از استقبال خوب شما بسیار سپاسگزاریم

نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب وکار دارند. در واژه نامه آکسفورد، کسب وکار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است.در واژه نامه لانگمن، کسب وکار به فعالیت پول درآوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود، گفته میشود.به بیان ساده کسب و کار عبارت است ازحالتی از مشغولیت؛ و به طورعام شامل فعالیت هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آن ها را به منظور کسب سود در برمیگیرد.
اگر بعضی تعاریف مهم کسب وکار را از قول متخصصان این رشته یاد کنیم، بهتر میتوان مفهوم کسب وکار را درک کرد؛
1-بر طبق نظر «آرویک و هانت»، کسب وکار عبارت است از هر نوع کاسبی که در آن خدمات یا کارهایی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند و مایل به خرید آن هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند؛ تولید، توزیع و عرضه میشود.
2-«پترسن و پلومن»، بر این باورند که هر تبادلی که در آن خرید و فروش صورت گیرد، کسب وکار نیست؛ بلکه کسب وکار، هر نوع تبادل تکراری و تجدید شونده ی خرید و فروش است.
3-«پروفسور اون»، کسب وکار را یک نوع کاسبی میداند که طی آن کالاها یا خدمات برای فروش در بازار، تولید و عرضه میشوند.
باور عمومی این است که تنها هدف کسب وکار، بدست آوردن سود اقتصادی است، در حالی که این امر واقعیت ندارد. ارویک معتقد است همانطور که انسان تنها با هدف خوردن زندگی نمیکند، تنها هدف کسب وکار هم کسب سود نیست. بنابراین، کسب وکارها هم دارای اهداف اقتصادی و هم اهداف اجتماعی اند.
اهداف کسب وکار:
اجتماعی:
- کالا و خدمات کیفی
- برخورد عادلانه با کارگران
- رعایت عدالت در برخورد با سرمایه گذاران
- برخورد منصفانه با عرضه کنندگان
اقتصادی:
- سود رضایت بخش
- ایجاد و حفظ مشتریان
- ایجاد نوآوری ها
سیر تاریخی مفهوم کسب وکار
اگر چه همگان بر این باورند که کسب وکار مفهومی است که از نظریه ها و تئوری پردازی های غرب متولد شده است، اما میتوان آثار این مفهوم را در آیات و احادیث قبل از این نظریه پردازی ها مشاهده نمود. مقوله کسب وکار خیلی پيشين تر مورد تأکيد اديان الهی و مصلحان دينی بوده است تا جایي که اگر به بررسی اجمالی کتاب های موجود آسمانی مانند تورات، انجيل و قرآن بپردازیم در میيابيم که اهميت کسب وکار و فعاليت و تلاش، ريشه ای دراز در اديان و مبانی ارزشی دارند تا جائی که در کتاب ارجمند وسائل الشيعه اين مسئله به آغاز هبوط انسان بر زمين باز میگردد که از قول رسول مکرم اسلام(ص) بیان میکند، «مقوله کار» اولين دستور خداوند به حضرت آدم بعد از هبوط خويش بر زمين است تا از زحمت و تلاش خويش و با کشت زمين و کار روی آن فعاليت کند(الحرالعاملی، 1391). کسب وکار مفهومی است که همزمان با خلقت بشر وجود داشته است و برخی از صاحب نظران معتقدند؛ بشر در آغاز خلقت خود با نیازهای فیزیکی زیادی مواجه بود و با گذشت زمان و پیشرفت حمل و نقل و ارتباطات نیازهای بشر بیشتر و متنوع تر شد لذا برای تأمین ملزومات، به کار و تلاش پرداخت که مقارن با این کار و تلاش مفهوم کارآفرین و کارآفرینی نیز شکل گرفت (سالازار، آکینو، دیاز، 1996)
مکتب های فکری
اقتصاددانان نقش کسب وکار را در قرن های گذشته شناسایی و مورد بحث قرار داده اند و چندین رویکرد فکری برای آن به وجود آورده اند. دیدگاه اقتصادی در قالب سه رویکرد یعنی سرمایه داری (کلاسیک و نئوکلاسیک)، سوسیالیسم (مارکسیسم) و دیدگاه اسلام قابل بررسی است؛
الف) مکتب فکری سرمایه داری کلاسیک
اقتصاد کلاسیک به سهم اقتصاد در پیش از اواخر قرن نوزدهم اشاره میکند که در اغلب موارد به اقتصاد سیاسی معروف شده است. آدام اسمیت به عنوان بنیانگذار مکتب اقتصاد کلاسیک در کتاب معروف خود تحت عنوان «ثروت ملل» برخلاف فیزیوکرات[1] ها که معتقد بودند کشاورزی سرچشمه تمام ثروت های دولت و همه افراد ملت است، از همان جمله اول کتاب خود اعلام کرد که سرچشمه حقیقی ثروت هر ملتی کار سالانه او است. کار سالانه هر ملت مایه اصلی و اساسی تأمین تمام اشیا مورد نیاز و مفید میباشد و شامل محصول مستقیم کار و تمام چیزهایی است که به وسیله آن از خارج خریداری میشود. در واقع او سرمایه دار را به عنوان یک مدیر مالک که منابع اولیه (زمین، کار و سرمایه) را در یک مجموعه صنعتی ترکیب می نماید، مینگریست. وی توضیح میدهد که سرمایه داران عناصر اصلی رشد و توزیع ثروت در جامعه هستند و در کتاب خود به عنوان شالوده اصلی نظام سرمایه داری کلاسیک، به متناسب بودن هزینه های تولید با محصولاتی که تحت شرایط رقابتی تولید و فروخته میشوند، تأکید دارد. در این نظام فرد در هسته مرکزی فعالیت های اقتصادی قرار داشته و هدف اصلی او به حداکثر رساندن منافع و رضایت خویش است(احمدپورداریانی، 1387). در این نظریه در توصیف کارآفرینان، تاکید بسیاری بر ویژگی های شخصیتی آنان همچون ریسک پذیری شده است (راچ[2] و همکاران، 2009). به طوریکه جان استوارت میل از اقتصاددانان به نام این مکتب، اولین فردی محسوب میشود که مشخصه اصلی کارآفرین را مخاطره پذیری معرفی می نماید(احمدپورداریانی، 1387). با بروز انقلاب صنعتی و تحولات عظیم اقتصادی-اجتماعی و ظهور فناوری جدید تولید، طبقه کارگر پا به عرصه وجود گذاشته و نظام سرمایه داری را به سمت انحصار و رقابت انحصاری به پیش برد که نتیجه این امر، عدم هماهنگی بین منافع فردی و اجتماعی بود که زمینه بدبینی به نظام سرمایه داری کلاسیک و ظهور نظام سوسیالیسم را فراهم نمود.
اقتصاد نئوکلاسیک : (Neoclassical economics) یکی از شاخههای علم اقتصاد است که برای اشاره به روشهایی از اقتصاد اطلاق میشود که بر تعیین قیمت، خروجی و توزیع درآمد در بازارها از طریق عرضه و تقاضا تمرکز میکند و اغلب از طریق حداکثرسازی فرضی سودمندی به وسیله افراد با درآمد محدود و سود به وسیله شرکتهای با هزینه محدود با استفاده از اطلاعات و عوامل تولید در پیوند با نظریه رفتار عقلایی انجام میشودAntonietta Campus ,1987)).
امروز اقتصاد نئوکلاسیک بر اقتصاد خرد سیطره دارد و به همراه اقتصاد کینزی بر اقتصاد جریان اصلی سیطره دارد.
[1] فیزیوکراتیسم اولین مکتب اقتصادی است که به بیان قواعد علمی اقتصاد پرداخت و بیشترین سهم را در شکل گیری اصول اولیه نظام اقتصادی سرمایهداری داشت.
[2]. Rauch
ب) مکتب فکری سوسیالیسم
نظام سرمایهداری علیرغم نظریه «اسمیت» به سوی انحصار و رقابت انحصاری گرایش پیدا کرد، از سوی دیگر اجرای سیاست کلاسیکها درباره آزادی کامل تجارت همراه با ظهور سرمایهداری انحصاری سبب شد تا تمرکز سرمایه به وجود آید و کارفرمایان از آن برای بهرهداری از شیوههای فنی جدید استفاده کنند و مقدار تولید را افزایش دهند. این مسئله منجر به نتایج نامطلوبی مانند افزایش ساعات کارگران و به کار گماردن خردسالان شد. مارکس به مبارزات سیاسی علیه نظام سرمایهداری کلاسیک پرداخته و فرقه کمونیستها را تأسیس نمود(دادگر، 1389). سوسیالیسم به عنوان یک مکتب فکری، پس از وقوع انقلاب صنعتی در اروپا و در تضاد با نظام سرمایهداری و انتقاد از آن شکل گرفت و به ویژه در کشورهای انگلستان، فرانسه و آلمان طرفداران زیادی پیدا کرد. اصطلاح سوسیالیسم«socialism» از واژه فرانسوی «سوسیال» به معنای اجتماعی اخذ شده است. نظریه یا سیاستی که هدفش را مالکیت یا نظارت کل اجتماع بر ابزار تولید قرار داده است. مکتب سوسیالیسم دارای اصول و قوانین خاصی است که در تضاد با نظام سرمایهداری و انتقاد از آن، شکل گرفته است(دادگر،1383).
مارکس از نظریه پردازان به نام این مکتب به این باور بود که در سوسیالیسم، مالکیت شخصی و استثمار کارگران از بین میرود و توزیع ثروت بر مبنای کمیت و کیفیت کار صورت میپذیرد. به نظر وی استقرار اقتصادی سوسیالیسم شرایط فرارسیدن کمونیسم را فراهم میکند و بشر به نظام اقتصادی کمونیسم نزدیک خواهد شد. در این نظام، جامعه اقتصادی در حد نهایی خود صنعتی است و در آن فقط یک طبقه اجتماعی یعنی طبقه کارگر فعالیت میکند و لذا امکان بروز تضاد طبقاتی وجود ندارد. هرگونه تضاد طبقاتی طبق فلسفه دیالکتیک مارکس، ناشی از تضاد روابط مالکیت قدیم و نیروهای تولیدی جدید میباشد. او تأکید بسیاری بر فناوری دارد و به هیچ وجه کارآفرین و کارآفرینی را در نظام و اقتصاد خود نمیپذیرد(همان و احمدپورداریانی، 1387).
اصول نظام سوسیالیسم مارکس
1-مالکیت فردی ابزار تولید را جایز نمی شمارد و این را آلت جرم و وسیله استثمار می شمارد و راه جلوگیری از این استثمار را سلب مالکیت فردی از ابزار تولید می شمارد.
2-تفاوت طبقاتی افراد را از لحاظ ثروت محکوم می کند و چون همه چیز از آن همه است و همه باید از اصل “کار به قدر استعداد و خرج به قدر احتیاج” پیروی کنند پول ارزش خود را از دست می دهد.
3- در جامعه کمونیستی قدرت اقتصادی مانند قدرت سیاسی در اختیار اجتماع است نه افراد.
4-نفی مالکیت موروثی.
5- در جامعه کمونیستی هدف تولید، نفع اجتماع است نه سود افراد.
6- هم مالکیت طبیعت و هم مالکیت سرمایه تولیدی مردود است.
7-در جامعه کمونیستی همه باید کار کنند، کسی مجاز نیست کار نکند.
8- همه باید برای همه کار کنند نه برای مسابقه فردی و عقب زدن دیگران.
9- همه برای همه کار میکنند یعنی همه شریک کار یکدیگر میشوند و سهم مساوی میبرند.
10-سلطنت کار.
11- مالکیت اجتماعی.
ج) مکتب اسلام
مطالعات زیادی نشان میدهد که بین اعتقادات مذهبی و تلاش های کارآفرینانه ارتباط وجود دارد. مارکس وبر (1930)، از اولین کسانی است که در بررسی های خود ارتباط بین باورهای مذهب پروتستان و میزان موفقیت کسبوکارها را مورد تأیید قرار داد.
موریسون در سال 2000 میلادی، با انجام یک تحقیق از مذهب به عنوان یکی از عناصری که با فرهنگ جامعه مرتبط است، به عنوان عاملی مؤثر در درجه توسعه کارآفرینی یاد میکند. یافته های تحقیق او نشان میدهد که ویژگیهای مذهبی کارآفرینان مانند رفتارهای اخلاقی، اخلاق اجتماعی و اخلاق کسب وکار در موفقیت کارآفرینان از اهمیت بالایی برخوردار است.
در دیدگاه اسلام منشأ اصلی عوامل تولید، منابعی است که خداوند متعال در طبیعت قرار داده است تا انسان به صورت های مختلف از آن ها استفاده کند و با کمک فکر یا قدرت جسمی خود، آنها را به کالا و خدمت تبدیل کند و این امر نیز بدون کوشش و تلاش انسان ممکن نخواهد بود. اما ویژگی های شخصیتی کارآفرینان نیز در روایات و احادیث نیز مورد توجه قرار گرفته است که به مواردی در زیر اشاره میگردد:
امام علی(ع) در روایت «از کاری که میترسی آن را انجام بده» به بیان ویژگی ریسک پذیری پرداخته و در روایت «علم اندکی که با عمل همراه باشد، بهتر است از علم زیاد بدون عمل» به نقش و اهمیت عمل گرایی توجه داشته اند. در جایی دیگر در بابت اهمیت فرصت شناسی فرمودند: عجله کردن قبل از توانایی در کار و سستی پس از به دست آوردن فرصت، از بی خردی است.اما در این روایت«جوینده چیزی، یا به آن چیز یا بخشی از آن چیز خواهد رسید» به روحیه شکست ناپذیری اشاره کرده اند که از ویژگی های شخصیتی بارز کارآفرینان میباشد(احمدپورداریانی، 1396).
اساساً کسب وکار و کارآفرینی در بینش توحیدی اسلام، یک ارزش محسوب میشود و آیات قرآن درباره کار و کوشش در قلمرو حیات، به قدری فراوان و متنوع است که با کمال صراحت میتوان گفت: «اسلام دین اجتماعی، اجتهاد و دین سعی و کوشش است، و با هر گونه رهبانیت، عزلت، بطالت، بیکاری و تنبلی که منجر به فقر، محرومیت و رذایل اخلاقی گردد شدیداً مبارزه مینماید. لذا با توجه به اهمیت کسب وکار، در یک جامعه اسلامی، همه باید احساس مسئولیت کنند، کار زمین مانده را هرکسی به اندازه ی توانایی خود با کیفیت، اخلاص و نیّت پاک انجام دهد.
ستایش کار و کارگر
- امام صادق(ع): الكادُّ على عيالِهِ كالمجاهِدِ فى سبيلِ اللهِ؛
- پيامبراكرم(ص) : العبادةُ سبعونَ جزءاً افضَلُها طلبُ الحلال؛
- «عبادت و پرستش خداوند هفتاد جزء دارد که بالاترین و برترین جزء آن، طلب روزي حلال است» (کلینی، 1407ق: ج : 5 78).
- نتيجه: اسلام هرگز كار كردن و تلاش براى تأمين معاش را جداى از عبادت و پرستش نميداند. به همين جهت است که پيامبر(ص) دست كارگر را ميبوسد و ميفرمايد: اين دستى است كه در آتش جهنم نميسوزد.
پیامر اکرم (ص):
پاکیزه ترین شغل، شغل بازرگانی است که چون سخنی گویند، دروغ نگویند و هرگاه امانتی به آن ها سپرده شود، خیانت نکنند و هرگاه وعده می دهند، خلف وعده نمی کنند و وقتی چیزی می خرند، از آن نکوهش نکنند و وقتی چیزی می فروشند، تعریف و تبلیغ نکنند و هرگاه بدهکارند (در پرداخت بدهی خود) تعلل نورزند و هرگاه طلبکار باشند (برای گرفتن طلب خود) فشار نیاورند (میزان الحکمه جلد 11).
- حضرت آدم با هبوط بر زمین ( تامین معاش با کشت و زرع گیاهان خوراکی)
- ادریس نبی (دوختن لباس)
- حضرت نوح ساختن کشتی
- داوود پیامبر تولید زره
- پیامبر با بازرگانی و کشاورزی
- امام صادق (ع) در حال کار فرمود: «من دوست دارم كه انسان براى تأمين معاش و در طلب معيشت، سختى و آزار آفتاب گرم را تحمل كند.»
اهمیت و جایگاه کسب و کار
- مسئله معيشت و مسائل مرتبط با آن، يكى از مهمترين و پايدارترين مسائل بشرى است. هيچ كسى نيست كه به نوعى دغدغه معيشت را نداشته باشد.
- كار كردن و داشتن شغلى آبرومند، از عوامل بسيار مهم در احساس شخصيت، عزت، استقلال و اعتماد به نفس است.
- «كار» يك وظيفه و مسئوليت اجتماعى هم هست.