این حق شما است که بدانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه
3 آذر 1401

از مزایای اهداف بازاریابی این است که کمک می کند در مسیر گم نشوید و پیشرفت خود را نظاره کنید که آیا تیم بازاریابی عملکرد خوبی دارد و به موقع به هدف یا مقصد تعیین شده می رسد یا خیر. پس موفقیت تیم بازاریابی براساس اهداف بازاریابی مشخص می شود که اگر تیمی به هدف های مشخص شده اش برسد، آن تیم موفق است.

اهداف، مسیر ارزیابی را مشخص می کند. حل اگر تیم بازاریابی هدفی نداشته باشد، سردرگم و گیج و مبهم کار خواهد کرد و از این که به کجا برسد درک درستی نخواهد داشت. با تعیین اهداف واقعی و قابل اندازه گیری، تیم بازاریابی مشخص می کند که آیا تلاش هایشان ثمره ی خوبی داشته یا نه و روی فروش و درآمد شرکت چه تاثیری داشته است. پس اگر برنامه واضح و مشخصی برای بازاریابی داشته باشیم، هدف هایمان را می شناسیم، می دانیم باید چه کار کنیم تا به آن هدف برسیم که در نهایت باعث می شود درآمد شرکت بالا رود پس به همین دلیل است که تاکید زیادی بر روی تعیین اهداف مارکتینگ می کنیم.

اهداف بازاریابی چیست؟

فرض کنید می خواهید به سفر بروید. قطعا قبل از این که راه بیفتید، می دانید که مقصد شما کجاست و هم چنین می دانید که از چند شهر دیگر هم رد می شوید و می دانید که اگر از آن شهرها رد نشوید به مقصد اصلی نمی رسید. بازاریابی هم به همین شکل است. دقیقا مانند سفری است که باید یک مقصد اصلی یا هدف داشته باشید و ابتدا باید به هدف های کوچکتر و کوتاه مدت برسید تا به آن مقصد یا هدف بلند مدت برسید.

از مزایای اهداف بازاریابی این است که کمک می کند در مسیر گم نشوید و پیشرفت خود را نظاره کنید که آیا تیم بازاریابی عملکرد خوبی دارد و به موقع به هدف یا مقصد تعیین شده می رسد یا خیر. پس موفقیت تیم بازاریابی براساس اهداف بازاریابی مشخص می شود که اگر تیمی به هدف های مشخص شده اش برسد، آن تیم موفق است.

چرا تعیین اهداف در بازاریابی مهم است؟

چون به فعالیت های تیم بازاریابی و شرکت جهت می دهند. اهداف، مسیر ارزیابی را مشخص می کند. حال اگر تیم بازاریابی هدفی نداشته باشد، سردرگم و گیج و مبهم کار خواهد کرد و از این که به کجا برسد درک درستی نخواهد داشت. با تعیین اهداف واقعی و قابل اندازه گیری، تیم بازاریابی مشخص می کند که آیا تلاش هایشان ثمره ی خوبی داشته یا نه و روی فروش و درآمد شرکت چه تاثیری داشته است. پس اگر برنامه واضح و مشخصی برای بازاریابی داشته باشیم، هدف هایمان را می شناسیم، می دانیم باید چه کار کنیم تا به آن هدف برسیم که در نهایت باعث می شود درآمد شرکت بالا رود پس به همین دلیل است که تاکید زیادی بر روی تعیین اهداف مارکتینگ می کنیم.

چند هدف مهم بارزیابی:

رسیدن به مخاطب هدف و اطلاع رسانی درباره ی مزایای محصول یا خدمت، هدف اصلی بازاریابی است تا مشتری را جذب کرده، بعد پرورش داده تا به مشتری وفادار تبدیل شود. اهداف بازاریابی به کسب و کارتان و به صنعتی که در آن مشغول هستید، محصول یا خدماتی که ارائه می دهید و هم چنین به آن چه که سعی می کنید برسید بستگی دارد.

1 – افزایش از آگاهی برند:

یکی از اهداف مهم تیم بازاریابی، افزایش آگاهی از برند است به طور که اول اسم آن برند و شرکت به ذهن مشتری برسد وقتی که محصول یا خدماتی را نیاز دارد. در واقع کار آشنایی فرد با نام محصول، تصویر و ویژگی های آن را آگاهی از برند مشخص می کند. اگر مشتری تجربه خوبی از برند شما داشته باشد، به احتمال زیاد باز هم بر می گردد از شما خرید می کند. اولین کار برای افزایش آگاهی از برند این است که باید هویت و شخصیت برندتان را مشخص کنید. سپس آن را به مخاطب تان معرفی نمایید. به طور مثال در شبکه های اجتماعی درباره آن تبلیغ کنید. با روش های زیر می توانید آگاهی از برندتان را افزایش دهید:

  • انتشار مقاله های جذاب
  • نظر سنجی برای برقراری ارتباط با مخاطب
  • پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی
  • به اشترک گذاشتن مطالب رایگان مثل کتاب الکترونیکی، فیلم آموزشی و غیره
  • شرکت در ایونت های مختلف
  • تبلیغات
  • و …

2 – تولید سرنخ:

سرنخ های با کیفیت، افرادی هستند که خیلی احتمال دارد مشتری جدید شما بشود. زمانی که این سرنخ ها شناسایی بشود، به احتمال زیاد فروش شما را بالا می برد. به کمک روش های زیر، سرنخ بیشتری می توانید تولید کنید:

  • به وسیله فرم هایی که در وب سایت تان می گذارید
  • ایمیل هایی اطلاع رسانی که می فرستید
  • ارتباط با افراد مختلف در شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات، نمونه های رایگان و انگیزه های مختلف
  • وبینارها و ایونت ها
  • تولید محتوا

3 –یک رهبر افکار شوید :

رهبری افکار و بازار یک نمونه اهداف بازاریابی است. به فرد یا سازمانی که مردم به او اعتماد دارند و در آن زمینه، از او پیروی می کنند، رهبر فکر می گویند. اگر مردم شرکت شما را به عنوان پیشگام در صنعت قبول داشته باشند، برای مشورت و آموزش به شرکت شما مراجعه می کنند و مسلما فروش شما بالا تر می رود.

به روش های زیر ، افکار را رهبری کنید:

  • با تولید و به اشتراک گذاری محتوای با کیفیت و ارزشمند که مخاطب را جذب کنید
  • مشارکت با دیگر شرکت های رهبر
  • محتوای خود را در وب سایتی قرار دهید که آن ها بازدید می کنند مثل پست های مهمان

4 – افزایش ارزش مشتری

ارزش مشتری چیزی است که مخاطب باور دارد که محصول یا خدمت شما چقدر ارزش دارد زیرا به این باور رسیده باشد که محصولات و خدمات ارزشمندی را به آن ها ارائه دهید، به احتمال زیاد باز هم بر می گردد و از شما خرید می کند. پس با ارائه محصول و خدمات با کیفیت و قیمت رقابتی، ارائه تخفیف و منتشر کردن مطالب آموزشی می توانید ارزش مشتری خود را بالا ببرید.

5 – بهبود سئو

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو یک ابزار بازاریابی دیجیتال است که شرکت ها با استفاده از آن، باعث می شوند که ترافیک وب سایت بالا رود. تمرکز بر روی سئوی وب سایت، یک هدف گذاری در بازاریابی است زیرا مشتری های بیشتری را جذب خواهید کرد اگر سئوی محتوای وب سایت تان بهتر باشد.

روش های بهبود سئو عبارت است از:

  • تولید پیوسته محتوای جدید و مرتبط در وب سایت خود
  • ارائه اطلاعات مفید
  • بهینه سازی وب سایت تان برای موتور های جستجو
  • لینک دادن
  • پیدا کردن و رفع مشکلات سایت

6 – حضور پر رنگ در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مختلف، پلتفرم خوبی برای ارتباط با مشتریان هستند زیرا در آن جا شما می توانید اطلاعاتی درباره برند محصولات خود بدهید و آن ها را معرفی کرده که در نتیجه باعث می شود شما سرنخ تولید کنید.

روش های زیر برای دستیابی به اهداف واحد بازاریابی شما و افزایش فالوورهایتان مناسب است:

  • ایجاد ارتباط منظم با فالوورها در شبکه اجتماعی مختلف
  • ایجاد ارتباط با شرکت های معتبر
  • تولید و به اشتراک گذاشتن محتوای جذاب و با کیفیت
  • استفاده کردن از کیووردهای مناسب و به جا
  • استفاده کردن از هشتگ های مناسب
  • گذاشتن باکس نظر سنجی

7 – افزایش نرخ تبدیل

افرادی که از سایت شما بازدید می کنند و با خرید محصول یا خدمات شما به مشتری تبدیل می شوند را نرخ تبدیل می گویند.

راه های افزایش نرخ تبدیل به صورت زیر است:

  • تولید محتواهای هدفمند
  • اضافه کردن بخش نظرات به وب سایت خود
  • نوشتن فراخوان های ( CTA ) قوی
  • ایجاد لایو چت در سایت خود
  • طزاحی وب سایت به طوری که واضح بوده و کاربردش آسان
  • ارائه تضمین برگشت پول

موارد ذکر شده تنها چند نمونه از هدف های بازاریابی بود.

اهداف بازاریابی بسته به نوع صنعت و محصول یا خدماتی که ارائه می کنید، می تواند متفاوت باشد.

ویژگی های مهم اهداف بازاریابی:

از سیستم هدف گذرای SMART برای موقعیت در هر کسب و کاری و هدف های بازاریابی استفاه می کنیم که پنج ویژگی زیر را داشته باشد:

  • مشخص بودن
  • قابل اندازه گیری
  • دست یافتنی
  • مرتبط
  • دارای محدوده ی زمانی

نکات مهم در تعیین اهداف بازاریابی درست:

باید برنامه مشخص و مدونی داشته باشید که نشان دهد می خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید، چرا رسیدن به آن هدف برای شما مهم است، چه طور می توانید به آن برسید و موفقیت تان را چگونه اندازه می گیرید برای این که به هدف بازاریابی خود برسید. در تعیین اهداف بازاریابی، به یک سری نکات مهم در زیر اشاره می کنیم:

  • مشخص کنید که چه کسی در تیم مسئول تعیین اهداف و نظارت بر پیشرفت کار است
  • مطمئن شوید اهداف بازاریابی شما مطابق با اهداف کلی سازمان است
  • هدف هایی که قابل اندازه گیری باشند را تعیین کنید تا بتوانید موفق بودن خود را مشخص کنید
  • از داده های قبلی مثل عملکرد ماه گذشته یا سال گذشته برای تعیین اهداف فعلی بازاریابی خود کمک بگیرید
  • برای انگیزه و پیشرفت و موفقیت در کنار اهداف بلند مدت ، اهداف کوتاه مدت هم تعیین کنید
  • برای این که بدانید چه چیز هایی را ارزیابی کرده اید باید شاخص های کلیدی عملکرد بازاریابی را مشخص کنید
  • برای سنجیدن پیشرفت خود هر هفته، هر ماه و هر سال نتایج بازاریابی را پیگیری کنید و با مقایسه کردن داده ها، درک درستی از موفقیت خود داشته باشید.

در نهایت شما وقتی هدف های ارزیابی را مشخص کردید، آن ها را به طور واضح و شفاف برای اعضای تیم توضیح دهید و انتظارات خود را بیان کنید مثلا بگویید تیم بازاریابی قرار است هر ماه، نرخ تبدیل وب سایت را 6 % افزایش دهد.