفیس)
  • اپل: ۱۱٫۶ میلیارد دلار (تولیدکننده محصولاتی مثل آیفون، مک بوک، آیپاد و …)
  • روشه: ۱۰٫۸ میلیارد دلار (شرکت داروسازی سوئیسی)
  • جانسون و جانسون: ۱۰٫۶ میلیارد دلار (شرکت داروسازی آمریکایی)
  • مرک: ۱۰٫۲ میلیارد دلار (شرکت داروسازی آلمانی)

انواع مدل‌های تحقیق و توسعه در کارخانه‌های بزرگ دنیا

معمولاً در شرکت‌های بزرگ دنیا واحدهای تحقیق و توسعه به سه بخش تحقیقات اساسی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه دسته‌بندی می‌شوند. معمولاً در بخش تحقیقات اساسی برای مشکلات و چالش‌ها یک راه حل جدید پیدا می‌کنند و در بخش تحقیقات کاربردی روی تجاری سازی آن راه حل‌ها کار می‌کنند. اگر تحقیقات بخش کاربردی به اندازه کافی خوب بود، بخش تحقیقات توسعه با نمونه سازی اولیه محصول، فعالیت‌های لازم برای ورود محصول به بازار و … را برنامه‌ریزی می‌کند.

کارشناس تحقیق و توسعه در واحد تحقیق و توسعه سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مشغول به کار می‌شود. البته کسب‌وکارهای نوپا و متوسط نیز برای ساخت هرچه بهتر محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به وجود این افراد نیاز دارند. از وظایف یک کارشناس تحقیق و توسعه باید به ترجمه نیازهای عملکردی قابل استفاده در یک محصول، مطالعه روی فناوری‌های روز و تلاش برای بومی‌سازی و به‌کارگیری آن‌ها در محصولات یا خدمات یک شرکت، مشارکت در برنامه‌ریزی به منظور برطرف کردن نواقص یک محصول یا خدمات، بهینه‌سازی جریان‌های کاری و متقاعدسازی مدیران مربوطه به استفاده از فناوری‌های نوین اشاره کرد. کارشناسان تحقیق و توسعه با هدف پژوهش در حوزه‌های مربوط به یک صنعت و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای آن صنعت استخدام می‌شوند. بنابراین یک کارشناس تحقیق و توسعه باید با روش‌های پژوهش به منظور شناسایی جدیدترین فناوری‌های روز دنیا آشنا باشد. 

اهداف تحقیق و توسعه (R&D)

اهداف واحد تحقیق و توسعه  تلاش برای دستیابی به سطح مطلوب برای یک سازمان است. براساس اولویت­‌ها و نیازهای سازمان مهم‌ترین اهداف این واحد عبارتند از:

  • تولید محصول یا محصولات جدید و ارتقای کیفیت
  • تولید دانش نوین جهت توسعه محصولات و بهینه‌­سازی فرآیندها
  • بازدهی سریع سود، بهبود سریع عملکردها
  • کشف و درک فرصتها و نیازهای بازار
  • پاسخ به نیازها و خواسته‌­های مصرف­‌کنندگان
  • ایجاد رفاه و آسایش برای مردم
  • مشارکت قوی در جریان‌های دانش و یادگیری
  • ارتقای بازدهی فعالیت­ نیروی انسانی و افزایش درآمد افراد
  • افزایش نیروی رقابتی در عرصه­‌های داخلی و خارجی
  • حضور فعال در بازارهای جهانی
  • ارتقای میزان خوداتکایی
  • تحقیقات در راستای کاهش ضایعات تولیدی
  • یافتن راهکارهای هوشمندانه برای کاهش هزینه تولید
  • آنالیز دقیق وضعیت محصولات موجود
  • آنالیز دقیق میزان کارآمدی برنامه ­های جاری و پرسنل موجود