یکی از مراحل تدوین طرح کسبوکار مشخص کردن این موضوع است که کسبوکار شما چیست و چهکاری انجام میدهد؟ هویت مؤسسه و پروژه باید برای مشتریان، اعضا و سایر ذینفعان مشخص باشد. زمانی که هویت و چیستی خود را مشخص میکنید درواقع دغدغه گروه خود را مشخص کرده و همین دغدغه مشترک، موجب تمرکز اعضای گروه بر رسیدن به اهداف پروژه میشود. توصیف شرححال و آینده را با عناوین بیانیه مأموریت و چشمانداز مشخص میکنند.
از استقبال خوب شما بسيار سپاسگزاريم

بیانیه مأموریت:
مأموریت شرکت که از آن با عناوینی چون؛ رسالت، فلسفه وجودی، اهداف بنیادین و یا مقصود اصلی نیز یاد میشود، بیانگر نقشی است که شرکت به عهده گرفته تا با ایفای آن و ارائه خدمات موردنظر، نیازهایی از جامعه را برآورده سازد.
بیانیه مأموریت توصیف میکند که شرکت میخواهد چهکاری انجام دهد و بر مبنای آن، فعالیتهای روزانه و تصمیمگیریهای شرکت را تنظیم میکند. هدف اصلی از بیان رسالت شرکت علاوه بر تمرکز بر زمان حال، معرفی نیازهای مشتری و راه رسیدن پاسخگویی به آنهاست. به عبارتی هنگامیکه یک بیانیه مأموریت در مقابل یک چشمانداز قرار میگیرد، جنبه کلیدی برای به خاطر سپردن آن، نگاه فعلی و زمینه آینده است.
بیانیه مأموریت باید کوتاه و شفاف باشد به طوریکه هرکس آن را بخواند بفهمد که مثلاً شما یک شرکت بازرگانی هستید یا یک شرکت حقوقی.
برای نوشتن بیانیه مأموریت میتوانید اهدافی را که برای آن به وجود آمدهاید را لیست کنید، مشکلاتی را که در حال حاضر میتوانید رفع کنید را نیز بنویسید و درنهایت با نوشتن چند جمله کوتاه، ساده، الهامبخش و درعینحال کاملاً منطبق با واقعیات، بیانیه مأموریت خود را بنویسید.

شرکت تسلا: تسریع فرایند تحول جهانی به سمت انرژی پایدار
شرکت آمازون: نهایت تلاشمان را میکنیم که به مشتریانمان پایینترین قیمت ممکن، بهترین حق انتخاب و حداکثر راحتی را ارائه دهیم
شرکت گوگل: سازماندهی اطلاعات جهانی و ایجاد دسترسی و کاربرد آن در سرتاسر دنيا
شرکت سامسونگ: الهام بخشیدن به جهان با فناوریها، محصولات و طرحهایی که زندگی آدمها را غنی کنند و با خلق آیندهای جدید به سعادت اجتماعی کمک کند
شرکت سونی: ایجاد شرکتی برای الهام بخشیدن و تحقق کنجکاویتان
چشم انداز:
چشمانداز به زبان ساده یعنی ما میخواهیم به کجا برویم؟
چشمانداز بیانگر هدف و ارزشهای مدنظر شما در آینده است و نشان میدهد که شرکت در آینده چه میخواهد باشد. هنگام نوشتن چشمانداز، درواقع به زبان ساده میگوییم چه تصوری از کارمان داریم و دیدگاههای ما نسبت به آینده کسبوکار چیست. چشمانداز، آرمان شرکت و رویای شما را بیان میکند و باید پرمحتوا، جذاب و منطبق بر واقعیات باشد.
به یاد داشته باشید که چشمانداز شما، چیزی بیشتر از شعار تبلیغاتی شما است.
برای نوشتن چشمانداز آینده را در نظر بگیرید، رؤیاهایتان را ببینید و به موفقیت فکر کنید.

شرکت تسلا: ایجاد جذابترین و قانعکنندهترین شرکت خودروسازی قرن بیست و یکم از طریق سوق دادن تحول جهانی به سمت خودروهای برقی
شرکت آمازون: تبدیلشدن به مشتریمدارترین شرکت روی زمین؛ شرکتی که در آن، مشتریان میتوانند هر چیزی را که دلشان میخواهد، بهصورت آنلاین کشف و پیدا کنند و بخرند
شرکت گوگل: ایجاد دسترسی به اطلاعات جهانی فقط با یک کلیک
شرکت سامسونگ: الهام بخشیدن به جهان، خلق آینده
شرکت سونی: استفاده از عشق و شور بیپایانمان برای فناوری، محتوا و خدمات جهت ارائهی هیجان و سرگرمی جدید و پیشگامانِ، فقط به شکلی که سونی میتواند
چند مطلب آموزشی پیشنهادی از انار